Waar ging het mis met Guitar Hero? Het lijkt gisteren wel dat je op elk feestje waar je kwam een TV kon vinden waar de games van Activision op speelbaar waren. Maar net zo snel als dat als de andere muziekgames als Rock Band en DJ Hero de grond uit schoten, verdwenen ze ook weer. De stortvloed aan games met plastic instrumenten had de markt in korte tijd volledig verzadigd, waardoor vrijwel niemand nog nieuwe delen kocht. In 2015 probeert Activision uit of het volk alweer honger heeft gekregen.
Het feit dat iedereen aan het einde van de persdag van Gamescom wel een t-shirt had die na een sessie op de stand werd weggegeven toont aan van wel. Ook het GameQuarter-team waande zich even een rockster en klom op het podium van Guitar Hero: Live om te kijken of we alweer zin hebben in de game.
Iets meer dan plastic
Laten we beginnen met iets waar je tegenaan loopt nog voor je de game opstart: de controller. Vorige Guitar Hero games maakten gebruik van een plastic gitaar waarop vijf gekleurde knoppen zaten, samen met een balk die je moest aanslaan bij elke keer dat je een van de vijf knoppen indrukte. Staat het je alweer bij? Mooi, dan vergeet het maar weer. Guitar Hero: Live pakt het namelijk helemaal anders aan.
De gitaar van dit deel heeft namelijk zes knoppen, welke in twee rijen van drie rusten aan de top van de hals van de gitaar. Drie knoppen zijn wit, de andere drie zijn zwart. Dit betekent dat je ditmaal niet meer met je pink hoeft te werken, iets waar veel gematigde en gelegenheidsspelers tegenaan liepen. Bovendien voelt de nieuwe manier waarop je de controller vast moet houden een stuk natuurlijk aan, waardoor je beter kunt concentreren op het daadwerkelijk spelen.
BOEEEEEEE!!!
En dat is maar goed ook, want wanneer het je het verprutst in Guitar Hero: Live is dat een stuk erger dan in eerdere delen. Voorheen toonde de achtergrond van de game altijd jouw band en in het bijzonder jouw karakter met een cartoony uiterlijk. Ditmaal kijk je echter door de ogen van de gitarist en zie je jouw bandleden en het publiek reageren op hoe je speelt.
Dit betekent dat je helemaal uit je plaat kunt gaan met de zanger en de groupies die naar je roepen, maar dat je ook net zo goed uitgejouwd kunt worden. Dit zal je echter amper meekrijgen als je de noten die op je afkomen probeert te raken. De achtergrond van Live is dan ook vooral aanwezig voor de sfeer en om het interessanter te maken voor zij die meekijken. Jij als speler zult er helaas weinig meerwaarde van hebben.
The Sound Of Music
De aankleding van een Guitar Hero game is echter bij lange na niet zo belangrijk als de tracklist en daar heb ik het persoonlijk wat moeilijk mee. Het is goed om te zien dat groepen als Bullet For My Valentine, Rage Against The Machine en Disturbed aanwezig zijn, maar ik mis groepen als Limp Bizkit, Linkin Park, DragonForce en Mindless Self Indulgence. En wat Skrillex en Bruno Mars hier nu uitvoeren gaat mijn pet te boven!
Maar ik ben in principe nu aan het zeuren over smaak, en daarover valt niet te twisten. Bovendien ken ik 90% van de nummers op de tracklist die tot nu toe bekend is gemaakt niet eens, dus mijn mening daarover vorm ik wel als ik later dit jaar met de game aan de slag kan.
Conclusie
Een gloednieuwe controller, een nieuwe set-up en een gevarieerde tracklist. Aan de moeite van het ontwikkelteam zal het in geval niet liggen als zou blijken dat mensen toch (nog) niet zitten te wachten op een nieuwe Guitar Hero. GameQuarter heeft er na Gamescom echter al helemaal zin in!
0 reacties op "Guitar Hero: Live"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier