Hoe graag we soms ook anders zouden willen denken, is het feit dat games maken een beroep is. Je kunt passie hebben ervoor, maar aan het eind van de dag brengt dat geen brood op de plank. Ontwikkelaars moeten daarom vaak concessies doen omdat er onvoldoende geld is om hun ambitie te matchen, de geldschietende uitgever dat eist of omdat ze zichzelf anders uit de markt prijzen.
Websites als Kickstarter bieden sinds enkele jaren uitkomst in situaties als deze. Ontwikkelaars die zich niet krijgen aangeprezen bij uitgevers of er niet mee willen werken, kunnen hun product aan de wereld tonen in de vorm van een soort openbare investeringsronde die men crowdfunding noemt. En die route bewandelt ook grownarts om Paws and Leaves te maken.
Het olijke duo
De naam verklapt het al een beetje, maar deze game schaart zich in een rijtje waarin ook games als Lost Ember en Spirit of the North staan; titels waarin je als een dier een wereld verkent en waarin de omgeving voor een groot deel het verhaal vertelt. Een verhaal over vos Me, die zichzelf letterlijk weer moet vinden.
De onfortuinlijke realiteit is namelijk dat Me overleden is. Het hoe en waarom is niet duidelijk en is een deel van wat je gaat ontdekken op dit avontuur door de viervoeter zijn herinneringen. Dit doe je echter niet alleen. Een pratende vlinder vergezeld je op jouw reis en gedraagt zich als een gids terwijl je opnieuw leert jagen, sporen leert volgen en op jouw pootjes terecht leert komen na een flinke sprong. Het zijn dingen die een vos eigen zijn, maar Me volledig vergeten is. Door deze vaardigheden opnieuw te leren, wordt het geheugen van Me getriggerd en ontdek je langzaam meer over zijn leven én het veel te vroege einde daarvan.
De praktijk
Het idee achter Paws and Leaves moge duidelijk zijn, maar dit vertelt je natuurlijk nog niets over wat de game nu daadwerkelijk is. Twee hele enthousiaste ontwikkelaars bij de booth noemden de game een adventure-titel met een ‘’aangrijpend en prachtig verhaal’’. Over dat tweede kan ik na een kwartier gespeeld te hebben niet oordelen, maar het adventure-label trek ik in twijfel. Persoonlijk zou ik het eerder een walking sim noemen, daar de gameplay nagenoeg niet bestaand is. Ik hoop dus maar dat het verhaal zo aangrijpend is als dat men beweert, want daar zal de game het toch echt van moeten gaan hebben.
br>Conclusie
Gezien wat ik tot nu toe gezien hebt, lijkt Paws and Leaves een walking sim te worden dat probeert emotionele snaren te raken. Hoe goed het dit instrument weet te bespelen zal bepalend zijn voor hoe succesvol de game zal worden. Daar valt nu echter nog weinig over te zeggen.
0 reacties op "Paws & Leaves"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier