De Factory Builder is misschien geen origineel genre, maar het zou het zo kunnen zijn. Steeds meer games proberen je een soort fabriek te laten bouwen waarin je, met behulp van lopende banden en machines, een zo efficiënt mogelijke fabriek neer moet zetten. In shapez 2 gaat deze game-soort helemaal terug naar een zeker begin, omdat je alleen te maken hebt met vormen.
Het eerste deel van shapez kwam uit in 2020 en had overduidelijk games als Satisfactory en Factorio als inspiratie. Je krijgt een vorm, bijvoorbeeld een vierkant, moet daar dan stukken uitsnijden en andere vormen toevoegen tot je een bepaalde combinatie hebt, die je vervolgens bij de finish moet afleveren. Dit klinkt eenvoudig, maar op een gegeven werd dit bijzonder ingewikkeld. Nu is het tweede deel in Early Access.
De kunst van de perfecte vorm
shapez 2 doet eigenlijk hetzelfde als het eerste deel, maar dan is het allemaal in 3D. Dit zorgt ervoor dat de ontwikkelaars creatiever om konden gaan met alles. Zo kun je bijvoorbeeld nu in meerdere lagen bouwen en zijn er allemaal details die verbeterd zijn. De fabrieken kunnen bijvoorbeeld veel groter zijn.
Hoewel de game qua opzet erg eenvoudig is, zeker als je het vergelijkt met andere Factory Builders, is het uitleggen vrij ingewikkeld. Daarom begin ik hoe de game begint, namelijk met een vierkant.
Je kunt een vierkant uit een vaste plek in de grond halen en vervolgens met een lopende band naar de finish brengen. Dit is ook de eerste missie. Wanneer een aantal vierkanten over de finish zijn, krijg je research-punten die je uit kunt geven aan nieuwe machines in de fabriek.
De eerste twee machines die je krijgt, delen de vorm in twee stukken en draaien de vorm. Zo maak je van de vierkant een halve vierkant. Daarna gaat de lopende band verder, kun je de halve vierkant een kwartslag laten draaien en snij je het nogmaals door de helft. Een klein vierkant blijft over.
En zo ga je verder. Je krijgt machines waarin je twee of meer vormen kunt stapelen. Je krijgt verschillende kleuren en vormen en uiteindelijk ook de treinen die je kunt gebruiken om een vorm te vervoeren naar een nieuwe plek.
Performance
Wat ik altijd weer een knap staaltje werk vind van dit soort games, is dat de ontwikkelaars het vaak voor elkaar krijgen dat de spelwerelden altijd soepel blijven lopen. Hoeveel lopende banden je ook over elkaar heen laat lopen, hoeveel rails je ook erbij bouwt, de game gaat door alsof je niets aan het doen bent. Dat klinkt heel eenvoudig en logisch, maar dat is het niet helemaal.

Op den duur ga je machines maken die zo groot zijn, dat ik toch wel verwacht dat uiteindelijk de performance een beetje tegen gaat vallen, maar ik heb tijdens het spelen van de game niets gemerkt.
shapez 2 is in Early Access en ik verwacht dan ook dat er nog content toe zal worden gevoegd, hoewel ik geen plannen heb gezien wat de ontwikkelaars er nog bij willen hebben, voordat de officiële release voor de deur staat.
Verwachting:
Er zijn nu best wel veel Factory Builders en ik weet niet hoeveel animo er is voor nog een nieuwe in dit genre. Ik weet dat Factorio en Satisfactory erg populair zijn, maar dit genre is en blijft een redelijk grote niche. Hij onderscheidt zich wel van de rest. In deze game hoef je je geen zorgen te maken over de hoeveelheid grondstoffen die je verbruikt en dat is wel fijn. Nu kun je alle aandacht in de logistiek stoppen en die wordt op den duur zo ingewikkeld dat ik al snel de tel kwijtraakte, maar dat is precies de bedoeling van dit type games.
0 reacties op "shapez 2"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier