Yoshida had een passie voor de kleinere ontwikkelaars. ''Enkele jaren geleden was een van de redenen dat ik die baan van Jim (Ryan) kreeg, dat we bekritiseerd waren door de indie community. Ze zeiden dat PlayStation niet om indies gaf. Dat soort kritiek hoor je niet meer.''
Met die passie was Yoshida de logische keuze voor een rol die zich zou toeleggen op het verbeteren van deze relatie. Toch was de keus niet geheel aan hem. ''Van first-party naar indie gaan? Nou ik had geen keus. Toen Jim me vroeg die rol te nemen, was het dat of het bedrijf te verlaten.''
Dat is klare taal en natuurlijk best wel een bijzonder ultimatum voor een grote naam als Shuhei Yoshida. Hij ging er echter met een al net zo bijzondere mindset in. ''Mijn persoonlijke doel, toen ik begon met de indie-rol, was om mijn functie overbodig te maken. Het bedrijf zou het zo goed doen, dat er niet zo iemand als mij nodig was om iedereen te vertellen dat het belangrijk was. Voor mij gevoel is dat best goed gelukt.''
Ondertussen is hem dit gelukt. Hij verliet eerder dit jaar PlayStation en werkt nu als een onafhankelijke adviseur voor indie studio's.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie