Waar mijn vorige ervaring beperkt was tot een handjevol bosses, mocht ik ditmaal zowaar een locatie verkennen: een havenstadje waarvan de inwoners langzaam maar zeker in gigantische poppen veranderen. Waarom? Geen idee, maar er is een schuldige en die zal prima op mijn zwaard passen.

Een wandelend arsenaal
Waar deze demo vooral voor bedoeld lijkt, is het showen van de verschillende wapens die de hoofdpersoon tot zijn beschikking heeft. Chakrams, verschillende soorten zwaarden, een bijl en zelfs een vuurspuwend schild zijn slechts enkele van de voorbeelden hiervan. Ik heb tijdens mijn demo met verschillende gespeeld en gaf de voorkeur aan twee short swords in combinatie met de bijl, waarbij ik korte metten met vijanden maakten, terwijl ik de restanten van dit gehucht mocht verkennen. De game is niet zwaar op expositie, maar de omgeving en het handjevol interacties schetsen een droevig beeld.
Eens ik mij een weg naar de haven heb gebaand, wordt mijn weg geblokkeerd door een vijand die mij voor het eerst uitdaagt: een grote krijger met twee hooked blades en een snelheid die niet vergelijkbaar is met vijanden die ik tot op dat punt was tegengekomen. De vaardigheden die ik in 2024 had opgedaan, waren nogal roestig, maar eens ik de timing weer doorkreeg (blokkeren bij een blauwe aanval, ontwijken bij een rode), schudde ik de ene na de andere imposante move uit de mouw van mijn kimono en werd maar weer bevestigd: Phantom Blade Zero is een game die ik moet spelen.
Verwachting:
Alles wat ik vorig jaar al zei over Phantom Blade Zero, geldt dit jaar opnieuw. De game speelt soepel, de combat is indrukwekkend en de game weet een goede balans te slaan tussen uitdaging en voldoening. Kan ik de rest nu eindelijk krijgen jongens?