hotness 17
Final Fantasy VII Rebirth Cover
Preview

Final Fantasy VII Rebirth

Smaakt naar meer

Gepost door

Zoals vrijwel elke week in de GameQuarter Podcast ter sprake komt, kijk ik ontzettend uit naar Final Fantasy VII Rebirth. Ik draag de serie al jaren een warm hart toe, maar het zevende deel is natuurlijk het paradepaardje van de serie, wiens Remake een natte droom voor JRPG-fans wereldwijd was, zelfs als die in stukjes werd gehakt en we nu pas de tweede gang mogen ontvangen. Of om precies te zijn, de eerste hap ervan.

Dit is immers geen volledige review, maar slechts een preview, gebaseerd op de demobuild van zeven februari, welke zich richting het begin van de game afspeelt. Deze demo duurt een gortige anderhalf uur en laat je een flashback spelen met zowel Cloud als Sepiroth, die slechts tien minuten duurde in de originele PS1-titel.

Final Fantasy VII Rebirth Review-1

Goed gevuld

Final Fantasy VII Remake kreeg het verwijt veel filler te hebben tussen de originele en aangepaste story-momenten. Persoonlijke stoorde mij dat totaal niet en ook hier vond ik het een prima onderdeel van de gameplay-ervaring. Ben je er desondanks van bewust dat als dit voor jou een hekelpunt was destijds, Rebirth hier geen verandering in gaat brengen.

Deze flashback kijkt terug op een periode waarin Sepiroth nog een held was en laat je de missie beleven die hem uiteindelijk de vijand maakte, wanneer hij de waarheid over zichzelf ontdekt en als gevolg zichzelf verliest. Het is een cruciaal moment in het verhaal, dat meer tijd verdient dan een gemiddeld potje Mario Kart. Daarnaast is er voldoende nieuwe content, onder andere in de Mount Nibel Reactor, waardoor ook trouwe fans verrast kunnen worden. Ik kan het enkel aanmoedigen.

Final Fantasy VII Rebirth Preview-2

Goed te zien

Je kunt van deze development-keuzes natuurlijk vinden wat je wil, maar niet alles is zo subjectief. Dat Final Fantasy VII Rebirth een lust voor het oog is, staat bijvoorbeeld als een paal boven water. Je kunt de game spelen in performance of quality mode, waarin je respectievelijk 60FPS met een dynamische framerate die slechts zelden 4K aantikt krijgt of een stabiele 4K-resolutie in ruil voor 30FPS. Er zijn meer verschillen, zoals verlichting, filters en particle effects die minder of niet aanwezig zijn in performance mode, maar zelfs zonder dat is Rebirth een prachtige game. Ik heb voor deze preview meermaals tussen beide gewijzigd en kon maar moeilijk kiezen tussen de twee. Enerzijds zijn de graphics van een Final Fantasy altijd een genot op zich en wil je die het liefst met alle toeters en bellen beleven, maar een hogere framerate is altijd fijn, vooral gezien de gameplay-veranderingen die deze versie doorvoert ten opzichte van het origineel.

Net zoals Remake, heeft Rebirth een combat-systeem dat neerkomt op een real-time aangelegenheid met wat command based-acties er doorheen gemengd. Nieuw zijn de Synergy Abilities waarvoor teamgenoten samenwerken en welke mij persoonlijke enorme Chrono Trigger vibes gaven. Los van dat blijft het echter heel dicht bij Remake, hetgeen natuurlijk logisch is, al is de demo natuurlijk slechts een heel klein deel van de volledige en véél grotere ervaring. Denk daarbij aan de open wereld, een hoop minigames, zowel nieuw als oud, en nieuwe toevoegingen aan een bekend verhaal. Het eind van de maand kan niet genoeg komen.

Verwachting:

Final Fantasy VII Rebirth is meer Final Fantasy VII Remake, met kleine gameplay-verbeteringen en graphics die nog verder zijn opgepoetst. Niet iedereen zal even vrolijk worden van de ‘’filler’’ content, maar persoonlijk ben ik er enkel enthousiast over.

0 reacties op "Final Fantasy VII Rebirth"