RENNSPORT is een echte sim racer, waarbij de belofte is gemaakt om een zo realistisch mogelijke ervaring te bieden en ongeacht je platform een eSports-ervaring voor te schotelen. Je kunt het met je console dus prima opnemen tegen mensen op een PC of een andere console. Dat is erg positief. Het werkt tevens erg goed, want matchmaking is zo gedaan en lobbies werken prima. Tevens verloopt de overgang van de diverse sessies soepel.

Achter het stuur
Tijd om achter het stuur te kruipen en het rijgedrag te analyseren. Ook hier hebben ontwikkelaars Teyon en Competition Company een redelijke klus gedaan. Het gevoel dat je hebt tijdens het rondscheuren met de bolides, is echt wel goed te noemen. Zo voel je oneffenheden in het asfalt, zelfs wanneer je net als ik met een controller speelt. Ook wheelspin voel je goed door de haptische feedback van de DualSense controller. Zelfs het verplaatsen van het gewicht van de auto in een bocht is iets dat men heeft weten over te brengen. Een van de belangrijkste aspecten voor een sim en wat dat betreft mag RENNSPORT zich een echte sim noemen.

Maar dan
Tot zover klinkt het allemaal erg goed en veelbelovend, maar dan gaat het toch mis. Eigenlijk is al het positieve al gezegd en gaat het vanaf hier vooral een neerwaartse spiraal worden, waarvan ik eigenlijk niet eens weet waar ik moet beginnen.
Omdat ik toch ergens moet beginnen, zal ik maar beginnen met het grafische aspect. RENNSPORT is gemaakt in de Unreal Engine 5, een engine die bekendstaat om de prachtige beelden die het kan leveren, maar ook een engine die bekendstaat om zijn nukken. Dat laatste is wat vooral in deze titel naar voren komt. Naast dat het circuit erg kaal aanvoelt, zo heb ik bijvoorbeeld nergens publiek kunnen vinden, laat het grafisch steken vallen. Zo zie je dat textures gerenderd worden en lijkt het soms wel of het gras spontaan een paar centimeter groeit; iets wat in mijn ogen hedendaags echt niet meer kan, maar wanneer al het andere on point zou zijn wellicht vergeven kon worden.

Helaas is al het andere alleen niet on point. Wat te denken van de AI, want mijn god, wat is die slecht. Ik kan hier een tal van voorbeelden geven, maar zal me beperken tot een selectie. Hoe snel de wagen van de tegenstander ook is, wanneer je op de ideale lijn blijft rijden, zal deze eigenlijk nooit of pas na een poos aan je voorbij komen. Een goede mooie inhaalactie of uitremactie voor een bocht heb ik sowieso niet uitgevoerd zien worden door de AI. Iets dat ik bij een sim racer toch wel verwacht.

De AI tikt je ook met enige regelmaat zomaar in de rondte. Hoe de AI met elkaar omgaat is al helemaal belachelijk, want op de gemiddelde autosloop staan soms minder auto’s op elkaar gestapeld. Ook crashen ze soms uit het niets zonder enige aanwijzing.
Nog mooier is dat ik regelmatig aan een auto voorbij reed die uit het niets op zijn dak lag. Dat overkwam mij zelf overigens ook, toen ik een kerbstone schijnbaar verkeerd raakte, lag ik ineens ondersteboven. Of toen ik de vangrail raakte vloog ik daar wonderbaarlijk overheen om vervolgens meters hoog in de lucht gegooid te worden en daarna maar een scherm te krijgen dat de race voorbij was.

Er is meer
Mijn klaagzang is helaas nog niet voorbij, want er zijn meer rariteiten. Zo werd mijn rondetijd regelmatig afgekeurd, soms al wanneer ik het gras net met een wiel aanraakte. Dit gebeurde zelfs meermaals toen ik de optie om de ideale lijn te zien had aangezet en deze perfect volgde. Erg frustrerend.
Andere frustraties volgde uit dat de game meermaals crashte en ik het verzoek kreeg om het crashrapport naar de ontwikkelaar te sturen. Nu ben ik niet te beroerd om dat te doen, maar nadat ik al ruim veertig minuten in een race zit, is een crash van het spel niet bepaald leuk.

Wat ik ook nog niet helemaal begrijp, is dat buiten de carrière modus het lijkt alsof je rang niet omhoog gaat. Op zich vreemd aangezien er bijvoorbeeld een trophy is voor het behalen van level tachtig, maar je dat enkel met de career mode niet gaat behalen. Dit lijkt dus de zoveelste bug.
Dan is er nog de content
Dan is er nog de content of beter gezegd het gebrek daaraan. Je moet het doen met slechts dertien circuits, waarvan er één een raar soort achtje is, waar eigenlijk niet echt op te rijden valt. Het scala aan raceauto’s om uit te kiezen vond ik eveneens vrij beperkt. De career mode is daarbij ook niet om over naar huis te schrijven en eigenlijk best recht toe recht aan. Je kunt bijvoorbeeld niet bepalen hoe agressief de opponenten zijn of hoe goed zij zijn. De moeilijkheidsgraad is dus niet in te stellen, iets wat ik persoonlijk bijzonder vind voor een game als deze.

RENNSPORT ambieert het platform te worden voor sim racers, maar ik kan nu niet zeggen dat ze dat zijn. Wellicht dat ze nog met content updates komen en een boel van de issues gaan fixen, maar dat is op het moment van schrijven lastig te zeggen. Op zich ligt er wat betreft besturing een goede basis, maar daar houdt het voor nu eigenlijk wel op.

Conclusie:
RENNSPORT heeft een goede matchmaking en de besturing is prima, maar daar houdt het positieve wel op. Het spel heeft nog erg veel en frustrerende bugs, de AI is ronduit slecht en de content is te beperkt. Hoe wel er een basis is, kan ik op het moment van schrijven het daarom maar moeilijk aanbevelen.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie