Door de voor iedereen bekende klimaatverandering is er geen stuk grond meer bewoonbaar op deze kleine planeet, waardoor de mensheid zich wel moest verplaatsen naar drie steden die onder water zijn gebouwd. Tussen deze steden vindt een bijzonder lucratieve handel plaats tussen van alles en nog wat. Het nadeel van steden die onder water zijn gebouwd, is dat de ruimte beperkt is. De oplossing was even eenvoudig als efficiënt. Gooi een willekeurige hoeveelheid niet al te rijke individuen de stad uit. Het land dat er nog is, is veranderd in een dorre woestijn en daar valt niet te leven. Afgestoten of niet, de mens wil graag overleven en daarom besluiten veel van deze zwarte schapen de containers te stelen. In heel snelle bootjes, de swordships, gaan ze naar de stad en plukken de containers uit de stapel. Daarna, zoals je kunt verwachten, begint het kat-en-muisspel dat je kunt verwachten als je bij iemand op rooftocht gaat.

Swordship is een heuse roquelike bullet dodger, waarbij je een Swordship moet verplaatsen van de ene naar de andere kant. Hier en daar komt er een container langs die je op kunt pikken. Tijdens de reis zie je hoe de grote steden kosten noch moeite besparen om het stelen van containers te stoppen. Hele robotsystemen worden op de uit de kluiten gewassen speedboot losgelaten, die niets anders als doel hebben dan jou te vernietigen. De boot is snel, maar kan zich niet verdedigen en dus zal de kapitein zijn uiterste best moeten doen om alle kogelinslagen, explosies, vlammenregens en vooral rode lampjes op het water te ontwijken. Er wordt behoorlijk wat op je afgevuurd, terwijl de speler heel hard zijn best doet om containers te kunnen plukken.
Ontwijk de kogels
De manier waarop de gameplay werkt, lijkt erg op de klassieke shoot 'em up games als Aleste, waarbij je met een vliegtuigje door het landschap schiet, terwijl je vliegtuigjes af moet schieten en kogels moet ontwijken. In Sworship heb je echter geen vuurwapen en ben je alleen maar bezig met het ontwijken van de projectielen die op je af worden gevuurd. Voordat deze schiet, krijg je eerst in het rood de baan van de kogel te zien, zodat je een eerlijke kans hebt om de projectielen te ontwijken. Dit lijkt heel eenvoudig, maar dat valt nog tegen. Voor je het weet zit je tussen twee projectielen in en kun je niet meer weg, met de dood tot gevolg.
Gelukkig zijn er de containers. De baan van iets wat jou kan vernietigen is rood, maar als een container langs komt, zie je dit door de gele baan die verschijnt om te laten zien waar je de grote vierkante box kunt verwachten. Als je de hem hebt opgepakt kun je deze weer droppen op een speciaal aan te geven plek. Het probleem hier is dat je geen tijd hebt om de container daar te droppen, want je wordt constant beschoten. Gaat het echter goed, dan slaat hij de container op. Wanneer het level voorbij is, krijg je voor ieder exemplaar die opgeslagen is een leven en die kun je goed gebruiken bij games waar je eigenlijk niets anders doet dan ontwijken als er op je wordt geschoten. Iedere container bevat ook een upgrade en na ieder level kun je een upgrade kiezen die de boot zal krijgen. De handigste vind ikzelf bijvoorbeeld dat de overgrote opslagkisten sneller gelost kunnen worden.

Kleurrijk
Als er één ding direct opvalt aan Swordship, dan is het gebruik van kleuren. De graphics zijn simpel, maar effectief. Het schip is geel en de tegenstander is meestal zwart met een rode lamp. De lamp licht op als de robot zijn lading weg wilt schieten. De baan van de kogels die op je afgevuurd wordt is ook rood. Het water heeft, afhankelijk van de wereld waarin je vaart, zijn eigen kleur.
Dit is een typische game die je af en toe eens speelt als je wat tijd over hebt. Ik heb mij erg vermaakt als ik even niks te doen had en zin had in een tussendoortje. Swordship is daar de ideale game voor. In drie kwartier is hij uit te spelen en ik denk dat als je nooit doodgaat, dit nog stukken sneller kan. Nadat je de game hebt uitgespeeld kun je kiezen om hem op een hogere moeilijkheidsgraad te spelen.
Voor de liefhebbers heeft dit snelle tussendoortje een niet onaardige fotomodus die zeker de moeite waard is te om proberen. Je speelt de game terwijl je de boot van bovenaf ziet, maar met de fotomodus kun je de boot van alle kanten bekijken en dan ziet alles er heel anders uit. Opeens heeft de spelwereld veel meer atmosfeer en de explosies zijn grootser. In de meeste games die een fotomodus hebben, kun je daarna de foto van allerlei filters voorzien, wat meestal meer een berg onoverzichtelijke instellingen zijn. Dit is hier niet het geval. Je draait je camera en maakt de foto. Vervolgens ga je verder met het spelen van de game.

Deze bullet dodger is zeer snel en het is aan te raden de controller te gebruiken voor het spelen. De muis werkte prima, maar je merkt wel dat de ontwikkelaars de game voor de controller hebben ontwikkeld. Omdat hij goed te gebruiken is en hij niet veel van de hardware vraagt, is het ook een buitengewoon leuke game om op de Steam Deck te spelen. Zeker als je in gedachte hebt dat je af en toe in de trein even lekker een korte game wilt spelen.
Conclusie:
Swordship is een typisch tussendoortje. Als je een beetje tijd hebt, is het leuk om deze game op te pakken en even een potje te doen. In het begin is het altijd leuk en spannend, maar op den duur wordt het vervelend en speel je alleen nog maar om verder te komen. Swordship is geen grote titel en wil dit ook niet zijn. De gameplay is snel en grafisch ziet het er goed uit. Alle kleuren hebben een functie en daar is goed over nagedacht.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie