Wat krijg je als Minecraft en Satisfactory een kind zouden krijgen? Ik ben niet volledig op de hoogte van hoe DNA of de voortplanting van games werkt en we zullen het nooit weten, maar dat het zal lijken op FOUNDRY kan ik met zekerheid zeggen. Combineer de uitgebreide en complexe gameplay van Satisfactory met de in blokjes gebouwde spelwereld van Minecraft en je krijgt een idee hoe deze nieuwe game van Paradox is.
Sinds Factorio zijn er steeds meer fabrieks-builders uitgekomen. Dit is niet zo vreemd. Het produceren van items en het automatiseren met behulp van een lopende band is iets wat enorm veel genoegdoening opwekt. Het voelt zeer prettig om een vloeiend draaiende fabriek, draaiende te houden.
Automatiseren die handel
De game gaat over een robot die op een onbekende planeet landt. Het is een robot die gek is op bouwen en, het gaat dan ook meteen beginnen. Eerst bouw je een apparaat dat voor jou kristallen uit de grond haalt, daarna bouw je een machine die van de grondstoffen die je bij elkaar heb geraapt iets anders kan maken.
Het eerste doel dat je zult hebben, is om een research facility te bouwen, waar je science packs kunt vergaren. Om jouw fabriek te kunnen bouwen, heb je blauwdrukken van machines nodig en die speel je vrij met de research facility. De eerste blauwdrukken zijn vrij goedkoop en gemakkelijk te maken, maar zeker wanneer je naar Tier 2 en 3 gaat, zit er niet veel anders op dan het maken van deze pakketjes te automatiseren.

Tier 2 is al veeleisend wat grondstoffen betreft, maar is nog te doen. Je zult zeker na moeten denken en het is mij zeker niet gelukt in de korte tijd die ik had om een efficiënte fabriek te maken die zo snel mogelijk zo veel mogelijk science packs kan bouwen. Dit is vrij belangrijk, want je hebt er uiteindelijk heel veel van nodig en het kost enorm veel tijd als je fabriek niet geoptimaliseerd is.
En als je dan na uren van pijn en moeite je Tier 2 science pack-fabriek zo goed mogelijk hebt gemaakt, kun je beginnen aan Tier 3. Dit was voor mij het moment om mijn toetsenbord netjes opzij te leggen, mijn hoofd in mijn armen te leggen en in huilen uit te barsten.
Efficiëntie is de uitdaging
Het gaat in FOUNDRY niet om hoe snel je een game uit kunt spelen en of je überhaupt de game uit gaat spelen. Ik denk dat je met extreem veel geduld en wat handigheid je met zo min mogelijk machines best nog wel de game uit kunt spelen zonder zeer ingewikkelde fabrieken te bouwen, maar je moet een beetje plezier hebben. Het gaat vooral om de weg ernaartoe.

Zoals dit ook met Factorio en Satisfactory is, geeft het bouwen van een efficiënte fabriek zo enorm veel voldoening dat ik op momenten er niets aan kon doen dat ik met een grote grijns op mijn gezicht aan het spelen was.
Hoe zit het met Minecraft?
Wat ik hierboven omschrijf kan een prima tekst zijn om te omschrijven hoe Satisfactory werkt. Beide games lijken totaal niet op elkaar, maar de gameplay lijkt heel veel op elkaar. Op welke manier weet FOUNDRY dan zich te onderscheiden van de rest? Dit komt door het Minecraft-gedeelte waar ik het in de inleiding over had.
De spelwereld lijkt enorm op de voxel wereld waar Minecraft zo beroemd om is. Het ziet er niet zo blokkerig uit als de klassieke survival game, maar in FOUNDRY herken je het wel direct. Daar is eigenlijk alles mee gezegd.

Waar je in Minecraft direct gaat werken om een huis te bouwen, ben je in FOUNDRY direct bezig met het maken van een fabriek. Een fabriek die jou gaat helpen met het bouwen van een voertuig dat je van de planeet af gaat helpen. Er zijn geen monsters waartegen je moet vechten. Er is geen behoefte aan het bouwen van hout-, steen-, staal- of diamantgereedschap. Het is de fabriek waar alles uitkomt.
Verwachtingen:
FOUNDRY is een game die de voxel graphics heeft die het op Minecraft doen lijken, maar de gameplay is die van Satisfactory. Er is iets verslavends aan het bouwen van de perfecte fabriek. Deze game is voor fans van factory builders een absolute aanrader. Hij is nu in Early Access, maar voelt al zo goed als af en ik ben bijzonder benieuwd wat de ontwikkelaars in petto hebben voor ons.
0 reacties op "FOUNDRY"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier