Het previewen van games op gamescom is op momenten een heel bizarre ervaring. Neem Camp Chaos bijvoorbeeld, een game die ik enkele dagen geleden van een preview voorzag. Die was nog op zo’n vroeg punt dat deze niet was aangekondigd, al mocht ik er ondanks wel over schrijven. Deze preview gaat naar nog een eerder punt, want de huidige naam, Haven No More, is slechts een placeholder.
Hetzelfde kan niet worden gezegd van de gameplay, welke al in een redelijk ver stadium lijkt te zijn. Het is een top-down twin stick shooter, gebouwd rondom de samenwerking tussen twee spelers in een post-apocalyptische wereld.
Iedere keer anders
Samen met een developer mocht ik een level van deze game proberen, waarbij ook hij niet wist hoe die zou lopen. Haven No More is procedurally generated, hetgeen betekent dat het level bij elk run anders is, al kan je pas naar meerdere speelsessies echt zeggen in hoeverre het een kwestie is van een nieuw level genereren of kamers op een andere volgorde aan elkaar rijgen.
Voor deze sessie speelde hij met een karakter met een machine geweer, terwijl ik een sniper in handen kreeg. Het concept is simpel. Hij is de vanguard die het moet hebben van kwantiteit en ik bewaak de achterhoede met pure kracht. Althans, dat zou je denken. De praktijk wees anders uit. De sniper, een wapen dat in de meeste games een one hit kill is, had vrijwel altijd meerdere schoten nodig, waar het niet meer gebalanceerd voelde ten opzichte van diens lage schietsnelheid.
Maar toch niet helemaal
Gedragen door de developer bereiken we desondanks een van de boss fights, welke het enige deel van de game zijn die altijd hetzelfde zijn. Helaas slaagden we er niet meer in om die te overwinnen, gehavend als dat we waren na het neermaaien van zombie-achtige hordes. Toch was het voldoende om te zien dat in ieder geval deze secties er alles aan doen om meer te zijn dan meer schieten. Je moet op aanvalspatronen letten en de omgeving gebruiken om te overleven en dat kan best leuk zijn als je goed bent uitgerust, al was ik het wel eens met wat de dev zei: er is nog een hoop te verbeteren.
Verwachting:
Haven No More heeft een solide basis, maar er moet nog een hoop gepolijst worden om het meer te maken dan enkel de zoveelste game van zijn soort. Te beginnen met verbeterde balans. Maar toch. Als dit al is wat ze tonen in een pre-alpha stadium, hebben ze in ieder geval genoeg in huis om er iets moois van te kunnen maken.
0 reacties op "Haven No More"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier