Tussen de games van Mario, Zelda en Donkey Kong is een Kirby-game een vaste waarde op iedere generatie consoles en handhelds van dat eigenzinnige bedrijf uit Japan. Het vrolijke roze wezen heeft dan ook al een hoop games op zijn naam, maar bleef meestal trouw aan de formule die maker Masahiro Sakurai heeft bedacht. Dit is namelijk een langzame, eenvoudige platformer die leuk moet zijn voor iedereen. Kirby: Planet Robobot wijkt een tikkeltje af van deze formule, maar toch ook weer niet.
Schattig, maar bloedlink
Wat óók bij de Kirby-games hoort, is een zeer mager verhaal dat het design van de levels alvast opzet. Planet Robobot komt met de grootste vernieuwing sinds de wollige wereld in Kirby’s Epic Yarn door Popstar te veranderen in een robotische planeet. Het koninkrijk van Dreamland wordt namelijk aangevallen door een niet nader te noemen vijand die de vrolijke wereld maar al te graag over wil nemen. Kirby, die het liefst van zijn rust geniet onder een boom, besluit om korte metten te maken met deze brutale robokoppen.
Hier begint de reis door zes werelden die regelmatig anders is dan de voorgaande Kirby-games. In een perfect gebalanceerd deel van de game krijg je namelijk de beschikking over een mech-suit, oftewel de Robobot Armor. Deze zorgt ervoor dat Kirby verschillende vijanden kan scannen en hun ability overneemt. Waar de Kirby zonder Robobot Armor een vlammetje kan spuwen, kan hij mét zijn pak een dozijn vijanden tegelijk omver maaien. Dit brengt een aangenaam tempo in de game die je niet zou verwachten van deze rustige platformer. Het geeft je eindelijk het gevoel eens lekker los te kunnen gaan op grote en kleine vijanden met zwaarden, vrieskanonnen of een speakerset die de weg voor je vrij blaast.
Fris
Niet alleen het verslaan van vijanden wordt leuker, maar de mech-suit brengt ook een hoop frisse gameplay met zich mee. Je krijgt als speler regelmatig de keuze om even uit het pak te stappen en te voet verder te gaan om bepaalde gebieden vrij te maken. Zo moet je soms knoppen omzetten of vooruitlopen om te checken welk type vijand je moet scannen om verder te komen, en op andere momenten maak je het level weer begaanbaar voor jezelf met de Robobot Armor. Bovendien zorgt het er ook voor dat je niet enkel wandelend door levels gaat, maar race en vlieg je schietend door hele parcoursen vol met chaos.
Vooral het spelen met perspectief is wat de game erg goed doet. Veel puzzels sturen je van de voorgrond naar de achtergrond van de leuk gebouwde levels en combineren het parkeren van je armor met simpele taakjes. De puzzels zijn dus nergens echt lastig, maar stellen de speler soms wel voor dillemma’s. Spring je uit je Robobot Armor om de kleine portaal te nemen, of blijf je doorgaan omdat je anders geen grote blokken kunt verplaatsen tegen het einde van het level? De keuze hierin wordt bemoeilijkt door vele verborgen stickers en de potentiele blauwe kubussen, waarvan je er drie van kunt verzamelen in ieder level. Spelers die niets willen missen moeten hierdoor goede keuzes maken, maar moeten ook rekening houden met het benodigde aantal kubussen voor de eindbaas van de wereld.
Kinderlijk eenvoudig
En bij de eindbazen van de game komt helaas het zwakste punt naar voren: de moeilijkheidsgraad. Vooral tijdens deze gevechten wordt duidelijk dat ook deze Kirby-game een hoop uitdaging mist. Pik één van de vele leuke abilities op en je hoeft enkel op de B-knop te rammen totdat de eindbaas verslagen is. Nu heeft de serie uitdaging nooit hoog in het vaandel gedragen, maar het was leuk geweest als er een klein puzzel-element in de gevechten had gezeten, want zo is er voor de gemiddelde speler weinig lol te beleven.
Waarom zou je de game dan toch willen spelen? Waarschijnlijk door de ouderwetse gameplay die nog steeds staat als een huis, aangevuld met de gekkigheid van de Robobot Armor en de nieuwe abilities die Kirby krijgt bij het opzuigen van vijanden. Juist het ontdekken van de mogelijkheden en spelen met de armor-versie ervan maakt de game leuk. De nieuwe vaardigheden Doctor, ESP (psychische krachten) en Poison hebben ieder weer behoorlijk wat moves die uit te voeren zijn met verschillende knoppen combinaties. Ook kun je dit keer los gaan met de Smash Bros.-vaardigheid met de Kirby Smash Bros.-Amiibo of verschillende aangepaste hamers, parasollen en zwaarden vrijspelen met anderen uit de Kirby-games. Daarnaast unlocken andere Amiibo bijbehorende versies van Kirby, voor als je tussendoor gewoon even wilt hakken als Link met je zwaard of rond wilt vliegen op een U.F.O.
Een andere toevoeging aan de game zijn de nieuwe minigames die je nog een aantal uurtjes met de game zouden moeten laten doorbrengen. Beide, Kirby 3D Rumble en Team Clash komen het beste tot hun recht met vrienden. In 3D Rumble draait het namelijk om het maken van zoveel mogelijk combo’s door middel van het opzuigen en uitspuwen van vijanden en de hoogste score te behalen. Team Quest is een locale co-op modus waarin met vier te kiezen classes eindazen moeten worden omgelegd. Beiden zijn leuk om te doen en high scores met anderen te vergelijken, maar wederom mist het de uitdaging om echt te blijven boeien. Daarnaast zijn de missies kort, waardoor je wellicht eerder opzoek gaat naar de overige kubussen in de campaign.
Conclusie
Kirby: Planet Robobot moet het hebben van de leuke puzzels waarin je levels ontdekt en speelt met de 27 verschillende abilities. De Robobot Armor is een oprecht leuke en frisse toevoeging aan de simpele gameplay die de serie kenmerkt, waardoor het zeker een reden is om terug te keren. Mocht je Kirby echter nooit interessante games hebben gevonden, dan gaat dit deel je zeker niet overtuigen en zul je je ergeren aan de belachelijk makkelijke eindbazen.