hotness 18
Puzzle Bobble Everywhere!

Puzzle Bobble Everybubble!

Flink uitdagend voor een gezinsgame

Onlangs was op onze website was een stelling terug te vinden waarin gevraagd werd of de Nintendo Switch een console voor kinderen is. De meningen waren verdeeld, maar het kan in ieder geval als een console voor het hele gezin worden gezien. Dit is ook iets waar Nintendo haar marketingcampagnes op inzet. Naast games voor het hele gezin, is Nintendo ook fan van nostalgie. Je ziet het aan alles. Alleen al aan het feit dat een online abonnement je toegang geeft tot NES en SNES games. Puzzle Bobble Everybubble! zorgt ook voor een trip down memory lane.

Puzzle Bobble stamt namelijk uit het jaar 1994, waarin het spel op verschillende arcade-systemen te spelen was. Schattige draakjes moesten onder het genot van iconische muziekjes paartjes van gekleurde balletjes schieten, waardoor deze verdwenen en het level kon worden voltooid. Het is een concept dat vervolgens nog ontelbaar veel keren werd gekopieerd. Denk aan Snood, Spin Jam en Bubble Shooter. Een ode aan het origineel is nu echter verschenen op de Nintendo Switch. Tijd om de dagen van weleer te herleven, toch?

Puzzle Bobble Everywhere

Even op een rijtje

Het doel van Puzzle Bobble Everywhere! moge dus duidelijk zijn. Als speler krijg je de beschikking over een gekleurde bubble, die je tactisch moet plaatsen bij andere gekleurde bubbles, het liefst van dezelfde kleur. Door setjes van drie te vormen, verdwijnen de bubbles. Dit moet je altijd zo snel mogelijk doen, want tijd speelt een essentiële rol in deze puzzlegame. Dat kan zich uiten in het feit dat het bubbles langzaam naar beneden worden geduwd totdat het einde is bereikt, of door simpelweg een timer te laten aflopen. Zijn niet alle bubbles weggeschoten? Dan kun je het opnieuw proberen. Dit klinkt als een simpel concept en dat is het ook. Puzzle Bobble Everywhere biedt echter genoeg uitdaging en diepgang om het niet zo simpel te maken als het lijkt.

Er zijn namelijk tal van speciale bubbles die zich in het speelveld mengen. Zo is er een bubble die alle bubbles van dezelfde soort in een keer verpulverd en een bubble die alle aangrenzende bubbles, wanneer afgeschoten, in dezelfde kleur doet veranderen. Dit zijn de bubbles die je als speler helpen, maar er zijn er ook die je het leven zuur maken. Denk aan een bubble die continu van kleur verandert of een bubble die pas verdwijnt als alle omliggende bubbles ook zijn verdwenen. De campaign focust zich in met name de eerste drie werelden op het introduceren van deze verschillende bubbles. Met flinke pieken en dalen in de moeilijkheidsgraad.

Voor het hele gezin?

Puzzle Bobble Everywhere! profileert zich als een game voor het hele gezin. Dit wordt ondersteund door het feit dat je het spel voor het eerst in co-op kan spelen. In totaal kun je met vier spelers het avontuur doorlopen. Met meer spelers wordt het speelveld breder. Je kunt je op je eigen bubbles focussen, maar ook de ander helpen wanneer die het moeilijk heeft. Een degelijke toevoeging die echt een meerwaarde biedt. Wanneer je niet samen wilt werken, maar elkaar wilt tegenwerken, dan is daar nog de versus mode. Hierin kun je 1vs1 of 2vs2 spelen. Hierin zie je mechanieken die je bij veel versus modi van Tetris ook eerder hebt gezien: speel bubbles weg om ze vervolgens bij je tegenstander te laten verschijnen. Ook dit is een succesvolle modus die een echte toevoeging is aan het universum van Puzzle Bobble, maar de vraag is of dit alles dus wel echt voor kinderen is gemaakt.

Dit heeft alles te maken met de eerdergenoemde pieken en dalen in de moeilijkheidsgraad. Het ene level zul je namelijk bijna blind kunnen voltooien, terwijl het andere level mij een half uur heeft bezighouden. Zomaar, vanuit het niets. Hierin hebben we met twee of drie volwassenen zitten ploeteren, laat staan dat je je zoon of dochter van zeven de controller in de hand geeft. De wisselingen in moeilijkheidsgraad hebben te maken met de toevoeging van alle speciale bubbles. De levels zijn er zo op gemaakt dat je deze optimaal benut. Speel je het spel volgens de oude stempel, dan kom je daar flink in de problemen. Dit zorgt ervoor dat Puzzle Bobble Everywhere! eigenlijk een verdomd uitdagend spel is en de vraag is of dat wel helemaal de bedoeling is.

Japanse glorie... of irritatie?

Puzzle Bobble Everywhere! is een Japanse game pur sang. Je ziet het aan de art style, maar zeker ook aan het palet aan geluidjes. De geluiden die de hoofdrolspelers in dit avontuur maken, zullen dan ook niet iedereen kunnen bekoren. Ze zijn heel kinds en speels en wanneer je vriendin geluiden van deze game uit een kamer zal horen komen, dan zal het zich serieus afvragen wat je in vredesnaam aan het doen bent. Ik snap dat dit een stijlkwestie is en iets is waar je voor tekent wanneer je het aanschaft, maar van mij had het allemaal net iets minder aanwezig hoeven zijn.

Puzzle Bobble Everywhere! is een vermakelijke arcadegame die met name tot wasdom komt in haar multiplayer modi. Zowel de co-op als de versus modi zijn een schot in de roos en zorgen voor de nodige vermaak. De grote schommelingen in moeilijkheidsgraad zorgen ervoor dat je vraagtekens kunt plaatsen bij het feit of dit een familiegame is. Iets waar de aim-assist overigens ook niet echt verschil in aanbrengt. Ben je niet vies van een uitdaging of speel je het voornamelijk met volwassenen, dan is dit een game die je de nodige vermaak zal opleveren.