Ergens in de verre toekomst is er een stad die Nivalis heet. Toen de stad de grenzen van zijn limieten had bereikt en ze niet meer verder konden bouwen, besloten ze hoger te bouwen. Hoe lang het heeft geduurd is onbekend, maar uiteindelijk werden de gebouwen zo hoog, dat sommige boven de wolken uit staken. Hoe rijker je bent, hoe hoger je woont. Hoe hoger in de stad, hoe meer kans op de warmte van de door iedereen zo begeerde zon. Hoe dieper je daalt, hoe slechter de stad wordt bewoond. Door de permanente schaduw op de grond is het bijna ondraaglijk koud geworden. Deze uit zijn kluiten gegroeide stad is de grootste droom en nachtmerrie van iedereen die er woont. Groot, licht, druk en bruisend, maar zonder ook maar een sprenkeltje emotie en diepgang. Zo kun je het beluisteren of bespelen van jazz met de dood bekopen en is het verschil tussen arm en rijk gigantisch.
Als Rania in de stad komt, krijgt ze een baan bij de beruchte en illegale pakketdienst Cloudpunk. Het mantra van dit bezorgbedrijf is: wij sturen pakketjes en vragen niet wat erin zit. Met snelle vliegende auto's reizen de koeriers door heel Nivalis om de pakketjes af te leveren bij diegene die erom vraagt. Om op de hoogte te blijven van het reilen en zeilen van haar werkgever neemt Control, eigenlijk de manager van Rania, regelmatig contact op. Al snel zal blijken dat het niet zo gemakkelijk is als het lijkt om een illegale pakketbezorger te zijn in deze hoofdstad van de wereld.
Eenvoudige opzet
Cloudpunk is een game die uit is gebracht door ION LANDS in 2020, vlak nadat corona zijn greep op de wereld kreeg. Toen werd de game goed ontvangen en de onvermijdelijke console-versies hoefde niet lang te wachten. Op 19 augustus van dit jaar kwam uiteindelijk een versie voor de PlayStation 5 uit die helemaal is geoptimaliseerd voor deze console. De mensen die de versie die bedoeld is voor de PlayStation 4 ooit hebben aangeschaft, krijgen een upgrade waar verder geen kosten aan zijn verbonden.
Zoals eerder vermeld speel je als Rania. Zij is net in Nivalis en heeft een nieuwe baan bij Cloudpunk. Zij moet door de stad heen met een vliegende auto. Wanneer ze op locatie is kan ze de auto parkeren en zal ze verder moeten met de benenwagen om, alwaar ze het pakketje kan afleveren. Dit gaat eigenlijk de hele game zo door. Dat klinkt saai en op momenten is dit ook zeker het geval. Gelukkig heeft de game iets waardoor het ophalen, brengen en afleveren van pakketjes de aandacht vast weet te houden. Het verhaal in deze game is zeer goed uitgewerkt en er zijn vliegende auto's, wat toch wel de droom van iedere chauffeur zal zijn.
Met de auto vlieg je door de stad. Er zijn speciale zones, die je snelwegen kunt noemen, waardoor je extra hard gaat. Buiten deze zones ga je iets minder hard, maar je zult er wel heen moeten om te kunnen parkeren. De DualSense Controller heeft zijn adaptive triggers ietwat aangepast, maar verder is dit niet iets dat als extra aanvoelt. De besturing is verder prima. De bochten zijn nagenoeg allemaal precies 45 graden, dus het maken van een bocht in een snelweg blijft altijd een beetje raar aanvoelen. Tijdens het rijden kan het zijn dat de benzinemeter leeg raakt. Je zult dan ook op momenten moeten tanken. Ook kan de auto beschadigd raken en zul je soms langs een reparateur moeten die tevens handige upgrades voor de auto verkoopt. Je kunt een systeem kopen waarbij je extra snel kunt zijn voor een beperkte tijd. Om hoger of lager te gaan met de auto kun je met de linker-joystick de auto besturen. Dit maakt de dynamiek van het autorijden wel bijzonder. Je kunt nu op meerdere manieren inhalen. Via de zijkanten, maar je kunt ook omhoog of omlaag.
Wanneer Rania bij de eindbestemming komt moet ze een stuk lopen. Er zijn speciale parkeerdekken waar de auto kan worden achtergelaten en daarna loop je over een platform naar het einddoel. Bij ieder platform in de game zijn er diverse onderdelen te verzamelen die je later kunt verkopen of kunt gebruiken voor een sidequest. Ook zijn er verschillende individuen waarmee Rania in gesprek kan gaan. Sommige van deze gesprekken zijn wat flauw en vaak ook langdradig, maar er zitten er een paar heel leuke tussen. Zo werd ik helemaal uit mijn comfortzone gerukt toen ik een gesprekje zag waarin een AI probeert Rania te versieren. De AI is ongeveer een combinatie tussen Sheldon van the Big Bang Theory en de stem die zegt dat je gebouw gereed is in Command & Conquer. Het is bijna op de manier zoals je kunt verwachten dat een AI probeert een menselijke vrouw te versieren.
Een lange vertelling.
En hier komen we eigenlijk op het belangrijkste onderdeel van de game. Een toekomstige setting die erg mooi in elkaar is gezet is prima en rijden in een vliegende auto is prachtig, maar het is helemaal niks als er geen goed verhaal bij zit. En deze game blinkt uit als het aankomt op het verhaal. Er zitten heel veel onderdelen in. Je speelt een dag in het leven van Rania. Zij is gevlucht uit het oosten, maar waarom is dat? Met haar reist er een AI mee met de naam Camus. Deze vriendelijke verschijning was eerder een hond, maar is nu onderdeel van het dashboard dat Rania gebruikt als vliegend PostNL-busje. Er zijn diverse losse personages die je in jouw reizen tegenkomt. Twee bijna aristocratische automata's die maar niet willen begrijpen hoe het is om armer te zijn dan zij, wat ze vreselijk arrogant maakt. De naam CORA komt door de hele game steeds terug. Sommige Nivalese inwoners behandelen haar letterlijk als god, waar andere haar meer neerzetten als het robotische brein achter de stad. Een nadeel van het verhaal vind ik dat de gesprekken soms enorm uitgerekt worden. Ze gaan maar door en ze gaan maar door. Dan is het gesprek afgelopen en moet Camus er weer iets van vinden, terwijl je tijdens het gesprek niet verder kan. Het is jammer en het haalt je ook namelijk een beetje uit het ritme van het totale verhaal.
Heel soms moet je een keuze maken. Dan zijn er twee markers te zien en je kunt er één van kiezen. De gevolgen zijn minimaal. Misschien een wijziging in een dialoog met iemand, maar daar houdt het wel een klein beetje mee op. Het is niet zo dat het volledige verhaal van de game afhankelijk is van jouw keuzes, maar dat hoeft ook niet bij deze game. Het is interessant genoeg om de aandacht vast te houden en zeker de laatste uren van de game heb ik enorm genoten van de intrige en de weg die deze game bewandelt om jou op de plaats te laten komen waar je moet zijn.
Conclusie
Cloudpunk is inmiddels twee jaar oud. De verschillen tussen de versie voor de PlayStation 4 en PlayStation 5 zijn noemenswaardig, maar niet enorm. Dat maakt niet uit. Eigenaren van de PlayStation 4-versie kunnen gratis upgraden, dus dat is prima geregeld. Je bent ongeveer tien uur bezig met de game om het volledige verhaal uit te spelen. dat lijkt veel en soms kan deze science-fiction vertelling wat lang doorgaan met gesprekken, maar het is goed genoeg om je vast te houden en door te gaan. Ik kan dan ook deze game van harte aanbevelen voor iedereen die een film willen spelen met een goed narratief en die lekker speelbaar is.