Lang, lang geleden was het internet nog geen ding. Informatie werd verspreid via papier, telefoon en mond tot mond. Heel veel degelijke games vonden als gevolg hiervan geen groot publiek en kregen, als ze wel degelijk waren, de status van culthit. Shadow of the Ninja krijgt echter in 2024 een nieuwe kans.
De originele Shadow of the Ninja was een 2D platformer voor de NES en laat zich het snelste omschrijven als een mix tussen Ninja Gaiden en Mega Man. De Nintendo Entertainment System was natuurlijk een 8-bit machine en de Reborn-versie die we vandaag bespreken verdubbeld dit met een 16-bit artstyle van het hoogste niveau, die voldoende was om mijn aandacht te trekken. Vandaar deze review.
Want vroeger
Mijn nostalgische snaren werden sowieso geraakt door wat de game voorschotelt. Zonder te knoeien met filters oogt en voelt het geheel als een game die niet zou misstaan in de 80’s of 90’s. Het voelt een tikje clunky en heeft niet de moderne gemakken waar we nu aan gewend zijn. Een dash geeft geen i-frames en animaties kunnen niet worden onderbroken waardoor je geraakt kunt worden tijdens je eigen aanval bijvoorbeeld. Dit kan afschrikkend werken voor jongere spelers, maar nostalgisch voor de oudere. Ontwikkelaar Tengo Project mikte duidelijk op de tweede en voor mij was het een schot in de roos.
Wat hierbij helpt, is dat Reborn geen rechttoe-rechtaan remake is. Het neemt elementen van de originele game, verbetert ze en breidt er verder op uit. Zo is de katana waar karakters mee beginnen nu vergezeld door een kusarigama (een sikkel aan een ketting die tevens dienst doet als grappling hook) en zijn er een hoop nieuwe wapens die je op kan pikken. Ook vijanden zijn verbeterd. Er is meer variatie en vijanden wiens enige ding in het origineel was dat ze absurd veel schade konden hebben, zijn ingeruild voor interessantere opties.
Gewoon doorgaan
De game mag dan wel bewust games van decennia geleden emuleren, maar het is niet zo onvergefelijk als dat die waren. Je HP-balk is behoorlijk fors waardoor je redelijk wat klappen kan hebben en je voorraad continues is oneindig. Shadow of the Ninja: Reborn is dan ook niet het type game dat je slechts één keer speelt. Het is een vergefelijk arcade-titel die je herspeelt om jezelf te verbeteren, waar diens Steam Deck-ondersteuning zich bovendien uitstekend voor leent. Dat je voor € 19,99 slechts een namiddag bezig bent met één play session is daarom goed te vergeven, zelfs als het zelfs dan wat aan de korte kant is. En dankzij de teruggekeerde co-op, een belangrijke pijler van het origineel, kun je dat gezellig samen met vrienden doen.
Conclusie:
Shadow of the Ninja: Reborn is een modern interpretatie van een game die te weinig aandacht heeft gekregen toen het origineel verscheen. Tegelijkertijd is het een ode aan de games van weleer, die tegelijkertijd handvaten heeft voor nieuwe spelers. Zo kan iedereen genieten van een van de mooiste 16-bit games van de afgelopen jaren.
0 reacties op "Shadow of the Ninja: Reborn"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier