Het basisprincipe van Lumines blijft simpel. Je plaatst vierkanten op een speelveld waarbij elk vierkant bestaat uit een combinatie van twee verschillende types. Het doel is om per type een vierkant te vormen. Tot zover klinkt het als elke andere puzzelgame maar hier komt de twist: een metronoom beweegt ritmisch over het speelveld en cleared pas je vierkanten wanneer deze langs jou stacks vliegt.
Deze timing-gebaseerde mechanic transformeert het spel van een simpele puzzel naar een strategische dans. Je moet niet alleen nadenken over waar je blokken plaatst, maar ook wanneer. Het stacken van grote combo's vergt inzicht in het ritme van de muziek en een gevoel voor timing dat je moet meesteren. Dit ene mechanisme tilt de gameplay van solide naar briljant.

Burst
De toevoeging van de Burst mechanic brengt een extra laag strategie. Naarmate je meer blokken cleared, stijgt je burst-percentage. Zodra dit boven de vijftig procent komt, kun je burst activeren en krijg je meerdere metronoom sets de tijd om een grote block te vormen voor een zo groot mogelijke combo. Het is een leuk systeem dat perfect past bij de flow van het spel. Moet je nu burst activeren of wacht je op een hogere percentage voor een maximale burst? Deze beslissingen houden je constant betrokken.
Een festival in je huiskamer
Wat Lumines Arise echt onderscheidt, is de manier waarop het je onderdompelt in een totaalervaring. Met vijfendertig nieuwe tracks over een breed scala aan muziekgenres voelt elk level als een reis op zichzelf. Op momenten leek het alsof ik niet zozeer een game speelde, maar een techno-festival light show aan het bedienen was. De visuele effecten reageren op je acties en creëren een hypnotiserend schouwspel dat moeiteloos aansluit bij de soundtrack.

Dit komt het beste tot zijn recht in de Journey-modus. Hier neemt de muziek je bij de hand en leidt je door de levels terwijl het een visueel verhaal vertelt. Elke zet die je maakt en elk blok dat je cleared, heeft zijn eigen unieke soundeffect en visueel effect op maat van de muziek. Het resultaat is een symbiotische relatie tussen jou als speler, de gameplay, het beeld en de muziek. Je voelt je niet alleen een deelnemer maar een essentieel onderdeel van deze audiovisuele ervaring.
Voor wie de ervaring naar een hoger niveau wil tillen is er VR-ondersteuning. Het idee om nog dichter bij deze psychedelische reis te komen door jezelf letterlijk in de wereld te plaatsen is verleidelijk. Hoewel VR niet noodzakelijk is om Lumines Arise te waarderen, voegt het wel een extra dimensie toe voor degenen die volledig willen opgaan in de ervaring.

Multiplayer
Een opmerkelijke verbetering ten opzichte van Tetris Effect is dat Lumines Arise bij launch al beschikt over local en online multiplayer. Waar Tetris Effect pas in de vernieuwde versie Tetris Effect Connected deze features kreeg, toont Lumines Arise aan dat het van de fouten uit het verleden heeft geleerd. Dit maakt het spel vanaf het begin een complete ervaring die je zowel alleen als met vrienden kunt beleven.

Conclusie:
Lumines Arise slaagt erin om de beste elementen van zijn voorgangers te destilleren en te verfijnen tot een van de meest indrukwekkende puzzelgames van dit moment. De geweldige soundtrack onderbouwt de visuele trips en samen vormen ze een unieke ervaring die moeilijk te categoriseren is. Dit is meer dan een puzzelgame: het is een interactieve audiovisuele reis die iedereen met liefde voor games en muziek minstens één keer moet hebben beleefd. Of je nu een veteraan bent van het genre of nieuwsgierig bent naar wat puzzelgames kunnen zijn, Lumines Arise verdient een plek in je collectie.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie