De liefde voor die games van weleer, werd meer dan duidelijk toen ik Lost Hellden van het Franse Artisan Studio mocht zien op gamescom. Zoals wel vaker, speelt religie namelijk een belangrijke rol. Een fictieve religie in dit geval, maar wel een die inspiratie haalt bij het Christendom.

Zonde
In deze wereld wordt iedereen die geboren wordt in een ceremonie gekoppeld aan een van de zeven zonden. Deze zonde zal constant aan hun knagen, maar ze mogen er nooit aan toe geven. Zelfs niet een beetje. Wie bijvoorbeeld gebukt gaat onder de vloek van lust, moet noodgedwongen een celibaat leven leiden. Want als je toegeeft, is het niet de dood die je wacht. In plaats daarvan word je een van de monsters die deze landen bewonen.
Op deze regel bestaat één uitzondering. Voor het eerst op deze wereld, werd een aantal jaar geleden een tweeling geboren: Leht en Cyphel Fyrbrand. Leht kreeg alle zeven zonden toegewezen en is daardoor een probleem in wording. Zijn broer daarentegen is vrij van alle zonden, zowel letterlijk als figuurlijk. Hij is dan ook onze held van dienst, welke op zoek is naar zijn broer nadat deze vlucht uit de stad die ze thuis noemden.

Monsters
Wie buiten de stad komt, zal moeten dealen met de mensen die hun impulsen niet onder controle konden houden. Een JRPG zou immers geen JRPG zijn zonder iets om te bevechten. De vraag is doorgaans meer welke smaak we krijgen: turn-based of real-time. Lost Hellden opteerde voor een beetje van beide.
Gevechten zijn opgesplitst in twee soorten fases die elkaar afwisselen. In de action phase kan je als speler aanvallen, bewegen en de boel pauzeren om bijvoorbeeld in je menu’s te scrollen voor skills. Stel je Kingdom Hearts voor, maar dan zonder dat je midden in een gevecht moet zoeken naar de juiste spell.
In de reaction phase zijn de rollen omgedraaid. De vijanden vallen aan en jij kunt ontwijken of pareren. Doe dit precies op het juiste moment en je activeert Sinner Time, waarmee je vijanden volledig kunt onderbreken. In theorie kan een vaardige speler er dus voor zorgen dat een vijand nooit een volledige reaction phase kan doorlopen.

Noodzaak
Dat je kunt pauzeren om door je skills te neuzen, schijnt ook wel nodig te zijn. Je party zal uiteindelijk uit acht characters bestaan, vermoedelijk Cyphel en zeven karakters die ieder een zonde vertegenwoordigen, welke collectief ruim driehonderd skills tot hun beschikking hebben. Niet vanaf het begin, gelukkig, maar de skill tree groeit naarmate het verhaal vordert. En daar men rekent op ongeveer 25 uur voor de main story, groeit dat snel! Je moet er niet aan denken dat je daar mee bezig moet zijn tussen het ontwijken van aanvallen door!
Toch is combat zeker niet het belangrijkste aspect van Lost Hellden. Toen men in 2016 begon met de ontwikkeling, wilde Artisan Studio in een gat springen dat men zag en een story rich JRPG maken. Dit betekent niet enkel een fictieve wereld waarin men hun creatieve sappen op de vrije loop kan laten, maar ook zaken als een cast die volledig van ingesproken stemmen is voorzien, waarbij uiteraard ook een Japanse taaloptie beschikbaar zal zijn. Helaas kon ik die nog niet horen.

Artsy
Wat ik wel kon doen, is zien. En ik heb mijn ogen uitgekeken. Als je in de overworld bent, oogt Lost Hellden als een mooiere versie van FANTASIAN Neo Dimension, waarbij je soms het gevoel hebt naar artwork te kijken. Het is dat elementen in de spelwereld bewegen en monsters erop rondlopen, maar als je een screenshot in een lijstje zou doen, zou niemand opkijken als het in je huis zou hangen.
In gevechten en cutscenes daarentegen, krijgen we 3D models en daar ben ik minder over te spreken. Ik denk dat ze de getekende stijl hier een beetje wilden behouden, vergelijkbaar met bijvoorbeeld menig Atelier-titel, maar voor mij werd het doel daar echt niet geraakt. De modellen ogen enigszins verouderd aan, vooral op detailniveau, hetgeen afsteekt tegen de rest van de wereld. Ik hoop dat dit nog iets kan worden gelijkgetrokken met elkaar voor de release volgend jaar, want die wereld wist me in ieder geval te grijpen.
Verwachting:
Ik heb te weinig gezien van Lost Hellden om al echt een verwachting uit te durven spreken, met name van het combat-systeen, maar de wereld klinkt erg interessant. Ook oogt het schitterend op de overworld, al hoop ik wel dat de 3D models nog een beetje meer liefde krijgen.