Ooit, in lang vervlogen tijden, bestond er een console genaamd de SEGA Saturn. Op dit platform kwam een game genaamd NiGHTS Into Dreams uit. Dit spel werd echter nooit een commercieel succes. Het kwam niet doordat de game gruwelijk slecht was, maar door de simpele reden dat de console waarop het spel verscheen, bijna niet werd gekocht. Meer dan elf jaar later probeert ontwikkelaar Sonic Team het opnieuw met NiGHTS: Journey of Dreams. Dit keer op een console die wel goed verkoopt, namelijk de Wii.
Op het moment dat het ontwikkelteam als platform de Nintendo Wii koos, werden ze natuurlijk al meteen voor het blok geplaatst. De besturing moest namelijk drastisch omgegooid worden, wilde het spel op de Wii nog steeds zijn mannetje staan. Sonic Team heeft daarom besloten twee verschillende besturingsmethoden in het spel te verwerken. De veteranen spelen het spel met enkel de WiiMote, waardoor de besturing lijkt op het origineel en de nieuwelingen kunnen het spel besturen met zowel de WiiMote als de Nunchuk.
Naast deze verandering willen de makers van Journey of Dreams het spel echter zo veel mogelijk weg laten hebben van het origineel. Zo speel je ook in dit spel als NiGHTS en zal het verhaal en de gameplay grotendeels gelijk zijn aan het origineel. Om te weten hoe Journey of Dreams in elkaar zit, is een terugblik naar 1996, het jaar waarin NiGHTS Into Dreams uitkwam, vereist.
In NiGHTS Into Dreams waren de hoofdrollen namelijk weggelegd voor NiGHTS, Claris en Elliot. Claris en Elliot zijn twee mensenkinderen die worden vernederd en daardoor nachtmerries krijgen. Via deze nachtmerries komen ze in Dream Land terecht. Daar ontmoeten ze Nights, een wezen dat gecreƫerd is door Wizeman the Wicked. NiGHTS was gemaakt om menselijke dromen te stelen, zodat Wizeman controle krijgt over Dream Land. Het paarsblauwe mannetje komt echter in opstand en gaat samen met Claris en Elliot de strijd aan tegen zijn meester.
Wat volgt was een fantastisch avontuur waarin je als NiGHTS door verschillende spelwerelden vloog. Via een zijaanzicht raasde hij door ringen heen, pikte hij objecten op en scoorde hij punten. Door genoeg punten te verzamelen geraakte NiGHTS in het volgende level. Dit verzamelen ging nog wat sneller door zoveel mogelijk acrobatische toeren uit te halen, waardoor je lange combo’s kon maken, die natuurlijk meer punten opleverden.
Elf jaar later werkt dit principe volgens ontwikkelaar Sonic Team nog steeds. Claris en Elliot zijn vervangen door William en Helen. Daarnaast komt Nightopia in de plaats van Dream Land en niet Wizeman, maar de kwaadaardige NIGTHS (niet te verwarren met hoofdpersoon NiGHTS) zijn nu jouw vijanden. Qua gameplay heeft het spel ook nog veel weg van zijn voorganger. Het is nog steeds de bedoeling om combo’s te scoren van punten en zo levels te halen. Daarnaast zijn er wel wat veranderingen doorgevoerd. Met name het verslaan van vijanden en de manieren waarop je acrobatische toeren uit kunt halen zijn flink aangepast.
Het uithalen van de acrobatisch toeren gaat vanzelfsprekend met de unieke besturing van de Wii, maar het verslaan van vijanden gaat anders in zijn werk. Zoals in elke game is het in het begin nog niet enorm moeilijk om vijanden te verslaan. Een gewone Rocket Dash of een Touch Loop zullen dan ook voldoen. Later zal je echter speciale aanvallen moeten gebruiken, wil je het er levend vanaf brengen. Deze speciale aanvallen krijg je door een Persona Mask te vinden. Een Dragon Mask zal je dus veranderen in een draak, een Dolphin Mask in een dolfijn en een Rocket Mask in een raket. Deze transformaties zijn naast leuk, ook noodzakelijk om verder in het spel te komen.
Er zijn helaas nog wel een aantal puntjes waar je sceptisch over kunt zijn. Zo zal je in Journey of Dreams geen totale vrijheid krijgen wat betreft het rondvliegen. Net zoals in Sonic and the Secret Rings zal je een vastgelegde route volgen. Hoewel je bewegingsruimte breder en hoger is en je wel terug kunt keren, is het wel een domper voor iedereen die dacht dat ze hun eigen route helemaal konden bepalen. Een ander puntje van kritiek is de grafische kant. Alles ziet er kleur- en fantasierijk uit en de zeven verschillende werelden zien er elk uniek en leuk uit, maar het spel heeft nog wel eens last van framedrops, wat het speelplezier toch wel erg in de weg zit.
Nog iets waar we in Nederland in ieder geval last van kunnen hebben, is een schijnbaar leuke toevoeging aan het spel. Sonic Team heeft namelijk te kennen gegeven dat ze het Weerkanaal gaan gebruiken. Het weer zal namelijk de omgeving van het spel aantasten. Aan de ene kant is dit een leuke toevoeging, aan de andere kant een beetje overbodig en ook wel irritant. Wie wacht er namelijk op een spel waarin het het grootste deel van de tijd regent?
Verwachting
Het komt niet vaak voor dat een concept elf jaar later opnieuw verschijnt en dan ook nog eens een succes wordt. NiGHTS: Journey of Dreams lijkt dit echter wel waar te gaan maken. De ijzersterke gameplay houdt nog steeds stand, het verhaal is nog steeds betoverend en de omgevingen zien er nog steeds magisch uit. Met toevoegingen zoals de maskers en de nieuwe besturing maakt de ontwikkelaar Sonic Team het spel echter toch wat meer van deze tijd, wat wij natuurlijk helemaal niet erg vinden. Het spel is jammer genoeg nog niet perfect. Hopelijk is de reden voor het uitstel van deze game dan ook dat de ontwikkelaar dit ook inzag en de game wil verbeteren. Dan kunnen we bij de release van dit spel echt genieten van een pareltje.
0 reacties op "Nights: Journey of Dreams"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier