Als je bekend bent met de Borderlands franchise dan weet je dat de game bouwt op een aantal bouwstenen: cell-shaded artstyle, shooter, verhaal, bizarre sidequests en loot. Het verhaal is altijd een belangrijk onderdeel van de game geweest. Dat is ook in deel 4 niet anders. De game speelt zich af op de planeet Kairos, want voor het eerst in de franchise is Pandora niet meer de hoofdlocatie (afgezien van The Pre-Sequel). Je speelt als één van de vier Vault Hunters die op zoek zijn naar een Vault op Kairos. Echter word je gevangengenomen door de Timekeeper. Deze Timekeeper houdt de bevolking van Kairos onder zijn controle met een implantaat in de ruggenwervel en dit fijne apparaat stopt hij ook in jouw rug. Echter gaat er iets mis en word je bevrijd door Ajay van het verzet. Met hem doorloop je de eerste missie. Dit loopt op het eind gruwelijk mis en dan zie je waartoe de Timekeeper in staat is.
Na flink wat actie en reizen, beland je uiteindelijk op een strand waar we een oude bekende treffen. Hier start je avontuur om wraak te nemen op de Timekeeper. De eerste missie toont eigenlijk al direct dat het verhaal van de game een stuk duisterder is dan in de vorige delen, maar misschien nog wel meer straalt er volwassenheid van de game af. Natuurlijk is de welbekende humor nog steeds groot aanwezig, maar de poep- en plashumor zoals in de vorige delen is flink gedempt. Dat maakt dat deze game qua hoofdverhaal geschikter is voor een groter publiek, zonder in te leveren op kwaliteit. De sidequests zijn nog steeds bizar en zitten vMopoiol specifieke humor. Om maar even een voorbeeld van een sidequest te noemen: een raket is niet ontploft en heeft daardoor een existentiële crisis opgelopen. Aan jou de taak haar te helpen haar levensdoel te vinden.

Audiovisueel amazing
Een ander herkenningspunt van de Borderlands-franchise is de kenmerkende cell-shaded artstyle. Je haat het of je houdt ervan. Er is nooit echt een middenweg mogelijk. Deze artstyle zorgt er voordat de game wat cartoonesk oogt. Dit maakt het overigens zeker niet kinderachtig. Dankzij de stijl oogt de game tijdloos en zou dit grafisch wat minder veeleisend moeten zijn. Ik zeg bewust zou moeten zijn, want inmiddels is het wel duidelijk dat Borderlands 4 op de PC nogal wat performance-problemen kent. Zelf kan ik hier niet over oordelen, aangezien ik de game heb gespeeld op een PS5 Pro. Helaas is ook de performance hier niet altijd even goed. Zeker in een langere speelsessie kan de performance flink inzakken. Eerlijkheid gebiedt mij te vermelden dat ik hier zelf geen last van heb gehad en zal het ook niet meenemen in de uiteindelijke beoordeling.
Verder ziet de game er wonderschoon uit; elke biome ademt zijn eigen identiteit en zeker in vergelijking met eerdere games is de game gewoon bloedmooi. Verwacht echt geen fotorealistische graphics zoals bij Destiny 2 of Cyberpunk, maar dat past ook helemaal niet bij deze game.
Ook qua geluid zit het in de game echt in orde, exact zoals je van de game bent gewend. De oneliners van je tegenstanders vliegen je om je oren: sommige erg grappig, sommige cringe. De muziek is aanwezig wanneer het aanwezig zou moeten zijn en de wapens klinken vol overtuiging zoals je verwacht van dat specifieke wapen.

Gunplay galore
In de vorige Borderlands games stonden wapens centraal. Dit waren er altijd overdonderend veel. In Borderlands 4 is dit verveelvoudigd: er zijn nu meer dan 1 miljard mogelijke wapens beschikbaar. En niet alleen wapens, maar ook schilden, stimpacks, granaten en meer. Alle items die in je inventory kunnen zitten, zijn samengesteld uit onderdelen. Deze onderdelen bevatten stats en die combinatie van dingen, maken de wapens. Daar is nu een uitbreiding op gedaan om het aantal wapens nog eens te verhogen: wapens van bijvoorbeeld Jakobs, kunnen nu onderdelen bevatten van Torgue en vice versa. Dit geldt voor elk wapen van elke fabrikant. Er zijn ook nieuwe fabrikanten bijgekomen zoals Ripper en Order.
Ondanks die enorme aantallen wapens heeft elk wapen zijn eigen feel en look. De basiswapens bestaan uit pistolen, SMG's, assault rifles, shotguns en snipers. Daarnaast heb je de beschikking over granaten en heavy weapons (beide zijn ordnance-categorie), stimpacks, shields en nog een tweetal type items die ik geheim hou zodat er voor jouzelf ook nog wat te ontdekken valt. Elke van deze items wordt dus procedureel gegeneerd. Zoals ook wel bekend bij de fans, komt elk item en wapens in een bepaalde rarity: wit, groen, blauw, paars en oranje voor de meest zeldzame en unieke wapens: de legendaries. In de toekomst komt daar nog pearlescent bij.
Wat nieuw is, is dat granaten en heavy weapons nu in dezelfde categorie vallen, namelijk ordnance en ook hoef je er geen ammo meer voor te verzamelen. Deze zijn namelijk onder een cooldown geplaatst. Je kan echter geen heavy weapon en granaat tegelijk in je inventory plaatsen. Ook zijn er nu bijvoorbeeld werpmessen beschikbaar als granaten. Deze werpmessen kunnen ook additionele effecten hebben zoals elemental damage. Ook hoef je niet meer op zoek naar health packs of stimpacks. Je kunt nu een stimpack bij je dragen die je ook op een cooldown zit en hiermee pep je jezelf op tijdens of na een gevecht. Ook deze kan additionele effecten hebben, zoals bijvoorbeeld 10% extra movement speed na gebruik. Kortom: er is meer dan ooit te vinden om de gevechten met je tegenstanders aan te gaan en jouw ultieme vault hunter te bouwen. En dan heb ik het nog niets eens gehad over de zeer uitgebreide skill tree, action skills en augments die je op je vault hunter kan toepassen, die ook weer effect hebben op je wapen- en item-gebruik, of firmware, waarmee je je wapens nog meer naar je hand kan zetten. Borderlands doet z'n naam dus volledig eer aan als de ultieme Looter Shooter.

Gameplay galore
Borderlands stond bij mij altijd al bekend vanwege de toch flink toegankelijke gameplay, maar in Borderlands 4 heeft Gearbox er nog eens een schep bovenop gedaan. Je krijgt nu namelijk al zeer vroeg in de game de beschikking over een grappling hook en met die grappling hook kan je via grappling points naar je bestemming katapulteren. Tevens kun je ook bepaalde objecten oppakken en daarna weggooien: denk aan explosieve vaten. Daarnaast krijg je ook vroeg in de game al de beschikking over een glider. Hiermee kan je voor een bepaalde tijd zweven. Dit werkt het best vanaf een hoog punt. Dit kan je ook combineren met je grappling hook, waardoor je versnelde en verhoogde mobiliteit krijgt.
Tel daarbij op dat je ook niet lang hoeft te wachten voor je je eerste voertuig krijgt. Deze kan je in tegenstelling tot eerdere delen in de Borderlands franchise direct oproepen met één druk op de knop. Je hoeft dus niet eerst een catch-a-ride te vinden, voordat je in volle vaart over de planeet kan reizen. Dit voertuig kun je ook nog eens upgraden in je eigen visuele stijl en met andere overdrives, die bepaalde eigenschappen van het rijden (lees: zweven) aanpast. Uiteraard kun je nog steeds een slide over de grond uitvoeren, evenals een groundslam, maar nu kun je verder ook nog bepaalde muren beklimmen en heb je een beperkte dash- of dodge-mogelijkheid. Als je al deze movement mechanics combineert met elkaar, wat heel goed mogelijk is, kun je theoretisch een vorm van "the floor is lava" spelen.

Content champions
Enkele weken voor de release kwamen Gearbox en 2k al met een post-launch roadmap, waaruit blijkt dat er nog scheepsladingen aan content aan zitten te komen. Ook zonder deze content is er heel, heel veel te doen in Borderlands 4. Het hoofdverhaal zal al zo'n 25 tot 30 uur in beslag nemen en de hoeveelheid sidequests zal dat zeker verdubbelen. Daarnaast kun je contracten aangaan die kunt vinden in je safehouse. Deze contracten kunnen onder meer het vinden van een bepaald item en deze terug brengen naar je safehouse (klinkt makkelijker dan het daadwerkelijk is), een bepaald dier ombrengen of een bepaald aantal kills maken zijn. Je kunt zelfs vissen naar loot en bepaalde missies of eindbazen opnieuw proberen te verslaan via de Moxxi-machine. Na het voltooien van het hoofdverhaal ontgrendel je nog veel meer: New Game+ in de vorm van de Ultimate Vault Hunter-mode, wildcards en nog veel, veel meer. Overigens, nadat je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld, kun een nieuw karakter aanmaken op level 30, zodat je niet met elke Vault Hunter het verhaal opnieuw helemaal hoeft door te spelen, tenzij je dat wel wilt natuurlijk.
Zoals gezegd komt er na de launch nog veel meer aan, waaronder dus DLC en nieuwe Vault Hunters. Er zal dus echt heel veel te doen zijn alvorens je deze game echt klaar hebt. Er is een goede reden dat er spelers zijn die meer duizenden uren in de Borderlands-franchise stoppen en één daarvan is dus het bouwen van de ultieme Vault Hunter.

