Hoewel het geen game is die ik in eerste instantie op zal pikken, is de naam Fall of Porcupine er een die in mijn geheugen gegrift staat. Tijdens gamescom 2022 heb ik meermaals gepoogd om de game te spelen, maar iedere keer wanneer een plaatsje op de stand vrij kwam, moest ik weer door naar een volgende afspraak. Daarom greep ik de kans om nu de LudoNarraCon demo te proberen met beide handen aan.
Fall of Porcupine vertelt het verhaal van Finley, een leerling dokter die voor zijn opleiding is verhuisd naar het dorpje Porcupine, waar hij werkt in het St. Ursula-ziekenhuis. Als een kersvers gezicht is hij nog volop bezig met zijn plekje vinden en dit proces is wat wij volgen in de demo.

What’s up doc?
De demo begint al met pech. Finley zijn bus gaat niet verder vanwege werkzaamheden aan de weg, maar hij is nog een flink stuk verwijderd van zijn gebruikelijke halte. Tegen gezond verstand in besluit hij een sprintje te trekken door de bouwplaats die zijn weg verspert, welke tegelijk dient als tutorial. Zo kom je, spijtig genoeg te laat, aan in St. Ursula.
Eens daar aangekomen, ontdek je al snel dat de toko gevuld is met kleurrijke figuren. De receptionist vraagt jou, de dokter, om de snoepautomaat te repareren voor je aan het werk gaat. Daar dit een videogame is, besluit je daar tegen beter weten in in mee te gaan. Gelukkig is dit klusje snel geklaard, zodat je eindelijk patiënten kan helpen. Dit klinkt imposant, maar vertaalt zich naar simpele minigames die je ook kan voltooien als je de meer casual gamer bent waar deze game op mikt.

Speculatie
Dit voelt allicht als speculatie aan mijn kant, maar Fall of Porcupine valt duidelijk in het straatje van games als A Night in the Woods. De sfeer is gemoedelijk, de game is kleurrijk en het draait vooral om de persoonlijke verhalen van de karakters die erin leven. Patiënten die je onderzoekt, babbelen vrolijk met je en in de twee dagen die de demo rijk is, zie je hoe jullie verstandhouding zich ontwikkelt. Dit zie je ook bij het personeel, zoals eerdergenoemde receptionist, een verpleger die je een handje helpt met sjouwen en een conciërge die het helemaal gehad heeft met bezuinigingen van hogere hand. De bulk van de game is een beetje keuvelen met kleine afleidingen ertussen.
Deze afleidingen vind je niet enkel binnen de muren van het ziekenhuis. Na je eerste werkdag ga je wat drinken met de verpleger, hetgeen uitmond in een vechtpartij en een kater. Met nog knallende hoofdpijn ga je de volgende dag wandelen in de natuur met een vriendin, die je vraagt of je je al thuis voelt in Porcupine. Wederom, gemoedelijk keuvelen met kleine randactiviteiten. Ik dacht een idee te hebben van wat men in petto had.

HOLD UP
Maar dan komt het einde van de demo. Tijdens de tweede werkdag wandelt een dementerende patiënt er vandoor. Finley vindt hem op de afgesloten vijfde vloer van het gebouw, badend in zijn eigen bloed en duidelijk in nood. Net als je hem wil helpen valt iets boven op je…en eindigt de demo. Wordt Fall of Porcupine een duister mysterie of is dit puur een cliffhanger die afloopt met een sisser? Ik gok het tweede, maar weet zeker dat ik tot dat ik daar antwoord op heb nog steeds de naam Fall of Porcupine in mijn gedachten zal hebben.
Verwachting:
Na de demo van Fall of Porcupine gespeeld te hebben, durf ik niet te zeggen dat ik een goed beeld heb van wat we ervan kunnen verwachten. Sterker nog: ik heb eerder het gevoel minder te weten dan voorheen, gezien de tonale verandering waar de demo mee eindigt. Ik ben dan ook heel benieuwd of dat een voorbode is of niet.
0 reacties op "Fall of Porcupine"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier