hotness 291
Age of Darkness Preview Cover
Preview

Age of Darkness: Final Stand

Dave staat oog in oog met de horde

Het voor- en nadeel van een game in Early Access, is dat er nog volop aan gesleuteld wordt. Kritiekpunten kunnen daardoor voor de volledige release worden aangepakt, hetgeen natuurlijk geweldig is. Artikelen als deze, die kijken naar zo’n spel, zijn daardoor echter wel tricky. Er is immers geen garantie dat wat we nu schrijven, ook volgende week nog geldt.

Met het oog op dat principe, willen we voorop stellen dat de versie van Age of Darkness: Final Stand die we onder de loep hebben genomen voor dit artikel de 0.8 build is. Die bouwt vooral voort op bestaande content, met de toevoeging van nieuwe units en abilities. Nieuw is wel de Armor Shred mechanic, waarbij vijanden die pantser dragen minder schade oplopen, maar die wel kunnen verliezen als ze voldoende Shred Damage oplopen.

Age of Darkness Preview-1

Maar wat is het

Bovenstaand is een beetje context voor mensen die de game al langer in het oog houden, maar de kans is groot dat je dit leest omdat je wil weten wat Age of Darkness nu in hemelsnaam is. Kort gezegd is het een mix tussen een survival game en een RTS, waarbij het doel is om zo lang mogelijk te overleven tegen enorme groepen vijanden. Denk They Are Billions, maar met fantasy in plaats van post-apocalypse zombie horror.

In deze setup is de mensheid grotendeels gevallen. Een enge mist bedekt het koninkrijk en is gevuld met afgrijselijke monsters die ons ras zo snel mogelijk willen toevoegen aan de lijst van uitgestorven diersoorten. In een laatste poging om te overleven, hebben de resterende mensen zich verenigd in een bastion waar jij de leiding over krijgt. Dat gaat gepaard met een verhaal, echter deze is nog niet beschikbaar in de huidige build. Hetzelfde geldt overigens voor de multiplayer, waardoor we enkel in survival mode hebben kunnen stoeien.

Age of Darkness Preview-2

Bang in het donker

De naam van die mode zegt eigenlijk precies wat je moet doen: in leven blijven. Je begint met nagenoeg niets, wetende dat de hordes onderweg zijn. Je weet niet van waar ze komen, met hoeveel en met wat voor units, maar eens de nacht valt, breekt de pleuris zonder twijfel uit. Je moet daarom het daglicht optimaal benutten om resources te verzamelen om jouw basis mee op te krikken, hopende dat ze niet komen van die ene kant waar je geen nieuwe toren kon plaatsen.

Gelukkig zal je niet in de eerste nacht overrompeld worden. Om de gameplayloop eerlijk te houden, bouwt de hoeveelheid vijanden zich gestaagd op, tot je uiteindelijk aanbelandt bij een Death Night. Dan breekt de hel los en komen duizenden en duizenden vijanden op je af. Wat het limiet van het spel is, is de vraag. Maar de engine kan in theorie 70.000 units op het scherm toveren. Je zou het voor minder in je broek doen!

Age of Darkness Preview-3

Het oogje in het zeil

Met zulke omstandigheden kun je natuurlijk niets aan het toeval achterlaten. Age of Darkness geeft je daarom een hele hoop tools om de zaak mee in goede banen te leiden, waardoor je units tot in detail kan managen. Dit is vooral bij Hero Units, extra krachtige strijders, een must, daar je niet wil riskeren dat je deze krachtpatsers kwijtraakt. Maar uiteindelijk gebeurt dat, want survival mode kent maar één einde: de jouwe. Ik ben heel benieuwd of de campaign wat anders brengt met deze helden. Iets zegt me echter dat het niet lang zal duren voordat we daar achterkomen, want als het op polijst en optimalisatie aankomt, voelt het spel nu al meer dan af.

Verwachting:

Zelfs met de 0.8 build voelt Age of Darkness aan als een titel die op menig storefront had kunnen staan. Het is gepolijst, de mechanics zijn allen uitgewerkt en de gameplay loop werkt gewoon. Het is dan ook aannemelijk dat het vooral de campaign en multiplayer zijn die de uiteindelijke game gaan verrijken. Zijn die net zo goed als survival? Dan zie ik licht in de duisternis.