Toen ik afgelopen maand voor het eerst schreef over Stray Gods, deed ik dit met een heel dubbel gevoel achteraf. De trailer waar het nieuwsbericht over ging, sprak me tegelijkertijd wel en niet aan, iets wat ik ook kon zeggen over het concept. Na het nodige tobben besloot ik meer materiaal af te wachten alvorens de overweging te maken om de game wel of juist niet recenseren.
Wat ik niet had zien aankomen, is dat dit nieuwe materiaal niet enkel al heel spoedig zou volgen, maar zou komen in de vorm van een speelbare demo in het kader van LudoNarraCon. Eens gespot, was het besluit om het te proberen echter snel genomen. Misschien dat ik nu eindelijk antwoord op die vraag zou krijgen.

Helaas niet
Om geen valse hoop op te wekken, kan ik nu al verklappen dat ik nog steeds aan het tobben ben. De demo van Stray Gods die ik heb mogen spelen, was nog geen vijftien minuten lang en bestond uit twee nummers die ik door kon spelen. Geen verhaal, geen opzet en geen context.
Enkel dankzij eerdergenoemde trailer weet ik dat Grace, de hoofdpersoon van dit avontuur, een zangeres is die na de dood van een vriendin krachten erft. Goddelijke krachten nota bene, die een geschenk waren van het Grieks-Romeinse pantheon. En krachten die enkel tot uiting komen middels zang.
De goden, die hun onderdaan levenloos vinden en jou aan haar zijde, beschuldigen jou ervan haar vermoord te hebben. Daar ze echter niet zo roekeloos zijn als in de verhalen van vroeger, geven ze je de kans jouw onschuld te bewijzen. Het eerste nummer speelt zich hiervoor af en het tweede ergens vlak erna. Dat is tenminste wat ik opmaak uit de lyrics.

Maar gameplay?
Om terug te komen op de demo, is dit meer een proof of concept voor een relatief nieuw concept dan een traditionele demo. Grace worstelt zich al zingend door situaties, zoals innerlijke turbulentie en twee vrienden die haar aandacht opeisen, waarbij jij op cruciale momenten van de lyrics snel een keuze moet maken. Deze keuzes veranderen wat Grace zingt en als gevolg daarvan op welke manier ze een situatie benadert. Maar zonder context en opbouw, was vooral het tweede nummer nogal lastig te vormen.
Wat ik zonder die context wel kan zeggen, is dat de nummers aangenaam zijn om naar te luisteren. Grace heeft een prachtige zangstem en haar medezangers in het tweede nummer doen nauwelijks voor haar onder. Het is enkel de zangeres die haar in het eerste nummer begeleidt die mij niet kon bekoren, maar dat was meer een kwestie van smaak. Dat minpunt, net als de pluspunten, verandert echter zo weinig aan de gewichten op de spreekwoordelijke weegschaal, dat ik nog steeds niet weet of ik meer van de game wil zien of niet.
Verwachting:
Dankzij deze demo heb ik een goed idee van wat men nou wil doen met Stray Gods op het gebied van gameplay. De nummers die het verhaal vertellen moet je zelf vormen aan de hand van keuzes en leiden tot verschillende uitkomsten. Zonder context is het echter moeilijk in te schatten hoe goed de opbouw hiernaartoe is en hoe groot de impact van je keuzes gaat zijn. Ik ben daarom slechts voorzichtig optimistisch en dat vooral vanwege de zang van Grace.
0 reacties op "Stray Gods"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier