Toen bij GameQuarter werd gevraagd of iemand een preview wilde maken van Zero Sievert en ik de trailer zag, wist ik dat ik wel moest reageren. Alles aan deze game intrigeerde mij enorm. De pixelated graphics, de manier hoe er met wapens omgegaan werd, de setting; het wekte meteen mijn interesse. Ik heb niet lang getwijfeld en gevraagd of ik de preview mocht maken. Hier is het resultaat.
Rond Zakov is een nucleaire energiecentrale ontploft en nu is alles in de buurt van deze fictieve Russische stad vernietigd en verwilderd. Door de hoge dosis straling is een flink deel van de mensen in mutants veranderd en zijn diegenen die overblijven niet minder vijandig. De enige plek waar het nog veilig is, is in een oude bunker die gemaakt is in de koude oorlog met de naam Zero Sievert. Om te overleven zijn er hunters in het leven geroepen. Deze jagers gaan naar de vergiftigde wereld om spullen te verzamelen, die nodig zijn voor het leven in de bunker.
De eerste paar keer is het nog leuk
De eerste missie is eenvoudig. Verken de buitenwereld en dood vijf bandits om daarna weer terug te trekken in de veilige boezem van de bunker. Om in de buitenwereld te komen zul je een stuk met de trein moeten. De Conductor wilt dit graag doen. In eerste instantie zul je altijd beginnen in een bos, maar later in de game ga je naar andere locaties. Momenteel is een deel van de locaties wel aangekondigd, maar nog niet speelbaar. Het stuk bos waar je terechtkomt, is voor een groot deel willekeurig gegenereerd. Dus wat je tegenkomt weet je van tevoren niet helemaal, om zo de herspeelbaarheid te vergroten. Ik kwam meteen naast een bandit te staan die binnen een halve seconde zijn shotgun op mij leegde. Ik had nog niet eens mijn wapens op de goede plek neergezet en was dan ook in een seconde of twee dood. Je ziet meteen dat de maker er geen doekjes omheen windt: deze game zal moeilijk zijn en dat zul je te weten krijgen ook. Als je dood gaat, ga je terug naar het moment dat je bij de treinconducteur bent en kun je opnieuw vragen om naar het bos gebracht te worden.
Mijn tweede keer was er geen bandit in de buurt en moest ik een stukje lopen om er eentje tegen te komen. Met meer geluk dan wijsheid wist ik de eerste bandit te doden, maar toen ik een konijn wilde schieten, maakte ik een wild zwijn wakker die mij vervolgens te grazen nam. Wilde zwijnen zijn in deze game zeer snel en bijna niet fatsoenlijk te raken. De derde keer was een redelijk succes te noemen. Ik wist drie bandits klein te krijgen, wist een roedel wolven naar de andere kant van het hiernamaals te brengen en al snel was het donker. Maar dan ook snel. Waarom vinden ontwikkelaars toch altijd nachten zo'n mooi concept. Je ziet en kunt niets, en het is zeker in deze game alleen maar vervelend. Gelukkig hebben NPC's geen last van de nacht. Die kennen het concept niet en die kunnen mij al van mijlenver zien aankomen. Ik werd dan ook gesniped door zo’n scherp schietende etterbak op een afstand die ook overdag indrukwekkend was geweest, maar hoe hij mij in de nacht heeft kunnen zien is mij een raadsel. Toen kwam de vierde keer en deze is het meest miserabel van allemaal. Het is nu vanaf het begin nacht, dus ik zie weinig en ik zit letterlijk muurvast. Kennelijk vond de computer het leuk om mij vast te zetten tussen de grond en een huis. Wat ik kan doen? Wachten tot er een iemand komt om zijn voorraad lood en zijn jeugdproblemen op mij te legen of ik sterf van de honger of dorst. Gelukkig werkt het herstarten van de game ook goed, maar ik hoop dat ze deze bug er wel snel uit gaan halen, want hij is onnodig en vervelend.
De vier keer na deze pogingen om ook maar in de game te komen, waren vruchteloos. Steeds waren de tegenstanders niet te verslaan. Ik schiet mijn magazijn leeg op iemand die drie kogels schiet en vervolgens bloed ik dood. Zij hebben licht en ik heb geen idee waar ik mee bezig ben. Ik snap dat ze het mij moeilijk willen maken, maar na acht pogingen om een eerste missie te voltooien trekt het bloed langzaamaan steeds sneller uit mijn nagels. Toen eindelijk de eerste missie voltooid was en ik zelf de weg terug kon vinden, lag er netjes een nieuwe missie voor mij klaar. Ik moest in een nederzetting een document stelen en weer teruggaan. Hoe ik dit voor elkaar moet krijgen is een vraag waar ik bijna 's nachts van wakker lig.
