Diablo IV: Season of the Construct

Diablo IV Season 3: Season of the Construct

Een nieuw seizoen met nieuwe kansen

Op 23 januari is het derde seizoen van Diablo IV gestart. In dit derde seizoen is, net als de eerdere twee seizoenen, een hoop nieuwe content toegevoegd. Hier hoort een nieuwe Battle Pass bij. Wat kun je verwachten van dit seizoen en is de Battle Pass de tien euro waard die je ervoor betaalt? Dit zijn de vragen waar ik antwoord op wil vinden in deze review.

Persoonlijk vind ik de manier hoe bij Diablo IV omgegaan wordt met nieuwe seizoenen erg prettig. De reden is dat je, om mee te doen met een nieuw seizoen, een nieuw personage moet starten. Dit betekent dat je om de zoveel tijd met een schone lei begint. Je kunt dan een andere class kiezen dan die je eerder gekozen hebt of je personage een andere build geeft. Dit houdt de game vers en ook spannend en het past ook erg bij de manier hoe deze game is gemaakt.

Sanctuary wordt weer bedreigd

In het zuidwesten van Sanctuary ligt Kehjistan. Voor een groot deel is deze regio een woestijn die wordt geplaagd door cultisten, die maar wat graag de Prime Evils terug willen hebben in de spelwereld. Maar onder het zand ligt een groter gevaar. Midden in Kehjistan vindt het hoofdpersonage een kloof die leidt naar een zeer grote ondergrondse ruimte. Deze ruimte wordt ook wel de Gatehall genoemd en niet zonder reden. Diverse portals zijn beschikbaar die je naar diverse ondergrondse plekken brengen. Er is echter wel een probleem. De gates staan uit en kunnen alleen geactiveerd worden door de gates aan de andere kant te openen.

Diablo IV

Deze gates staan in vaults: grote dungeons vol vijanden die zin hebben in het bloed van de personages die langskomen. Malphas, een demon met veel macht, wil niets liever dan de macht in de vaults opvangen en absolute macht te krijgen over iets wat The Loom heet. Dit is een systeem dat machines aanroept die de Vaults beschermen tegen indringers. Via een wetenschapper met de naam Zoltun Kulle wil hij de Loom gebruiken om met deze constructs Sanctuary aan te vallen. Weer zijn de levens van de onschuldige burgers in de spelwereld totaal onzeker.

Tijdens de quests reis je af naar diverse vaults, wat simpelweg allemaal dungeons zijn met een eindbaas, maar overgoten met een verhaal wat best aangenaam is. Door het verhaal voelt het aan als iets nieuws. Wat zeker nieuw is, is de Construct die je krijgt als companion.

Een vriend die altijd bij je is

De Seneschal Construct is in het begin niet zo heel veel waard. Maar tijdens het spelen krijg je soms als loot Governing en Tuning Stones. Door deze stenen in de Construct te plaatsen, geef je hem extra eigenschappen en kan hij een zeer fijne metgezel worden. Ik had bijvoorbeeld een ability dat hij een schild voor je genereert die damage kan absorberen. Ook vond ik de optie dat hij je vanzelf kan healen bijzonder prettig.

De Governing Stones zorgen ervoor dat je de Seneschal Construct unieke eigenschappen geeft. De Tuning Stones zorgen ervoor dat deze eigenschappen verder worden verbeterd, zoals jij dit als speler graag wil. Wanneer je meerdere keren dezelfde steen opraapt, kun je deze gebruiken om de steen die je al hebt te updaten naar een nieuw level. Er zijn drie Tuning Stones te geven per Governing Stone.

Diablo IV

In het begin vond ik de Construct als kameraad een beetje saai. In het begin doet hij niet veel en loopt eigenlijk alleen maar in de weg, maar naarmate de game vordert en je meer Stones vindt, wordt de Seneschal Construct steeds beter en heeft hij zeker toegevoegde waarde. Ik hoef mij nu niet meer echt zorgen te maken dat ik te snel mijn health verlies.

De Battle Pass

Zoals tegenwoordig bijna iedere game-as-a-service-titel is er bij Diablo IV ook een Battle Pass en zoals iedere andere bevat de Battle Pass allemaal cosmetische items. Je betaalt een vast bedrag per seizoen en dan is het de bedoeling dat je opdrachten uitvoert die erg lijken op Achievements. Speel bijvoorbeeld een bepaalde Dungeon of kam zes kelders uit; het kan van alles zijn. Wanneer je aan een opdracht hebt voldaan, krijg je XP en met die XP level je. Ieder level levert een nieuw item op. Deze items zijn, zoals eerder gemeld, puur cosmetisch en dat maakt de Battle Pass een beetje nutteloos.

De items die je krijgt, zien er echter wel heel goed uit. Bij de items zitten twee skins voor je mount en diverse outfits voor jouw personage die er allemaal zeer gedetailleerd uitzien. Normaal ben ik totaal ongevoelig voor dit soort zaken, maar omdat je bij Diablo constant jouw personage ziet, vind ik het wel leuk als hij er heel gaaf uitziet.

De Battle Pass bestaat uit drie delen, ook wel tiers genoemd. Met de free tier krijg je bepaalde items die iedereen krijgt die het seizoen speelt. Dit zijn heel toevallig ook de minst boeiende items in de hele lijst. Het wordt pas interessant met de premium tier. Hier betaal je € 9,99 voor. Hier krijg je alles voor, behalve het exclusieve, cosmetische item dat je krijgt bij de Accelerated Premium Pass, die € 24,99 kost. Met deze laatste pass versnel je het levelen en krijg je een extra item.

Van alle games die Battle Passes hebben, vind ik Diablo IV er het beste mee omgaan. Dit heeft te maken dat de ontwikkelaars ieder seizoen weer nieuwe verhalende content maken, maar ook de oude content weg doen. Van de eerste twee seizoenen zijn alleen de cosmetische items die je hebt binnengehaald nog aanwezig, maar het verhaal is niet meer te volgen. Dit houdt liefhebbers van de game, denk ik, voor langere tijd bij de game. Voor iedereen is wat. Voor mensen die geen zin hebben om iedere keer geld uit te geven is er een zeer solide extra verhaal en voor mensen die graag extra items willen hebben is er de Battle Pass. De items zien er zeer mooi uit. Ik heb nooit iets gehad met Battle Passes, maar bij Diablo is de content wel heel mooi gemaakt.