Wanneer gamers het hebben over Gamescom, hebben ze het over de gigantische stands van uitgevers als Nintendo, Square Enix, Microsoft en THQ Nordic Games, die duizenden en duizenden euro’s hebben geïnvesteerd om hun booth zo imposant mogelijk te maken. Helaas kan echter niet iedereen dergelijke investeringen doen. De twee vloeren van zaal tien zijn daarom jaarlijks het thuis van tientallen indie-ontwikkelaars die maar wat graag hun product aan de man willen brengen. En wij willen er maar wat graag mee aan de slag! Zo ontdekten we Sky Haven in een hoekje van de vloer.
In Sky Haven is het aan jou als speler om jouw eigen luchthaven te bouwen en uit te breiden, passagiers tevreden te houden en vluchten te plannen die je geld opleveren. Hiermee valt het onder de simulators van het Tycoon-type, zoals Rollercoaster Tycoon, Jurassic World: Evolution en Tropico, hetgeen je ook duidelijk voelt als je de game speelt. De besturing voelt direct vertrouwt aan voor eenieder die dergelijke games eerder heeft gespeeld en ook de lay-out van de menu’s is simpel genoeg dat je in een minuut of vijf doorhebt waar je alles kunt vinden. Misschien zelfs wel te simpel?
Basic
Laat me vooropstellen dat de build van Sky Haven die wij onder handen mochten nemen duidelijk verre van af was. Er ging zelden een minuut voorbij waarin ik geen bug ervaarde tijdens het spelen of dat iets simpelweg niet reageerde zoals het zou moeten. Maar dat zijn dingen waar je op kan rekenen wanneer je aan de slag gaat met een alpha.
In het verlengde hiervan kon ik ook langs de visuele presentatie kijken, die maar weinig indrukwekkend overkwam. Developer Real Welders heeft immers nog tijd om die op te poetsen, al kan het in de huidige vorm in ieder geval als acceptabel worden bestempeld. Geen pluspunt dus, maar ook geen minpunt. Over de gameplay kan ik echter niet zo mild zijn.
Té basic
Als een building simulatorgame doet de huidige build van Sky Haven het minimale van wat je mag verwachten van een game in zijn genre. Je kunt je vliegveld en landingsbaan bouwen, vluchten inplannen en dingen als koffiewinkeltjes en een security checkpoint bouwen om aan de behoeftes van je passagiers te voldoen. Maar vooralsnog zag ik weinig meer dan dat.
Games als Planet Coaster worden fanatiek gespeeld door grote groepen mensen vanwege de vele customization-opties die ze bieden, waarmee je jouw eigen hersenspinsels tot leven kunt brengen, terwijl zoiets als Tropico het moet hebben van verhaal en setting om het geheel dat beetje extra te geven. Dit verlengt de levensduur aanzienlijk en houdt spelers op de langere termijn geïnteresseerd in je spel. Zoiets zag ik niet terug in Sky Haven, waardoor het overkwam als een dertien in een dozijn construction and managementgame zoals die enkele jaren geleden nog massaal in de aanbiedingsbakken lagen. Maar zoals gezegd, er is nog tijd voor de release. De vraag is nu hoe men dat gaat benutten.
Conclusie
Sky Haven is fundamenteel een prima, nogal buggy, building simulatorgame waarin je jouw eigen luchthaven kan bouwen en runnen. Maar dat is ook alles wat het momenteel is. Real Welders heeft dan ook nog flink wat werk voor de boeg. Niet enkel moet het aantal bugs drastisch omlaag en kunnen de visuals een mooier likje verf gebruiken, maar men zal echt op zoek moeten naar iets dat de retentietijd van spelers gaat verlengen. Anders zie ik deze game niet opvallen in de waslijst van nieuwe releases van dit najaar.
0 reacties op "Sky Haven"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier