Er zijn mensen die er al lang genoeg van hebben en er zijn mensen die er geen genoeg van kunnen krijgen: Call of Duty. Ondergetekende zit dichter tegen die laatste groep aan dan tegen de eerste, maar toch… Ieder jaar weer een nieuwe deel en ieder jaar luidt de conclusie dat het wel weer erg veel van hetzelfde is, maar toch ontzettend leuk. Wat brengt de Call of Duty-serie ons dit jaar met Black Ops 2?
Wat we alvast kunnen verklappen is dat Black Ops 2 niet erg veel verandert aan de gameplay zoals we die kennen, maar toch kleine zaken toevoegt die de serie weer fris doen aanvoelen. Het verhaal bijvoorbeeld, dat voortborduurt op de eerste Black Ops, is een stuk sterker dan de ietwat slappe verhalen die we gewend zijn van Call of Duty. Niet verwonderlijk natuurlijk, als je bedenkt dat het script geschreven is door David Goyer, de scriptschrijver van onder andere The Dark Knight Rises.
Het verhaal is namelijk erg meeslepend en kent een aantal goede plottwists. Bovendien verloopt het verhaal niet voor iedereen hetzelfde, want gaandeweg het spel kun je beslissingen maken die het spelverloop beïnvloeden. Dit draagt enorm bij aan de herspeelbaarheid van de singleplayer, iets dat bij de voorgaande delen totaal niet aanwezig was.
Verder kijkend dan de keuzemomenten is er niet bijster veel verandert. Call of Duty: Black Ops 2 is een oorlogsgame zoals een oorlogsgame hoort te zijn. Massale vuurgevechten zullen de revue passeren, waarin je de ene keer te voet de actie aangaat en op andere momenten plaatsneemt in een voertuig als bestuurder of schutter.
Wederom zul je ontzettend veel gedenkwaardige scènes meemaken, waarin de oorlogssfeer en de massaliteit van een veldslag erg goed tot hun recht komen. Kogels vliegen om je oren en de explosies volgen elkaar in een rap tempo op. Vooral het geluid dat te gehore wordt gebracht maakt de sfeer in het spel zo enorm goed. Grafisch gezien is het allemaal een beetje statisch en bovendien weinig vernieuwend. Dat is op zich geen punt, want het ziet er best aardig uit, maar er zijn gewoon al erg lang mooiere games op de markt. Waarschijnlijk heeft Treyarch ervoor gekozen om de framerate zo hoog mogelijk te houden en dan moet je nu eenmaal concessies doen.
In de multiplayer lijkt de ontwikkelaar weinig concessies gedaan te hebben, want deze is enorm uitgebreid. Er zijn ontzettend veel verschillende gamemodi, zoals Domination, Capture the Flag, Headquarters, Multi-team, Team Death Match en Kill Confirmed. Deze kun je als Public Match (gewoon normale match) of in League Play spelen. In de laatste modi speel je tegen tegenstanders die ongeveer even sterk zijn en kun je steeds hogerop komen.
Aan levels is er geen gebrek in Black Ops 2. Er zijn vele verschillende levels in vele verschillende landen. Vergeleken met Modern Warfare 3 lijken de levels veel voller. Er zijn enorm veel gangetjes en sluiproutes en bovendien kun je over veel dingen heen klimmen. Je hebt in ieder geval het gevoel nooit veilig te zijn, want de tegenstanders komen overal vandaan en dat maakt de game enorm spannend.
Het is daarnaast moeilijker geworden om extreem hoge killstreaks te halen. Daar waar er bij Modern Warfare vrijwel continu iets in de lucht hangt, valt het in de eerste dagen Black Ops 2 op dat er slechts af en toe een scorestreak reward ingezet wordt. Je leest het goed inderdaad, want in Black Ops word je niet enkel beloond voor je kills, maar ook voor allerlei andere zaken. Zo tellen de assists mee in de puntentelling, maar ook het feit dat je een longshot maakt, een UAV in de lucht hebt enzovoort. Er is een aantal nieuwe rewards dat je kunt vrijspelen, zoals de Dragon Fly of de War Machine, maar ook de bekende Sentry Gun is weer aanwezig en ook de Attack Dogs maken weer hun intrede.
Net als in de voorgaande delen krijg je continu XP, waardoor je een steeds hoger niveau krijgt. Bij ieder niveau wordt iets nieuws beschikbaar en krijg je tokens die je kunt gebruiken om de beschikbare wapens daadwerkelijk vrij te spelen. Zo kun je je eigen class maken. Het leuke hierbij is dat je tien punten te verdelen hebt. Naast de bekende slots, zoals het wapen, de attachment en de equipment zijn er ook Wild Cards. Deze kosten een punt, maar hiermee kun je wel bijvoorbeeld een extra perk, granaat, primary weapon of attachment vrijspelen. Dit biedt enorm veel mogelijkheden, maar het geeft je ook beperkingen, want er zijn slechts tien punten te verdelen. Je kan er dus voor kiezen om met vijf perks en zonder secondary weapon te spelen. Wat ons betreft een leuk systeem, dat zorgt voor wat meer balans.
Black Ops 2 is, zoals ik al vermeldde, geen feest van extraatjes in de vorm van vele killstreak rewards, maar ook de goede perks (in mijn ogen) zijn pas erg laat beschikbaar. Zo heb ik een bloedhekel aan UAV’s van de tegenstander en heb ik Modern Warfare 3 altijd met Assassin gespeeld. De vergelijkbare Ghost Perk is pas vanaf level 55 (het hoogste level) beschikbaar, maar gelukkig heeft iedereen daar last van. Voor Scavenger geldt hetzelfde, maar gelukkig is het aantal kogels wel wat groter dan in Modern Warfare 3, waardoor je niet zo vaak zonder komt te zitten. Gelukkig kunt je in prestige mode wel een item voor vast unlocken.
Naast de normale singleplayer en de multiplayer is er nog de Zombie Mode. Deze mode was enorm populair in de vorige Black Ops en ook in dit deel is ie weer erg leuk om te spelen. In deze mode moet je zien te overleven door golven van Zombies een halt toe te roepen. Dit kan zowel offline als online. Tien tegen één dat deze mode weer uitgroeit tot een zeer populaire.
Conclusie
Call of Duty: Black Ops 2 doet wederom weinig spectaculairs ten opzichte van de eerdere Call of Duty-delen, maar kleine aanpassingen en een veel sterker verhaal zorgen ervoor dat deze game gewoon meer dan prima speelbaar is. Het spel is enorm uitgebreid met de diverse online modi en de Zombie Mode. Black Ops 2 is de shooter waar we gemakkelijk weer een jaartje mee uit de voeten kunnen, maar houdt er rekening mee dat je niets innovatiefs in huis haalt.