The Exiled Realm of Arborea. Deze klinkende naam is de volledige titel van de MMORPG die Bluehole Studio in januari 2011 op de Zuid Koreaanse markt bracht. Velen zullen dit spel echter kennen onder de afkorting TERA, sinds het na lang wachten ook in mei 2012 in de Europese winkelrekken lag. De makers beloofden naast de standaard MMORPG elementen zoals quests, crafting en harvesting ook een nieuwe aanpak van het combat systeem.
De wereld van TERA is volgens het verhaal ontstaan nadat de twee omnipotente titanen Arun en Shara besloten een dutje te doen, waarna ze het universum waarin het spel zich afspeelt bij elkaar gedroomd werd. Er speelt zich een stevige oorlog af in de droom tussen goden die ook zeven sterfelijke rassen in het conflict betrekken. Nu de goden er niet meer zijn moeten deze rassen het gezamenlijk opnemen tegen de Argons, metaalachtige wezens die een eiland bezetten dat vanuit het niets in zee verscheen.
Eens het spel gestart, zie je dat er keuze is tussen alle zeven rassen uit de intro; de Amani, Barakas, Castanics, Elin, High Elves, Humans en tot slot de Poporis. Op zich maakt het niet veel uit welk ras je kiest, gezien je hierna nog uit een klasse kan kiezen die dan je vaardigheden bepaalt. Een klasse kiezen is andere koek, er zijn namelijk acht verschillende types met elk hun vaardigheden en doel. De Warrior, Berserker, Lancer en Slayer zijn klassen die bedoeld zijn voor spelers die graag de handen vuil maken, de damage klassen dus. De Berserker en Lancer zijn doorgaans ook nog ideaal als tanks. Natuurlijk zijn er spelers die liever wat op afstand blijven en voor hen zijn de Archer, Mystic, Priest en Sorcerer dan weer geschikt. Deze laatste twee beschikken ook over healing mogelijkheden, wat later zeker nodig zal zijn wanneer je in groep de aanval inzet op grotere monsters.
Onze keuze is gemaakt, tijd voor actie. Na een korte introductie level worden we doorverwezen naar een eerste area waar je aan de opdrachten kan beginnen. Je start op een centraal eilandje, The Island of Dawn, waar je eenvoudige quests moet vervolledigen. We worden op deze manier geïntroduceerd tot de quest tracker, een soort openstaande taken lijst op de rechterkant van je scherm. Vrij snel dienen we een resem wezens af te maken, wat ons brengt tot het vernieuwde combat systeem.
Waar je vroeger zowat statisch een combinatie van toetsen indrukte om een aanval uit te voeren, ga je nu met behulp van een cursor op je scherm en het klikken van je muis aanvallen uitvoeren. Je kan wegspringen, blocks uitvoeren en als je genoeg schade aanricht kan je ook combinaties van special attacks op je vijand loslaten. Deze nieuwe aanpak speelt trouwens heerlijk en is echt een verademing voor het genre.
De standaard quests in dit spel kan je echter samenvatten in vier types; wezens uitmoorden, boodschappen ronddragen, zaken verzamelen en de occasionele beschermingsopdracht. Terwijl het combat systeem van TERA vooruitstrevend is lijkt het jammer dat aan de quests niet veel nieuws toegevoegd werd, een gemiste kans. Eens je je door deze eerste provincie worstelde wordt je richting Arcadia Province gestuurd, naar Velika, de City of Wheels. De algemene graphics en sfeer in dit spel zijn ronduit fantastisch te noemen voor een MMORPG en dit wordt ook duidelijk bij onze aankomst in Velika. Ook de omvang van de wereld in het algemeen is impressionant en we slaken een zucht van opluchting wanneer we kort na aankomst een mount in ontvangst kunnen nemen. Mounts komen doorheen het spel voor in de vorm van leeuwen, luipaarden en een compleet harem aan paarden van verschillende gradaties.
In deze stad krijgen we ook meer uitleg over de verschillende beroepen die je kan gaan uitoefenen met je character. Je kan grondstoffen gaan verzamelen, in de vorm van Mining, Plants en Essences, alleen of in groep. In groep gatheren zorgt er voor dat iedereen van de party uit 1 source tegelijkertijd materiaal kan extracten. Met de verzamelde grondstoffen kan je zaken craften, zij het als armorsmith, tailor, leatherworks, weaponsmith, focus crafts of alchemy. Eens het ontwerp gekocht van het voorwerp dat je wil aanmaken kan je aan de slag mits je de nodige grondstoffen hebt. Als laatste kan je ook gaan Extracten. De aankoop van een recept is opnieuw nodig voordat je ongewenste items kan herleiden tot bruikbare basisstoffen.
Enchanten wordt in TERA op een andere manier benaderd dan in de doorsnee MMO. Vind je een voorwerp dat je kan Enchanten, dan dien je Alkahest en een tweede voorwerp van gelijke klasse en rang te hebben. Er is wel een kans dat het enchanten van je voorwerp mislukt, waarbij je de Alkahest en het tweede voorwerp dat je zou opofferen verliest.
Er is ook politieke zijde aan het spel. Als hij aan de voorwaarden voldoet mag een Guild Leader meedoen aan verkiezingen voor Vanarch van een gebied. Deze positie is te vergelijken met een burgemeester, waarbij je zaken moet te regelen zoals belastingen en Speciality Shops. Ben je verkozen dan krijg je drie weken de tijd om je ding doen, waarna opnieuw verkiezingen en/of Guild vs Guild battles gehouden worden in de strijd voor de Vanarch positie. De Guild van de verkozene krijgt Vanarch-Only quests en speciale mounts ter beschikking.
Nadat je Velika verkend hebt trek je naar een eerste hub die de naam Lumbertown draagt. Van hieruit begin je aan het echte avontuur dat je doorheen prachtige dorpjes en omgevingen zal leiden, op je scherm getoverd door de krachtige Unreal 3 Engine waarop TERA gebouwd werd. Echter, zelfs met een maximale setting op grafisch vlak valt het op dat de gezichtsafstand van sommige zaken behoorlijk klein is. Het inlevingsvermogen van het spel daalt drastisch als je ondanks een prachtige omgeving niet verder dan twintig meter om je heen wezens en NPC's ziet. Bij het rondlopen floepen ze in beeld naarmate je dichter komt, wat heel jammer is. Hier en daar ontbreken ook plattegronden in het spel, wat opvallend is gezien de doorgedreven afwerking op grafisch vlak en sfeer.
Er zijn ook PvP servers, waar spelers naast de wezens in het spel, ook elkaar te lijf kunnen gaan. Door jezelf outlaw te verklaren kan je iedereen op de server aanvallen, maar ook zonder meer aangevallen worden. Guilds kunnen elkaar de oorlog verklaren en hoeven dan geen outlaw te zijn om een vijandige Guild member aan te vallen. Het ontbreken van battelgrounds wordt in een toekomstige update ingevuld. Er zullen zo cross-server battlegrounds in het spel komen, waarbij PvP battles in grotere schaal kunnen gevoerd worden. Nieuwe features en PvE content zullen ook onderdeel maken van toekomstige patches.
Conclusie
TERA is een spel dat door zowat alle MMORPG spelers met open armen zal onthaald worden. De grafische pracht, het uitgebreide beroepen- en politieke systeem bezorgen samen met de dynamiek van het combat systeem voor een multiplayer ervaring die tot nu toe niet geëvenaard is in MMORPG's. Daarnaast lijdt het inlevingsvermogen onder bepaalde grafische beperkingen die doorgevoerd zijn, terwijl veel aandacht voor detail en afwerking zaken zoals ontbrekende ingame kaarten en PvP battlegrounds extra doen opvallen. De quests zijn ook weinig vernieuwend en worden oneindig herhaald, iets waar TERA best wat meer aandacht kon genoten hebben.