hotness 0
AS II cover
News

Arizona Sunshine 2

Zombies slachten met je viervoeter

Gepost door

Ik heb al vaker aangegeven dat het afknallen van zombies inmiddels al in zoveel VR-games centraal heeft gestaan, dat het voor mij eigenlijk wel een beetje de spuigaten uitloopt. Ik wil originele titels, niet een dertien-in-een-dozijn-titel. Arizona Sunshine hoopt daarop wellicht een uitzondering te zijn. Het eerste deel was een van de meest succesvolle VR zombieshooters tot nu toe. Een tweede deel was dus een logische keuze voor de Nederlandse ontwikkelaar. Weet dit tweede deel mij van het bestaansrecht van wederom een zombieshooter te overtuigen?

In Arizona Sunshine II is de hel losgebarsten. De wereld is min of meer overgenomen door zombies en jij probeert je als protagonist te redden. Dit doe je in eerste instantie in je camper, waar je een rustig leventje leidt. Al snel wordt dit verstoord doordat er een helikopter in de nabijgelegen omgeving neerstort. Er lijken levende mensen aanwezig te zijn, dus je besluit gewapend op onderzoek uit te gaan. Al snel stuit je op de neergestorte helikopter die belaagd wordt door zombies. Er zijn geen overlevenden, behalve... een hond. Een Duitser herder die de naam Buddy krijgt. Buddy is je trouwe metgezel in het avontuur dat je te wachten staat. Het avontuur dat moet leiden naar de vondst van Patient Zero. Niet bijster origineel, wel een prima excuus om zombies af te slachten.

AS II

Motorische oefening

Het afslachten van zombies gaat altijd zo verdomd makkelijk met de DualSense, maar de Sense controllers en een VR-bril vragen om meer dan dat. Vertigo Games heeft de game wat uitdagender gemaakt dan het origineel. Net als in hun game After the Fall zul je hier namelijk je wapens moeten herladen. Dat geeft de nodige uitdaging en frustratie. Daar krijg je wel veel voldoening voor terug wanneer je achteloos je pistool of geweer laadt en een headshot uitdeelt. Eerlijk is eerlijk, het duurt even voordat je dat volledig onder de knie hebt. Vooral vanaf de derde moeilijkheidsgraad (Hard) is het flink aanpoten. Ik heb de game tussentijds naar Normal gezet, omdat de zombies dermate snel op mij af kwamen rennen dat ik niet snel genoeg was met herladen. Dat kan natuurlijk volledig aan mijn motorische skills liggen, maar dat de game uitdaging biedt voor de VR-veteranen onder ons, dat moge duidelijk zijn.

De game ziet er verder weer wat beter uit dan zijn voorganger. Logisch ook met de mogelijkheden die de PS VR2 biedt ten opzichte van haar voorganger. De game kent prima voice acting en er is een adequaat arsenaal aan zombiegeluidjes aanwezig. Wat wel opviel, is dat de game opvallend donker is op het televisiescherm. Meekijken met de donkere scènes is overdag bijna kansloos. In de avond is dit veel beter te doen. Met de bril zelf op heb je daar geen last van.

Buddy saves the day!

Het is slim van Vertigo Games om een hond aan de game toe te voegen, want honden maken alles beter. Buddy is in de game jouw trouwe metgezel. Hij valt op eigen initiatief zombies aan, maar je kan hem ook specifieke zombies aanwijzen waar hij dan mee aan de slag gaat. Verrekte handig wanneer er een zombie door jouw verdediging heen breekt. Het is wel jammer dat Buddy niet altijd de zombies pakt die een grootste bedreiging voor jou zijn. Soms liet de hond een zombie vrolijk voorbij wandelen omdat hij zijn oog op een ander had gericht. Naast Buddy laten aanvallen kun je hem ook aaien of laten apporteren. Mocht je daar tussen al het geschiet behoefte aan hebben.

De game biedt naast het verhaal ook een horde mode, waarin je eigenlijk hersenloos zult moeten knallen. Net als After the Fall biedt Vertigo Games hier, net als in de verhaalmodus, mogelijkheden voor co-op. Dit is goed geïntegreerd en zeker de horde modus is zeer vermakelijk met vrienden om je heen. Een heerlijke toevoeging voor diegene die vrienden met een VR-headset hebben.

AS II

Verder nog iets te klagen?

De vraag is of de game dan verder nog steken laten vallen of dat het vooral allemaal vermakelijk is. Eigenlijk is het het laatste, maar toch zijn er wel vlakken waarin de game zich nog kan verbeteren. De tutorial is gebrekkig. Zo kwam ik er pas laat achter dat ik ook wapens op de rug van Buddy kon bewaren. Ook het opslaan van granaten en molotov cocktails kreeg ik niet snel door. Deze kon je klaarblijkelijk op je arm opslaan. Hier werd geen duidelijk uitleg over gegeven. Daarnaast crashte de game een keer of vier tijdens het spelen. Het spel werd vervolgens opnieuw opgestart en ik kon vrij snel weer beginnen. Geen ramp, wel zonde.

Conclusie:

Arizona Sunshine II is zonder twijfel een vermakelijke VR-titel waarin zombies schieten veel voldoening geeft. Het herladen van je wapens werkt goed, maar vergt wel enige oefening. De aanwezigheid van Buddy is een echte plus en ook de mogelijkheid om met vrienden te spelen (hoe weinig dat ook voorkomt met de niche markt) is een juiste. Arizona Sunshine II heeft dus zeker bestaansrecht als VR-titel en zal niet misstaan in de nodige VR-bibliotheken.

0 reacties op "Arizona Sunshine 2"