Tijdens de presentatie die voorafging aan mijn gameplay-sessie, werd in ieder geval duidelijk dat men niet simpelweg ‘’even een Turok’’ wilde gaan maken. Men heeft kritisch gekeken naar de serie en daarbij opgemerkt dat er niet zoiets is als een centraal document dat als de lijm dient om verschillende facetten van de francise, zoals de games en comics, bij elkaar te houden. Daarom besloot het die zelf te maken en daarvoor aan het begin te beginnen. Zie daar Origins.

In the beginning there were dinosaurs
In Origins volgen we de Turok. Dit is een op indianen geïnspireerde stam van jagers die biomechanische pakken en wapens gebruiken om oorlog te voeren met de Xenia, met als doel om hun weg te houden bij krachtige artefacten. De Xenia zijn het ras dat we kennen als de wandelende salamanders uit eerdere spellen. Zij zijn tevens degene die de dinosaurussen onder de duim hebben gekregen, waardoor je in andere games met enige regelmaat de beesten om moet leggen. Dit is echter de oorsprong en Saber Interactive belooft ons dat we meer koud bloed mogen laten vloeien dan ooit tevoren.
Dit bloedvergieten mag je doen in je eentje óf met twee vrienden. Origins is grotendeels story focussed en om dit goed uit de verf te laten komen, heeft men externe hulp ingeschakeld van consultants die zich bezig houden met het nalatenschap van de oorspronkelijke bewoners van Amerika. Dit maakt de optie om samen te jagen in zekere zin geloofwaardiger, daar de Rambo-tactieken die we meestal in spellen als dit zien, niet matchen met de groepstactieken van vroeger. Een gevaarlijk wezen als een bison zal je immers zelden in jou eentje neerhalen.

Then there were guns
Ongeacht op welke wijze je speelt, zal je het gros van de tijd bezig zijn met het introduceren van verschillende projectielen in willekeurige lichaamsdelen van vijandige schubbenkoppen. En daarvoor heb je een hoop opties, al zijn ze niet allen tegelijkertijd voor je beschikbaar. Zoals gezegd hullen de Turok zich in biomechanische pakken, welke komen in drie smaakjes. Ik heb in mijn preview mogen stoeien met alle drie in vier korte segmenten van het spel en in mijn beleving is de Raven traag met aanvallen, maar doet die een hoop schade. De Cougar is snel, maar vereist precisie en de Bison is een tank die offensief gebalanceerd is.
Bovenop dit pak heb je Echoes. Dit zijn krachten die je krijgt door je pak DNA van vijanden te laten scannen. Persoonlijk gebruikte ik dit maar zelden, maar er zullen zeker situaties zijn waarin deze van pas zullen komen. Bijvoorbeeld als je zonder ammunitie komt te zitten.
Over ammunitie gesproken: Turok is natuurlijk geen Turok zonder wapens. Van wapens die lijken op hypermoderne shotguns en assault rifles, tot aan kruisbogen met explosieve pijlen, een draagbare gatling gun en een heus laserkanon; Origins had geen tekort aan opties. Helaas waren ze tijdens ons speelsessie wel beperkt tot de loadout die je per missie kiest, vergelijkbaar met het pak en de Echoes. Persoonlijk hoop ik dat dit nog wijzigt, daar het altijd leuker is om te blijven stoeien met verschillende wapens die je gaandeweg oppikt. In co-op kan dat echter nog wel eens tot discussies leiden die men allicht wil voorkomen.

And on the seventh day, we counted frames
Co-op is duidelijk de focus van Turok: Origins, zelfs als je het volledig in je eentje kan spelen. Dit maakte de presentatie duidelijk, insinueerde het design van de levels en het feit dat dingen als cross-play echt werden benadrukt.
Origins zal verschijnen op PC, PlayStation 5 en Xbox Series X|S. Op elk platform krijg je ongeveer dezelfde ervaring, met uitzondering van de Xbox Series S, die een limiterende factor bleek. Daarom draait die op 30FPS, waar de rest mikt op 60FPS. Shooter-fans hadden waarschijnlijk gehoopt op meer, vooral daar het spel draait op Unreal Engine 5, maar men vond een consequente ervaring belangrijker. Je weet wel, voor die co-op.
Verwachting:
Zelfs als ik persoonlijk niet warmloop voor het idee van co-op, valt niet te ontkennen dat Turok: Origins wel eens een triomfantelijke terugkeer van de franchise zou kunnen zijn. De game oogt uitstekend en in mijn korte sessie speelde die soepel. Het enige waar ik niet zo happy mee was, waren de loadouts. Die voelden op momenten wel heel beperkend aan, al zal daar vermoedelijk meer variatie in zitten als de game daadwerkelijk verschijnt.