Dit voorproefje bestond uit twee korte segmenten in twee delen van het spel. In het eerste deel leren we het hert net kennen. We achtervolgen het nadat we opmerken dat die gewond is, verzorgen het en raken er bevriend mee. Jonge hertjes zijn blijkbaar nogal licht óf het knulletje waar we mee spelen in Deer & Boy is heel sterk, want al snel zit het beest in onze rugzak.

Toch niet zó licht
Ongeacht welke van die twee het juiste antwoord is, is het feit dat het gecombineerde gewicht van onze twee hoofdrolspelers te veel is voor de jonge benen van de jongen. Het gros van het eerste segment bestaat dan ook uit puzzels waarin je de rugzak en het hert neer moet zetten om objecten te verplaatsen en zo een pad te vormen. Dit gaat door tot we arriveren bij een weg, waar paarse plassen weinig goeds voorspellen. Als we vervolgens zien dat een wild zwijn die erin ondergedompeld raakt monsterlijke trekjes aanneemt, is het duidelijk: hier moeten we weg blijven.
Spijtig genoeg blijkt dit makkelijker gezegd dan gedaan. De corruptie verspreidt zich door het woud en verspert meer dan eens jouw pad. Gelukkig kun je het overwinnen met de kracht van vriendschap (of zo interpreteer ik het in ieder geval). Door het hertje te knuffelen, beginnen zijn hoorns te gloeien. En deze gloed is voor de corruptie als zout op een slak. In no-time smelt het weg.
Wederom draaien puzzels om het opsplitsen en bij elkaar brengen van ons duo, maar nu heeft het hert zijn eigen rol om te spelen. Als de jongen verplaats ik bijvoorbeeld een lamp, zodat het hert kan passeren, waarna ik zijn gloeiende hoorns kan gebruiken om mijn eigen obstakels te overwinnen. Het is vrij vanzelfsprekend, maar vermakelijk genoeg dat het je als speler geboeid houdt.

De rollen omgedraaid
Herten groeien blijkbaar snel op, want even later springen we een stukje verder in de game. De jongen is nog steeds een jongen, maar het hert is nu een jongvolwassene. Zijn hoorns zijn een gewei geworden en hij torent nu boven ons ventje uit. Zijn kracht kan hij zelf gebruiken en dit doet hij zonder dat we hem erom hoeven vragen. In plaats daarvan kan hij ons nu op commando optillen met zijn hoofd, zodat we gebieden kunnen bereiken waar we anders niet bij hadden gekund.
Dit stuk van de demo is echt bedoeld als een teaser van wat gaat komen in de vier uur die de game volgens de begeleidster ongeveer lang zal zijn, waarbij ze ook opmerkt dat we ook nog met een volwassen hert mogen spelen. Hoe dat de gameplay zal beïnvloeden, dat was echter nog even een geheimpje. Wat echter wel al kon worden medegedeeld, is dat de game niet enkel naar PC zal komen zoals eerst getoond, maar ook naar alle console-houders. Goed nieuws, want met zijn schattige uiterlijk is het ongetwijfeld een hit bij kids op een platform als de Switch, al adviseert men bij uitgever Dear Villagers wel een minimale leeftijd van tien jaar, daar er wat engere momenten in kunnen zitten voor jongere kinderen.
Verwachting:
Een prima puzzle platformer; dat is de indruk die ik heb overgehouden aan Deer & Boy. Het zal vermoedelijk geen latten verleggen, maar als dit een genre is wat je vaak speelt, zul je je er hoogstwaarschijnlijk uitstekend mee gaan vermaken.