De titel in kwestie is Hirogami, welke op het moment dat je dit leest al in slechts enkele weken zal verschijnen. De build die ik in Keulen mocht spelen, was dan ook (zo goed als) de finale versie, hetgeen betekent dat ik een goed idee kreeg van wat ik mocht verwachten van het spel van Bandai Namco Studios Singapore.

Van los naar vast
Kort gezegd is dit een charmante 3D platformer, welke visueel heel erg doet denken aan PlayStation Vita-pareltje Tearaway. De wereld springt in het oog dankzij een stijl die ergens tussen papercraft en 3D models in zit, maar welke een opvallende indringer heeft: data.
In wat ik enkel kan zien als een statement in relatie tot de tegenstelling van traditie en moderniteit, iets wat de vertegenwoordiger niet kon ontkennen, maar waar ze ook niet dieper op in mocht gaan, is het probleem in Hirogami dat digitale data zijn weg heeft gevonden in deze wereld en alles corrumpeert. Platformen bewegen niet meer, wegen zijn verspert en zelfs onschuldige dieren zijn agressief en verkleurd.
Om hier weerstand aan te bieden, is er Hiro, onze papieren held van dienst. Door zijn vorm te veranderen, kan hij verschillende skill sets krijgen, waarvan ik in de demo een klein voorproefje kreeg. Als zichzelf kan hij objecten gebruiken en data vernietigen. Als een simpel, niet gevouwen blad kan hij zweven en zich laten meevoeren door de wind en als een armadillo kan hij rondrollen en dingen kapot beuken. Het is geen onbekend terrein voor fans van dit genre, maar is allemaal vermakelijk genoeg.

We gaan het meemaken
Wie trailers van de game gezien heeft, zal zien dat hier op den duur een kikker en een gorilla aan worden toegevoegd, en helaas zijn dit ook echt de enige vormen die je zult bemachtigen. Niet gek gezien Hirogami een project op bescheiden schaal is, waar volgens degene die mijn speelsessie begeleide tussen de vijf en zeven uur voor uitgerekt mag worden. Wil je alle achievements? Dan mag je daar nog een uur of drie bijtellen. Het is dus een kleiner project, maar is die ook fijn? Dat kan ik pas zeker zeggen als ik het spel volledig gespeeld heb, maar persoonlijk ben ik voorzichtig positief.
Verwachting:
Ik verwacht niet dat Hirogami wereldschokkend zal zijn, maar wel een degelijke 3D platformer die een streepje voor zal hebben bij hun die houden van unieke werelden, Japanse invloeden of een opvallende visuele stijl.