Geen balans
Momenteel duurt het laden van een level vrij lang. Het zal ermee te maken hebben dat de content die geladen wordt 'randomly generated' is. Dit is niet helemaal waar. Het is meer dat je allerlei stukken land hebt die een beetje door elkaar worden gehusseld, maar daar houdt het ook wel mee op.
De game is niet bepaald sympathiek naar de speler. Dat heeft zijn charme, maar je kunt te ver gaan. Op een gegeven moment heb ik allemaal zooi verzameld en wil ik die verkopen aan de barman. De barman heeft echter maar een beperkt aantal credits en dus kun je niet alles verkopen. Dit los ik normaal op door wat spullen te kopen die ik wel nodig heb, zoals flessen water. Het probleem is dat in deze game dat niet echt rendabel is. Een fles water kost driehonderd credits. Als ik een fles water wil verkopen, dan levert dat zestig credits op. Met dit soort verschillen zijn de verhoudingen zoek. Zeker gezien het feit dat een complete fles water niet de dorst volledig lest als je een beetje dorst hebt.
Om goed verder te komen, zul je van alles uit de kast moeten halen wat ik niet heb en waar ik de mogelijkheid niet voldoende voor krijg om tijdens het spelen van de game te halen. Je moet eerst heel lang wachten tot het level is geladen, dan vechten tegen bandits die kogelvrij lijken of het opnemen tegen wilde zwijnen die niet te raken zijn. De loot die je verzameld hebt, kun je niet verkopen omdat de traders te weinig credits hebben, maar veel kopen kun je niet, want items zijn enorm duur. Hiermee hebben de ontwikkelaars een aantal keuzes gemaakt in de game die het op dit moment erg moeilijk maken om progressie te maken. Zelfs al zou je precies doen wat wordt opgedragen is het nog zeer moeilijk om verder te komen in de game, omdat het in balans houden van alles in deze game erg moeilijk is. Ik denk dat de ontwikkelaars dus nog wel wat werk hebben met een aantal details om de speler een eerlijke kans te geven verder te komen in de game.
Escape from Project Zomboid
Zero Sievert wordt ook wel een combinatie genoemd tussen Escape from Tarkov en Project Zomboid. Beide games staan ook bekend om hun moeilijkheidsgraad, maar daar zit wel een logisch systeem achter wat ik kan volgen. Zero Sievert is alles boven alles een poging om iets te zijn, maar ik kan mij niet ontdoen van de vraag wat dit dan precies is. Een ongrijpbare game die je vooral scheldend achter het scherm wilt hebben is het enige wat ik kan bedenken. Er zijn teveel irritante elementen in de game om hem echt leuk te maken. Op YouTube heb ik filmpjes gezien van mensen die enthousiast leken, maar ik denk niet dat dit gemiddelde gamers zijn en het valt mij ook op dat zij bepaalde problemen die ik constant heb, totaal niet hebben. Of ik heb niet voldoende ammo, heb dorst of honger en kan er niks mee, heb veel loot wat ik niet kan verkopen, kan niks kopen want het is te duur of – het ergste van allemaal – het is nacht en ik heb geen zaklantaarn.
Door de trailer werd ik helemaal enthousiast en nu ik het gespeeld heb, heb ik echt het gevoel dat er een bepaalde link in mijn hersens ontbreekt. Een enorm uitgebreid menu om wapens volledig naar jouw smaak te optimaliseren, een snel lopend mannetje en snelle actie met vuurwapens die effect hebben: het ziet er supergaaf uit. Ik ben echter bang dat de game daar simpelweg nog lang niet is. Het lijkt wel een pay-to-win game, waarbij je niet extra kan betalen om de bonussen te krijgen die je met dat soort games krijgt. Het is voor alles enorm lang doorploeteren tot je hebt wat je nodig hebt. Er is altijd wel ergens een beperking waardoor je niet verder kan.
Conclusie
Zero Sievert is een game met potentie, maar momenteel vraag ik mij af of dit wel wordt benut. In een game als Project Zomboid, waar Zero Sievert vaak mee wordt vergeleken, is het de bedoeling dat je vroeg of laat dood gaat. Echter is dit niet het geval met deze game, want er zit duidelijk een verhaallijn in en later ga je weg uit het bos naar andere levels. Met andere woorden: je boekt progressie en er zal een moment zijn dat je de game hebt uitgespeeld. Op dit moment zit je echter teveel een jongleer-act uit te voeren, waarbij je alle elementen in de game in perfect balans bij elkaar moet houden, zonder dat er hulpmiddelen zijn. De game is nog vol in ontwikkeling en tijdens het spelen zijn er drie kleine updates geweest. Ze zijn hard aan het werk aan post-apocalyptische avontuur en ik ben benieuwd hoe het eruit zal zien wanneer hij werkelijk uitkomt.
0 reacties op "Zero Sievert"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier