hotness 15
Wall World

Wall World

Een wereld die leeft op een muur

Vroeger was de aarde rond. Oude mensen vertellen het verhaal nog weleens over hoe zij in hun jeugd leefden op een heel grote bal en dat ze werkelijk een stuk grond hadden waar ze op konden staan. Maar de laatste generaties hebben die tijd nooit meer meegemaakt en wat de ouderen vertellen gaat steeds meer op verzinsels lijken. In de wereld van Wall World leven de mensen al voor een lange tijd aan een oneindig lange muur. Niemand weet waar het begint en niemand weet waar het einde is. De muur heeft alles. In mijnen kunnen de nodige grondstoffen worden vergaard en huizen worden creatief tegen de muur aangebouwd. Maar altijd leven de mensen met het gevaar dat ze van de rand vallen; het oneindige in.

Toch blijft bij iedereen de prangende vraag steeds weer naar boven komen hoeveel ze verwijderd zijn van de voet en de top. De mijnen zijn bijna opgebruikt en de wereld wordt bedreigd door allemaal monsters die het verticale leventje willen verstoren. Er worden verkenners naar voren geschoven die in een soort robotspin gaan zitten en moeten kijken of de muur een bodem of een top heeft. In Wall World speel je zo'n verkenner. Je kunt naar boven en naar beneden gaan om uiteindelijk het einde te kunnen vinden. Maar onderweg is het oppassen geblazen. Eén fout en dan kom je erachter dat de muur heel hoog is.

Wall World is een roguelite platformer met towerdefense- en resource gathering-elementen. Jij speelt het hoofdpersonage dat in een exosuit de robotspin bestuurt die tegen de muur oploopt. Met deze spin moet je de voet of de top van de muur zien te bereiken. Dat is moeilijker dan gezegd. Hoe verder je bent verwijderd van het midden, hoe grimmiger het wordt. Gelukkig heeft de spin een dik pantser en een kanon, die je wel vaker ziet bij towerdefense games. Tussen de aanvallen door kan op bepaalde punten de vriendelijke achtpoter een gat in de muur branden en van daaruit kun je resources ophalen. Met deze resources kun je vervolgens jouw exosuit, de spin en diverse andere attributen die je later in de game tegenkomt van upgrades voorzien.

Wall World

Verschillende upgrades

Er zijn twee soorten upgrades. De eerste gebruik je tussen de potjes door in de basis. Mijnen bestaan uit blokken en ieder blok dat je vernietigt bevat een klein beetje diamond dust. Wanneer je genoeg diamond dust hebt, kun je op de basis upgrades kopen die permanent zijn. Je kunt bijvoorbeeld een beter pantser kopen voor de spin of een rocket launcher die iedere dertig seconden een raket kan lanceren waar geen vijand tegenop gewassen is. Wanneer je een upgrade heb gekocht kun je ook upgrades voor de upgrades kopen. Het is ook echt onmisbaar, want de game is zeker in het begin lastig en de upgrades zijn absoluut nodig om verder te kunnen komen.

De tweede soort upgrades zijn tijdelijk. Deze krijg je door specifieke mineralen te vinden in de waardevolle grond van de muur. Wanneer je aan het minen bent, bevatten bepaalde stukken steen deze mineralen. Zodra ze zijn ontgonnen gebruik je een soort stofzuiger en neem je ze mee naar jouw achtpotige basis. Deze verbeteringen zijn voor de spin en jouw exosuit. Voor de spin kun je het kanon sneller laten bewegen of de kogels krachtiger maken. Later in de game, wanneer je verschillende wapens kunt kiezen, kun je daar ook upgrades voor vrijkopen. De exosuit opwaarderen is minstens zo belangrijk. Omdat je om de zoveel tijd vijanden krijgt, is het noodzakelijk dat je zo snel mogelijk zoveel mogelijk mineralen kan ontginnen.

Dit is met uitstek het belangrijkste onderdeel van de Wall World. Waar besteed je jouw zuurverdiende mineralen aan? Geef je meer aandacht aan de exosuit, zodat je sneller mineralen kunt verzamelen of zet je meteen in op jouw wapens? Het is een combinatie en het zal ook per persoon verschillen. Persoonlijk had ik er baat bij om twee upgrades voor de exosuit te kopen en daarna eentje voor de spin. Tot het moment dat de golven vijanden groter worden en pure vernietiging noodzakelijk wordt om van je af te bijten. Ook zal uiteindelijk het van belang zijn om jouw bepantserde klimmachine te repareren, waar aparte resources voor zijn.

Wall World

Goede 2D pixels zijn niet lelijk

Wall World is niet de enige pixelated game die er de laatste jaren is gemaakt. Toch moet ik zeggen dat deze game wel speciaal omgaat met de animaties. Hoe vooral de robotspin loopt ziet er prachtig uit. Soepel, maar nog wel altijd met die SNES-vibe die dit soort games vaak uit willen stralen. Ook het exploderen van de spin als je verloren hebt, is zeer goed gedaan. Het is bijna spectaculair om te verliezen. Animaties van de vijanden zijn prachtig. Van de manier hoe ze bewegen tot de manier hoe ze uit elkaar klappen als ze teveel lood hebben gevangen. Ook zijn er momenten dat je in een mijn bent en opeens er een groot stuk grot wordt blootgelegd. Dan zoomt de camera uit en zie je er iets in dat iedere keer weer heel spectaculair aanvoelt. Dit allemaal terwijl het zijn eenvoud bewaart.

Wall World is een bijzonder uitdagende game. Het is een combinatie van vele genres en alleen wanneer je alle onderdelen in de game optimaal weet te benutten, zul je een kans maken om hem uit te spelen. Bij mij leidde dit na vele uren tot de nodige frustratie, omdat ik in eerste instantie het gevoel had niet vooruit te gaan. Uiteindelijk krijg ik door wat ik moest doen en dan kwam ik weer een stapje verder. Deze game is een roguelite pur sang. Je moet leren van je fouten en blijven experimenteren wat voor jou werkt. Het komt er uiteindelijk op neer dat je zo snel mogelijk de mineralen moet verzamelen, zodat je de wapens zo snel mogelijk kunt upgraden om sterker te worden. Ben jij iemand die een uitdaging niet uit de weg gaat en van roguelite games houdt? Dan is deze game zeker de moeite waard en bovendien zeer goed geprijsd.