hotness 29
Where Winds Meet Cover
Preview

Where Winds Meet

Een hele hoop voor één game

Gepost door

Hoewel het een van de grootste landen ter wereld is, hoor je relatief weinig over games die vanuit China verschijnen in het Westen. Voor een groot deel is dit te wijten aan hoe verschillend de markten zijn. In China is de mobiele markt veel belangrijker dan het hier in het Westen is, waardoor games die daar populair zijn hier moeilijker voet aan de grond krijgen. Maar zoals games als Black Myth: Wukong en Bright Memory: Infinite al bewezen, doen we er goed aan om een oogje te houden op de games die wel voor de grote schermen worden gemaakt.

Where Winds Meet bijvoorbeeld, wist in slechts enkele minuten te imponeren tijdens gamescom. Deze open-wereld RPG vertelt het verhaal van een jonge samoerai die leeft ergens in de periode van tussen Tang en Song Dynasty’s (907 en 980 N.C.). Spelers volgen zijn verhaal, dat begint in zijn kindertijd, en zien hem opgroeien van een jochie met een interesse in martial arts tot een geduchte strijder.

Where Winds Meet Preview-1

Snippets

Dit opgroeien heb ik persoonlijk mogen ervaren op een wel heel snel tempo. Waar de meeste preview-sessies je een demo van vijftien tot dertig minuten laten ervaren, koos men bij Where Winds Meet voor meerdere korte snippets om delen van de game aan bod te brengen.

Dit begon in de wildernis, waar ik verschillende combat stances mocht gebruiken om te spelen met een wilde beer. Stances refereren naar stijlen in Chinese vechtkunst, zoals de sprinkhaan-, tijger- en kraanvogelstijl, waarvan de game er tientallen heeft. Elke stijl heeft een hele specifieke houding en bewegingen en is geschikt voor bepaalde situaties. Zo kon ik bijvoorbeeld met een goed getimede verdediging de beer in kwestie over mijn schouder gooien, hetgeen zorgde voor een indrukwekkend schouwspel.

Met de basics van combat onder de knie, werd ik vervolgens naar een boss fight gebracht die meer complexe mechanics moest uitleggen. En dat was een hoop! Bij elke game die ik op gamescom heb gezien, heb ik notities gemaakt van doorgaans ene half tot één volledige pagina in mijn notitieblokje. WWM heeft er maar liefst drie (!) weten te vullen, waarvan een aanzienlijk deel puur aan combat te wijten is. Dodging, parry, counters, verschillende stijlen én wapens, visuele cues van de vijand en meer moest ik allen in de gaten houden om een baas te verslaan die niet had misstaan in FromSofts Sekiro. Het was soms een beetje overweldigend en het lijkt erop dat dit niet beperkt is tot de combat.

Where Winds Meet Preview-2

Afwegingen

Na dit gevecht tot een succesvol einde te hebben gebracht, werd ik wederom getransporteerd. Een vliegend platform hoog in het luchtruim was het startpunt en vervulde twee functies. Allereerst presenteert het de indrukwekkende draw distance en forse wereld, en als tweede laat het zien dat onze held een sprong naar onder kan overleven dankzij bovennatuurlijke krachten die bovenop je al gigantische arsenaal komen. Direct daarna belandden we in een stad, waar we diezelfde krachten gebruikten om een oplichter te bestelen. Helaas werden we gesnapt en waren de dorpelingen opeens niet meer zo blij om ons te zien.

Zoals we gewend zijn van RPG’s, hebben acties in Where Winds Meet gevolgen. Dorpelingen die je op zicht aanvallen zijn hier een voorbeeld van. Toch zal de game maar één einde hebben. Volgens de developer die ik mocht spreken voor mijn demosessie zal je twintig á dertig uur nodig hebben om dat te bereiken als je je volledig focust op het hoofdverhaal, maar is de bedoeling eigenlijk dat je de wereld gaat verkennen. Met alle sidecontent die daarin zit, kun je namelijk zo’n tweehonderd uur zoet zijn!

Where Winds Meet Preview-3

Sidenotes

Deze enorme wereld hoef je gelukkig niet in je eentje te verkennen. Hoewel dit geen MMO is, heeft men zich er wel deels door laten inspireren. Where Winds Meet kan daarom volledig beleeft worden met vrienden in co-op of met computergestuurde kompanen die deze illusie moeten wekken. Dit kunnen mensen zijn, maar je kan ook mounts krijgen om je reis leuker te maken en zelfs huisdieren krijgen. And yes! You can pet the dog! Daar zul je echter wel nog even op moeten wachten, want ondanks hoe goed de game nu al gevuld is, denkt men nog tot de tweede helft van volgend jaar nodig te hebben om hun visie volledig te realiseren. Wat daar helaas echter geen onderdeel van uitmaakt, zijn voice overs in andere talen dan Chinees, dus fans van dubs zullen op een houtje moeten bijten.

Verwachting:

De demosessie van Where Winds Meet was zonder twijfel een imposant schouwspel, maar ik hoop dat men niet in de typische open-wereld-val valt van meer content dan inhoudt. Ze lijken immers wel een hele hoop in één titel te willen doen. Als dat alles echter zo goed uitgewerkt is als in mijn preview, dan zie ik het héél positief in.

0 reacties op "Where Winds Meet"