Tower Factory is simpel: je begint met een eenzame toren die je koste wat kost moet verdedigen. Dit doe je door grondstoffen te verzamelen en een fabriek uit te bouwen à la Satisfactory en Factorio. Met die grondstoffen koop je verdedigingstorens, die je vervolgens strategisch in de wereld moet plaatsen om je te verdedigen tegen golven van monsters. Je verbindt alles met transportbanden, die uiteindelijk je grondstoffen naar je toren laten rollen.
De gameplay loop bestaat telkens uit andere ‘runs’, waardoor je niet constant aan dezelfde fabriek bouwt. Met elke nieuwe start verandert de wereld, wat het extra spannend maakt om je fabriek en verdedigingen te optimaliseren naar de wisselende omstandigheden. In die zin is Tower Factory een mix van verschillende genres: een tower defense game omdat je één centrale toren beschermt; een factorygame omdat je grondstoffen verzamelt en het verzamelen optimaliseert, en tot slot een game met roguelike-elementen, aangezien de game telkens bestaat uit verschillende ‘runs’ en je dus niet continu werkt aan dezelfde fabriek en verdediging. Deze mix van genres is uniek en is misschien wel het grootste verkooppunt van Tower Factory.
Het doel van het spel? De vijandelijke toren proberen te vernietigen. Dit doe je door kristallen te verzamelen. Dat lijkt simpel, maar de kristallen zijn goed verstopt in een wereld die gehuld is in mist. Je maakt de wereld zichtbaar door kampvuurtjes te plaatsen.

Upgrades en ‘grinden’
Tijdens en na je ‘run’ verzamel je munten. Deze munten kun je gebruiken om na het spelen van een potje upgrades te kopen. Deze upgrades variëren van nieuwe gebouwen tot passieve ‘unlocks’ die bijvoorbeeld het verzamelen van grondstoffen soepeler maken. Op dit moment zijn er in de game twee niveaus van upgrades, waarbij niveau twee vooral gericht is op ijzer (een nieuwe grondstof naast hout en steen). In toekomstige updates zullen nieuwe gebouwen en niveaus worden toegevoegd.
Wanneer je een upgrade koopt, kun je deze enkel gebruiken in een volgende ‘run’. Wanneer je bijvoorbeeld een nieuw gebouw koopt, kun je dit niet tijdens dezelfde speelsessie gebruiken. Upgrades kosten veel en zijn noodzakelijk om een nieuw level te bereiken. Hierdoor zul je vaak herhaaldelijk hetzelfde level moeten spelen om munten te verzamelen, upgrades te kopen en zo verder te geraken in het spel. Dit ‘grinden’ kan soms lang duren en vond ik niet altijd even belonend, waardoor het spelen soms wat saai kan overkomen.

Soms stressvol en geen mogelijkheid om op te slaan
Tower Factory kan stressvol overkomen, zeker omdat je bijna continu overspoeld wordt door nieuwe vijanden. Gelukkig is er een pauzeknop die je strategisch kunt gebruiken om even op adem te komen of na te denken over je volgende zet. Ik vond het echter jammer dat je tijdens deze pauze niet kon bouwen om bijvoorbeeld je productie of verdediging te optimaliseren. Dit zorgt voor een constante druk om alles zo vlug mogelijk in goede banen te leiden.
Frustrerend is dat er geen mogelijkheid bestaat om op te slaan. Dit komt doordat het spel telkens bestaat uit nieuwe ‘runs’. Dit maakt het spel in mijn ogen minder aantrekkelijk, aangezien er geen optie is om vlug even een potje te spelen zonder op te geven. Ik hoop dat het opslaan van je run in de toekomst wordt toegevoegd.
Audiovisueel: simpel maar leuk
Grafisch ziet Tower Factory er eenvoudig en wat mobile-achtig uit, maar dit maakt het niet minder mooi om naar te kijken. Het geheel oogt ‘cartoony’ en de eenvoud zorgt voor een charme die op het scherm tot leven komt. Ik vond het leuk om naar te kijken, maar het is niet iets waar je van omvergeblazen wordt of wat we nog niet in andere games hebben gezien.
Qua audio is er niet veel bijzonders te vinden: de muziek is eenvoudig en aangenaam om naar te luisteren, maar kan repetitief overkomen. Daarom speelde ik het merendeel van de tijd met mijn eigen muziek op.
Verwachting:
Tower Factory heeft een enorm goede fundering om verder op uit te breiden. De mix van genres zal veel spelers kunnen bekoren en is volgens mij het ‘selling point’ van deze game. In de toekomst kunnen we nog nieuwe upgrades, ‘tiers’ en levels verwachten die de game groter zullen maken. Een mogelijkheid om te pauzeren en je ‘run’ op te slaan zouden mooie toevoegingen zijn aan een anders plezierige game. Aangezien de game dicht aanleunt bij een mobile game, kunnen we misschien in de toekomst een ‘mobile version’ verwachten?






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie