Dat het populair is, dat bedacht ook iRacing, de ontwikkelaars achter de meest authentieke motorsport-racesimulatie ter wereld. Zij zijn namelijk dit jaar voor het eerst de ontwikkelaar achter de NASCAR game. Voor mij een mooi moment om in te stappen in de franchise, want hoewel de NASCAR-titels al langer op mijn wensenlijstje staan, kwam het er eerder nooit van.

Wat is het?
NASCAR 25 bevat alle vier de voornaamste NASCAR-series, die je wellicht kent. Dit zijn de Xfinity Series, Craftsman Truck Series, ARCA Menards Series en natuurlijk de meest bekende, de NASCAR Cup Series. Het is de eerste keer dat alle vier de klassen, inclusief alle coureurs, in één game zitten.

I’m not lifting my foot until I see God of a chequered flag
Met die quote baarde NASCAR-coureur Andy Jankowiak tijdens de Daytona 500 opzien en hij reed er ook naar. Met deze instelling ging ik ook de carrière modus van NASCAR 25 in. In deze modus komen namelijk alle vier de series voor die ik zojuist besprak. Hierin kun je je eigen coureur en voertuigen aanpassen, daarnaast beheer je contracten, geld, faciliteiten en personeel. Je bent bovendien verantwoordelijk voor de onderdelen op je bolides en het onderhoud hieraan.

De manier waarop jij aan de weg timmert, is interessant ingestoken. Je begint in de laagste klasse en in tegenstelling tot bijvoorbeeld de F1 games, kun je deze niet overslaan. Je moet dus iedere stap van de ladder betreden. Wanneer je nog niet zo bekend bent met NASCAR, zorgt dit ervoor dat je tevens wat meekrijgt van de diverse series. Persoonlijk ken ik de series wel en had ik graag de mogelijkheid gezien om wat verder in mijn carrière te starten. Al moet ik toegeven dat het niet heel erg was om onderaan te beginnen.
De modus biedt je daarbij wel de optie om de raceafstand te bepalen. De kortste mogelijkheid is daarbij vier procent, wat doorgaans resulteert in een race van ongeveer vijf minuten. Uiteraard komt daar nog een kwalificatie en een vrije training bij, maar die zijn dan weer wel optioneel. De consequentie van het overslaan van de kwalificatie is echter wel dat je laatste start.

Het aantal races per seizoen is dan weer niet zelf te bepalen. Je bent hierin verplicht de kalender van de serie te volgen, zoals deze ook daadwerkelijk is. Je hebt zodra je een klasse hoger komt echter ieder seizoen wel de keuze om deel te nemen aan twee van de series, maar dat betekent vooral meer races en ook dan is de kalender niet aanpasbaar. Zeker wanneer je uitkomt in twee van de series, vond ik dit wel een gemis. Het overslaan van een race is daarbij eveneens niet mogelijk.

De eerste keer
Dat dit de eerste keer is voor iRacing dat zij de NASCAR-serie aandoen, was wel te merken. Niet dat het slecht is, maar er zijn wat dingen die nog wel wat beter kunnen. Het spel ziet er weliswaar oké uit, maar het is niet zo dat het echt van het scherm spat. Daarnaast zie je het aan dingen als het publiek, want deze bewegen bijvoorbeeld niet.
Iets anders waaraan je het merkt, is dat de race engineer zijn teksten maar blijft herhalen, net zoals de diverse cinematics bijvoorbeeld. De manier waarop de overwinning wordt gevierd is daarbij steeds hetzelfde. En de woorden 'winner, winner, chicken diner' kan ik niet meer horen inmiddels.
Dat zijn dingen die jammer zijn, maar persoonlijk verwacht ik dat dit iets is waar de komende jaren aan gewerkt gaat worden. Daar hebben we nu alleen niets aan.

Er zijn tevens andere modi
De vier series zijn ook speelbaar in andere spelmodi, zoals snelle races, seizoenen en online multiplayer voor maximaal veertig spelers. Nu vraagt de optie om een snelle race te doen geen verdere uitleg. Datzelfde geldt eigenlijk ook voor seizoenen, want hierin kun je zelf een seizoen starten en proberen de grote bokaal aan het eind daarvan binnen te slepen.
De online modus is degene die ik wel graag even wil belichten. Al is deze echt rechttoe-rechtaan, maar met veertig spelers tegelijk de baan op zorgt altijd voor sensatie. Zeker wanneer je je bedenkt dat sommige spelers denken dat ze met botsauto’s aan het rijden zijn.

Ik zei echter al dat het allemaal redelijk simpel was, want je hebt eigenlijk alleen een board met daarop alle lobby’s, die bestaan uit een enkele race of een seizoen. Daaraan kun jij dan als speler deelnemen. Daarbij is er wel een rating-systeem, maar deze kijkt alleen naar de laatste vijf races. Het geeft je echter wel een beeld van wat voor vlees je in de kuip hebt. De wekelijkse evenementen zijn daarbij echter een wassen neus, want zet gewoon een circuit in de spotlights, maar niet meer dan dat. Op dit circuit kun je echter wel sneller klimmen in je rating. Al met al valt er dus nog wel wat werk te verrichten om de multiplayer echt interessant te maken.
Customize er op los
Wat betreft de settings kun je als speler je lol op, want je kunt zo'n beetje alles beïnvloeden. Neem bijvoorbeeld de schade, deze kun je enkel visueel zetten, waardoor je er niks van merkt. Je kunt er echter ook voor kiezen om deze op realistisch niveau te zetten en dan merk je de gevolgen schade zeker in het weggedrag. Datzelfde geldt voor de rijders hulp. Je kunt jezelf het heel erg makkelijk maken en daarbij zelfs een setting aanzetten waardoor je op speedways de muur niet eens zult raken. Tenzij je daar erg je best voor doet uiteraard, maar je hebt tevens de mogelijkheid om alles geheel naar eigen wens in te stellen. Daardoor verandert het geheel van toch wel een arcade racer naar een meer sim-achtige omgeving. Je kunt je dus voorstellen dat daarmee het weggedrag van de auto's zich tevens aanpast.
De AI kun je eveneens naar wens aanpassen. Zo kun je ze als slakken over de baan laten gaan, maar ook hier heb je de mogelijkheid om ze realistische snelheden te laten behalen. Kortom voor elk niveau is er wel een setting te vinden.

Conclusie:
NASCAR 25 is de eerste keer dat iRacing aan de slag ging met de franchise en dat merk je op verschillende punten. Zo zie je dit niet alleen grafisch, maar voelt de game op bepaalde plekken wat kaal aan, zoals de multiplayer. Het is een goede basis om de serie verder op uit te bouwen, maar voor nu nog wat mager.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie