hotness 14
Bulwark: Falconeer Chronicles
News

Bulwark: Falconeer Chronicles

Veel bouwen zonder veel te doen

Gepost door

Sommige games zorgen ervoor dat ik enorm ga twijfelen aan mijn intelligentie. Meestal zijn dit puzzelgames, die met allerlei puzzels komen waar ik al heel snel niet meer uitkom. Maar soms zijn het games waardoor ik aan alles ga twijfelen. Wat doe ik verkeerd? Wat is het doel? Waarom krijg ik bepaalde dingen niet voor elkaar? Wat is hier het nut van? Bulwark: Falconeer Chronicles laat mij niet twijfelen aan mijn intelligentie, het doet simpelweg alsof het niet bestaat.

De sim builder behoort tot mijn favoriete genres. Het heeft iets prettigs om iets van de grond af te bouwen en te zien groeien, terwijl jij alleen maar opdrachten geeft aan de inwoners. Ik heb er in mijn leven nogal wat gespeeld en sommige zijn beter dan andere. Welke wel goed zijn en welke niet, is echter aan meningen onderhevig en soms raakt een game je en soms ook niet. In het geval van Bulwark: Falconeer Chronicles raakt deze game mij absoluut niet. Dit betekent niet dat het een slechte game is, maar het is er niet eentje waar ik met veel plezier naar terugkijk.

Paadjes en torens

De game speelt zich af op een groot stuk water, met hier en daar een klein eiland, ook wel een archipelago genoemd. Het is dan ook noodzakelijk dat je veel bruggen bouwt en probeert kleine groepen eilanden met elkaar te verbinden.

Bulwark: Falconeer Chronicles

Bulwark begint met een outpost en dit is jouw basis van waaruit je alles doet. Wanneer je met de muis klikt in de buurt van deze outpost, verschijnt daar een toren en automatisch ook een pad dat kan worden gebruikt om overheen te lopen. Ook zie je gebouwen om het pad verschijnen voor de arbeiders, die in jouw nederzetting gaan wonen. Wanneer het pad over het water gaat, wat bijna altijd het geval is, is het ook automatisch een brug. Je hoeft dan ook niet al te veel moeite te doen: alleen ervoor zorgen dat je op de juiste plek de juiste dingen bouwt.

Om te kunnen bouwen heb je hout nodig en later steen en staal. Dit doe je door een pad te bouwen naar een plek dat op de map aangegeven wordt als 'hout', 'steen' of 'staal'. Het kan zijn dat de grondstoffen wat verder van de outpost zijn dan je kunt bouwen en dan zul je havens moeten bouwen om ervoor te zorgen dat schepen de materialen komen brengen naar de outpost. Het lastige is dat ik na uren dingen uitproberen er nog steeds niet helemaal achter ben gekomen wanneer ik genoeg middelen heb om iets te kunnen bouwen of niet.

Wanneer je grondstoffen hebt, kun je torens opwaarderen. De houten toren wordt een stenen toren en de stenen toren kun je veranderen naar een stalen toren. Deze kun je verhogen en van extra balkons voorzien en zo kun je hem gebruiken in de verdediging van de nederzetting.

Bulwark: Falconeer Chronicles

De zeppelin

Om de spelwereld te verkennen gebruik je een zeppelin. Met deze zeppelin vlieg je in het rond, op zoek naar nederzettingen die zich graag bij je aan willen sluiten. Sommige doen dit maar wat graag. Dit is mooi, want dan kun je die nederzettingen afbreken en de materialen gebruiken voor jouw eigen doeleinden.

Sommige nederzettingen zijn minder blij met je en vallen je vervolgens aan. Daarom moet je torens bouwen die je verdedigen. Als je lekker rondgevlogen hebt, kun je teruggaan naar de basis om deze verder te bouwen.

Overzicht?

Mijn probleem met deze game komt door overzicht. Op een gegeven moment wilde ik een toren bouwen en kreeg ik de melding dat ik geen resources had. Ik druk op de tab-toets om te zien hoe het gaat met mijn resources en zie dat alles loopt en dat ik nogal wat resources rondstromen, maar geen idee wat het allemaal betekent en de game legt dit ook niet uit. Ze leggen wel uit waar ik moet kijken, maar wat ik moet zien wordt als volstrekt logisch beschouwd.

Bulwark: Falconeer Chronicles

Hier raakt de game mij op een plek die ik niet zo gemakkelijk los kan laten. De ontwikkelaars vinden dingen erg logisch, wat in de tutorial al terug te zien is. Hier moet je een toren bouwen. Logisch. Hier zie je hoe jouw resources gaan. Logisch. Er zijn geen resources meer. Logisch. Hier kun je zien welke resources er nog zijn. Logisch. Het probleem is alleen dat ik de logica totaal niet zie, waardoor ik simpelweg niet fatsoenlijk verder kan.

Ik heb meerdere malen de tutorial geprobeerd te volgen, maar krijg alleen maar de indruk dat deze game erg saai is, omdat er relatief weinig in gebeurt. Er wordt tevens niet uitgelegd hoe ik moet kijken naar de resources op een fatsoenlijke manier, zodat ik ook met enige overzicht kan bouwen en heb het uiteindelijk opgegeven.

Zijn er dan positieve dingen te melden over deze game? Zeker. De game ziet er prachtig uit. Al die torens en bruggen op die kleine stukken land in die woeste zee geeft een bepaalde sfeer. Het is alleen wel heel jammer dat ik er voor de rest niet zo heel veel mee kan.

Conclusie:

Bulwark: Falconeer Chronicles is een simbuilder waarbij je zo min mogelijk moet doen om zoveel mogelijk te bereiken. Met een druk op de muisknop bouw je paden, huizen en vergaar je resources. Wat wel jammer is, is dat je niet goed kunt zien hoeveel resources je hebt en wat je nodig hebt om een bepaald doel te bereiken, waardoor je altijd maar moet gokken of je voldoende hebt om iets te kunnen doen. Ben jij de ontwikkelaar van Bulwark: Falconeer Chronicles, dan is deze game absoluut geschikt voor jou, want het is allemaal logisch voor je. Anders is het erg afhankelijk of je begrijpt hoe de game werkt of niet. Persoonlijk had ik hier zeer veel moeite mee.

1 reactie op "Bulwark: Falconeer Chronicles"

Tomas_Sala

11 april 2024 09:50

Hai. Jammer te horen dat het resource systeem je zoveel frustratie gaf, lijkt alsof je daardoor ook het gros van de inhoud van het spel gemist hebt. (dit wordt namelijk ontsloten door meer bevolking, en dus grotere steden te bouwen). Een misconceptie dat het spel leeg is , omdat inderdaad mensen stranden op het bouwen. Ik ben bezig dit beter aan te geven, want de oplossing is namelijk vrij simpel. Het getal dat boven een resource Extractor staat, nl +4 of +10 betekend niet hoeveelheden MAAR afstand. dus het aantal torens met een weggetje ervandaan tot waar de resource reikt. Dus het netwerk wat je wat verwart is alleen maar om te zien WAAR je resources eindigen. want als je de resources eenmaal in bereik hebt dan kan je daarmee onbeperkt bouwen. Zaken kosten namelijk helemaal niets in de game, zolang je toegang (dus in een aantal stapjes verbonden bent met een resource) is het daar in onbeperkte hoeveelheden. Dit is nogal anders dan andere games waar je juist gemotiveered word om grote hoeveelheden op te sparen. Hier is geen inhoud, geen inventaris niets van dit alles, en dat is even schrikken. Als je het in aktie wilt zien, al is het alleen maar voor het "aha" moment, hier een filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=zyMtOsHIiAY&t=3s waarin ik alles uitleg. De game heeft overigens ook een help functie in het menu. Maar het antwoord is dus geen aanval op je intelligentie maar ik denk op het vermogen van mensen om af te stappen van hun verwachtingen. En in dit genre zijn de verwachtingen nogal rigide an conventies nogal sterk. Bulwark wijkt af van de norm, als je daar niet in meegaat tja dan blijft er weinig over. Ik lees je frustratie, en het enigste wat ik kan zeggen, dat doet me pijn. Echter als je in steam kijkt en de rating ziet en de positieve respons (ja er zijn menzen zoals jij die echt vastlopen op de game, maar er zijn vele malen meer mensen bij wie deze aanpak enorm klikt), dan vind ik het jammer dat je in je review niet verder hebt kunnen kijken dan je eigen respons. Niet elk spel is voor elke speler, en soms is een spel zo anders dat het gewoon niet aansluit bij wat je wilt en gewend bent,, dat maakt het niet direct een zes voor iedereen. Ik hoop dat je het filmpje kunt kijken en mischien dat er iets klikt , en je dan met een ander gevoel naar het spel kijkt. Ik lees en leer van elke recensie en probeer daarmee de uitleg beter te krijgen, dus dank alvast daarvoor, Tomas Sala (solo ontwikkelaar van het spel)

lv2