(Im)perfection?
Gearbox heeft altijd gezegd dat ze goed naar hun community luisteren en dat vertaalt zich in het geval van Borderlands 4 naar subtiele, maar broodnodige Quality of Life-verbeteringen (QoL). Deze variëren van een markeringssysteem voor je loot tot het nieuwe health-systeem. Of bijvoorbeeld het ontvangen van rewards direct in je inventory-scherm. Ook de optie om loot direct als junk op te pakken, is zo'n kleine QoL-verbetering.
Is dan alles goed aan deze game? Nee, zeker niet alles, want ook deze game heeft last van een aantal, niet game-brekende bugs die vooral irritant zijn en ook eigenlijk al voor de release opgelost zouden moeten zijn. Zelf was ik vooral geïrriteerd door de bug die alle afbeeldingen van de wapens liet verdwijnen: je kunt er prima mee doorspelen, maar het haalt een stukje beleving weg. Ik was zeker niet de enige met dit probleem. Gelukkig werd deze bug nog verholpen voordat ik deze review schreef, maar ik neem hem toch mee in de beoordeling aangezien dit niet de enige bug is die ik tegenkwam. Zo kwam ik ook tegen dat ik een missie niet kon afmaken omdat er een tegenstander nog ergens vast zat waar ik niet bij kon: hij zat vast in een auto. Ik had een speciale granaat nodig om hem uiteindelijk dood te krijgen en de missie te kunnen afronden, want elk ander wapen faalde.
Naast bugs zijn er ook wat dingen die simpelweg wat minder goed werken, zoals de routes van Echo-4 en de kaart. De kaart is weliswaar een verademing ten opzichte van Borderlands 3, maar je ziet nu niet echt hoogte verschillen op de kaart en dat is toch wel een nadeel. Ook de route die Echo-4 (je companion) voor je uitstippelt met een druk op de knop, leidt je vaak onnodig om. Om een voorbeeld te noemen: ik was onderweg naar een eindbaas en om daar te komen moest ik aan de andere kant van een meer zijn. De route die Echo-4 mij voorlegde ging om het meer heen, terwijl ik over een voertuig beschikte dat over water kon.
Daarnaast zijn er nog wat kleine dingen die aangepast moesten voordat ik het echte Borderlands-gevoel weer kreeg. Zo moest ik mijn controller settings aanpassen zodat deze geen deadzone meer had; hierdoor voelt het voor mij weer echt als Borderlands. Voor jou, als lezer, zou dit wellicht helemaal niet nodig zijn, het is immers een persoonlijke voorkeur. Het duurde helaas wel even voor ik deze instellingen had gevonden als oorzaak van mijn richtproblemen. Na deze aanpassing heb ik er ook nooit meer naar om hoeven kijken.

Conclusie:
Het aantal uren dat ik inmiddels in de game heb zitten, zal de komende maanden echt alleen maar stijgen. De game is gewoonweg erg leuk om te spelen en zit goed in elkaar. Er zijn natuurlijk verhalen en bevestigde berichten over performance-problemen, maar die heb ik niet ervaren. Heb je die wel ervaren? Dan kun je 10% van de score afhalen. De game speelt heerlijk weg en het aantal wapens is immens. De QoL-verbeteringen hebben de game goed gedaan en ook al bevat de game een aantal bugs, zijn die niet game breaking. Ben je een Borderlands-fan van het eerste uur? Dan ga je onwaarschijnlijk veel plezier aan deze game beleven. Ben je een nieuwkomer in de serie? Dan is dit het perfecte moment om in de serie te stappen met een volwassen verhaal en minder puberale humor in vergelijking met de vorige delen. Hoe dan ook: Break free!
Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie