Je speelt de game op een planeet die Saiadha heet. Een wereld die voor een groot deel uit oceanen bestaat en een paar eilanden. Als factie begin je op zo'n eiland en je zult snel zien dat er niet al te veel bewegingsruimte is. Dit zal echter snel veranderen.
Saiadha en zijn stormen
Saiadha wordt geteisterd door verschrikkelijke stormen die de oceanen onbevaarbaar maken. Het is daarom ook niet mogelijk om een marine op te bouwen, want de zee is te gevaarlijk. Maar zodra een storm gaat liggen, neemt het waterpeil af en komt er een flink stuk land bij dat je kunt bewandelen.
Deze nieuwe grond bevat veel goeds. Nieuwe resources komen beschikbaar, die ervoor zorgen dat je betere wapens kunt maken of die een boost geven aan de economie. Je kunt ook nieuwe steden bouwen, want er is tenslotte meer ruimte. Je zit lekker alleen op je eiland je bevolking beter te maken, maar dat duurt niet al te lang.

Nu het waterpeil zakt, kan het zijn dat twee eilanden in verbinding met elkaar komen en zo is het onvermijdelijk dat je met andere grote facties in contact komt. Het is van tevoren niet te voorspellen of dit handel betekent of oorlog tot de laatste man. Je kunt je dan ook maar beter voorbereiden op het ergste.
Vijf speelbare facties
Er zijn vijf speelbare facties waar je uit kunt kiezen. Later zal tijdens de Early Access-periode nog een factie worden toegevoegd.
- Kin of Sheredyn: tijdens de tutorial krijg je vooral te maken met deze bevolkingsgroep, welke zich vooral focussen op het bouwen van grote technisch hoogstaande steden en sterke fortificaties.
- Aspects: een factie die zich vooral met de symbiotische relatie tussen de natuur in de spelwereld bezighoudt. Vooral datgene wat zich in het water bevindt, vinden ze belangrijk.
- Last Lords: Dit zijn een soort geesten in een harnas. Ze voeden zich niet met normaal voedsel, maar trekken de resources weg bij andere bevolkingsgroepen. Soldaten kunnen zichzelf genezen, wanneer ze bij stervende eenheden staan van de vijand.
- Tahuks: Zij kunnen een regio helemaal omzetten naar hoe zij het willen hebben.
- Necrophage: Deze gaan helemaal voor oorlog. Hun hele economie is gebouwd op de lijken van andere bevolkingen. Letterlijk. Het is hun voedsel. Ze kunnen maar één stad bouwen, maar hun legers zijn niet voor de poes.
Net zoals in het eerste deel zijn het niet slechts details waardoor deze facties zo verschillend zijn. Ze zijn echt compleet anders op een manier zoals ik dat eigenlijk alleen maar tegenkom in StarCraft. Ik kan niet anders dan de ontwikkelaars een compliment geven dat dit is geslaagd. Het is namelijk heel moeilijk om een game uit te balanceren, wanneer de facties allemaal zo van elkaar verschillen. Het zorgt ervoor dat hij zeer goed opnieuw te spelen is, want alle facties hebben ook echt wel interessante dingen.

Er zijn ook talloze kleine nederzettingen met allerlei soorten wezens die het je lastig kunnen maken of die je verder kunnen helpen. Het is aan jou wat je hiermee doet. Persoonlijk vind ik het altijd fijn om deze facties te vriend te houden, omdat dit voordelen geeft. Echter zijn die kleine facties wel altijd wat veeleisend en komen ze met allemaal quests waar ik niet altijd evenveel zin in heb. Soms is het een droom om ze gewoon van de kaart te vegen. Dan maar geen voordelen.
Volledige vrijheid
Het is eigenlijk volledig aan jou wat je hiermee doet. Je kunt met de Kin of Sheredyn prima steden bouwen en vervolgens gaan werken aan de verdediging en je kunt winnen, maar je kunt ze ook gebruiken als absolute vechtmachines. Je moet dan misschien wel heel erg goed weten wat je doet, maar het is prima mogelijk.
Mijn grootste probleem met deze game is vooral dat hij enorm complex is. Bij iedere keuze gaat wel ergens een radarwerkje draaien wat later in de game gevolgen kan hebben voor het spelverloop, hetgeen betekent dat je ook niet altijd weet wat je precies verkeerd heb gedaan als je verlies. En verliezen doe je. De eerste paar keer zul je er niet levend uitkomen. Laat dit je niet tegenhouden. Deze game is de moeite waard.

Om toch even terug te komen op mijn intro, waar ik indirect de vraag stel of ENDLESS Legend 2 mijn lijstje van de beste 4X games ooit zal betreden, kan ik geen ander antwoord geven dan: ja. Vooral de Tidefall, die steeds de dynamiek van de map verandert, is zo'n baanbrekende mechaniek in dit genre, dat ik niet anders kan concluderen dat dit de betere opvolger is van een al nagenoeg perfecte game. Ik had het wel fijn gevonden als het net even wat minder ingewikkeld was geweest, maar dan haal je ook meteen de magie er een beetje uit.
Verwachting:
Wanneer je Civilization een warm hart toedraagt, wil ik je toch eens een keer van harte aanraden om ENDLESS Legend 2 te proberen. Dit spel doet echt een aantal dingen die je gaan verbazen. Het ziet er prachtig uit en het wordt alleen maar mooier. Multiplayer is op dit moment nog niet mogelijk, maar zal in het verloop van de Early Access-periode toe worden gevoegd. Ook zul je later je eigen factie kunnen gaan maken, wordt Steam Deck support beloofd en komt er een zesde speelbare factie uit. Wanneer de game echt uit gaat komen is op dit moment nog niet bekend.
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie