De reden waarom deze game opvalt, moet eigenlijk duidelijk zijn vanaf het moment dat je de eerste screenshot ziet: een unieke zwart-witte stijl met duidelijk minimalisme, om zo de focus te kunnen leggen op de gameplay. Geen gek idee, want het spel wordt in de markt gezet als een top-down boss-rush soulslike. Grijp dus het vaselinepotje maar vast.

You are f…
In Light Odyssey spelen wij Bandi. Zijn universum wordt verorberd door schaduwen en hij is de laatste verdedigingslinie tussen gigantische monsters en het eind van alles. Dat is althans het verhaal zoals ik het te horen kreeg van de developer. Zelf vloog ik direct een tutorial in, om vervolgens oog in oog te komen met de eerste baas.
Deze baas is een halve reus. Niet vanwege zijn lengte, maar omdat alles onder de gordel ontbreekt. Dat maakt hem echter niet minder gevaarlijk. Met zijn enorme armen haalt hij razendsnel uit en als je hem voldoende schade doet, moet je ook dealen met projectielen die neervallen. Toch kun je het niet rustig aan doen. Agressie wordt beloond in deze game en enkel zij die razendsnel schade doen, kunnen de beste moves uit hun mouw schudden. Dit betekent dat je met perfectie moet reageren.

Polijst
Helaas is dit waar voor mij de schoen een beetje wringt. Light Odyssey bestuurt niet slecht, maar het is voor mijn gevoel allemaal net niet snappy genoeg om te matchen met de vaardigheden die men van je vraagt. Dat ik toch tot de tweede van de vermoedelijk twaalf bazen kon komen (daar de bazen vernoemd zijn naar de sterrenbeelden van de horoscoop), had dan ook vooral te maken met eerdergenoemde minimalistische stijl. Hierdoor kun je sneller informatie verwerken, hetgeen de boel enigszins in balans brengt. Toch zou een beetje smeermiddel in mijn optiek het geheel net wat beter laten lopen.
Verwachting:
Light Odyssey zal ongetwijfeld in de smaak vallen bij zij die graag zichzelf uitdagen en er geen problemen mee hebben om hun kop tegen de muur te blijven slaan tot het breekt. Voor mij is het niet, maar ik kan de stijl en het idee zeker waarderen. Toch denk ik dat de game gebaat zou zijn met net een beetje meer aandacht voor de controls, zodat ze net iets soepeler reageren.