Laden...
Review

Command & Conquer 4: Tiberian Twilight

Door Kurt Brunenberg
0

Met Command & Conquer 4: Tiberian Twilight is Electronic Arts aan het laatste spel in de beroemde Tiberium-reeks toegekomen. Wie verwacht dat het spel gewoon verder gaat op het elan van zijn voorgangers zal echter verrast worden. De ontwikkelaar heeft namelijk beslist om het over een andere boeg te gooien, waardoor er flink wat veranderingen te merken zijn. Doordat deze game draait om de ontknoping van de reeks, krijgen we de antwoorden op een aantal vragen over de reeks. Zo zullen we eindelijk te weten komen wie Kane is en waar hij vandaan komt.

Als je Command & Conquer 4 opstart wordt er meteen gevraagd om in te loggen op je account van Electronic Arts. Wegens piraterij redenen ben je namelijk verplicht om altijd online te zijn. Op zich is dit niet zo een ramp zolang de servers van EA altijd prima werken. Het is bijvoorbeeld wel jammer voor de mensen die zich met hun laptop op een plaats bevinden waar geen internetverbinding kan worden gemaakt. Eenmaal opgestart kan je met de singleplayer campagne aan de slag gaan. Je begint met drie introductie levels waarin je alle technieken worden aangeleerd. Daarna moet je een kant kiezen. Je hebt hier de keuze tussen de legermachten Nod en GDI. Met beide partijen zijn er dan zeven missies beschikbaar. Tussen de missies door krijg je filmpjes te zien met echte acteurs. Na het spelen van zeventien levels is de singleplayer campagne al helemaal uitgespeeld.

Een van de grootste veranderingen in deze game is het feit dat je geen vaste basis meer hebt. Je hebt nu wel de controle over de Crawler. Dit is een verplaatsbare basis die je door de missies meeneemt en waarmee je overal gebouwen en eenheden tevoorschijn kan toveren. Dit is eigenlijk een hele leuke vernieuwing, ware het niet dat het ook een aantal beperkingen met zich meebrengt. In de vorige delen kon je namelijk zoveel gebouwen en eenheden neerzetten als je zelf wou. Deze keer is het aantal eenheden dat je in je team kan plaatsen helaas beperkt. Bovendien moet je altijd kiezen tussen een aanvallende, verdedigende of ondersteunende Crawler. Iedere klasse heeft zijn eigen eenheden en gebouwen. Gelukkig kan er tijdens gevechten wel gewisseld worden van Crawler, waardoor je op ieder moment een andere tactiek kan handhaven. De economie is in deze editie niet meer aanwezig. Dit is gedaan omdat volgens het verhaal het giftige Tiberium volledig onder controle is.



De veranderingen in de gameplay hebben ook hun invloed op de multiplayer modus. Door het beperkt aantal eenheden zal namelijk geen enkel leger echt de numerieke overhand kunnen nemen. Hierdoor verlopen de gevechten wel eerlijker en duren ze ook minder lang. Dit zorgt ervoor dat de meeste spelers hun online potje wel afwerken. Je kan maximaal met vijf spelers per team het gevecht aan gaan. Hierbij heeft iedere gamer zijn eigen Crawler en bijhorende eenheden. Als je een spelletje wil winnen ben je dus verplicht om echt als team samen te werken. De bedoeling in de multiplayer is dat je zoveel mogelijk controlepunten op de map probeert te veroveren. Hiervoor krijg je dan punten, die je trouwens ook kan verdienen door vijandelijke eenheden te verslaan. Het team dat er als eerste in slaagt om een bepaald aantal punten binnen te halen, mag zich de winnaar noemen.




Voor het eerst in de Command & Conquer serie voegt Electronic Arts een Experience-systeem aan de game toe. Dit zorgt ervoor dat gamers die veel spelen kunnen beschikken over nieuwe eenheden en upgrades. Helaas ben je wel zo’n twintig uur bezig voordat je genoeg punten hebt om alles te ontgrendelen. Hierdoor krijg je in het begin vaak tegenstanders met sterkere eenheden tegenover je. Dan wordt het natuurlijk wel erg moeilijk om je online gevecht winnend af te sluiten. Dit hadden ze kunnen oplossen als je een maximum level zou kunnen bepalen voor je tegenstanders. Helaas kan je dit niet instellen. Het is ook niet mogelijk om zelf je spelers te kiezen waar je het tegen op wil nemen. Wat de graphics betreft zijn er weinig veranderingen vast te stellen. Dit komt omdat men heeft besloten om dezelfde engine te gebruiken als die van bij zijn voorganger. Er zijn wel wat extra effecten en details aan deze game toegevoegd. Echt slecht ziet het er niet uit, maar we zijn tegenwoordig toch een hogere standaard gewend.

Conclusie

Het is maar de vraag of de echte fans van de Command & Conquer serie blij zullen zijn met de vele veranderingen die dit spel met zich meebrengt. Sommige vernieuwingen pakken wel goed uit, maar over het algemeen hellen ze toch eerder over naar de negatieve kant. Het spel is wel toegankelijker geworden. De multiplayer is wel goed verzorgd en gaat vooral iets vlotter. Misschien dat EA hiermee nieuwe gamers over de streep kan trekken om het spel aan te schaffen.

Reacties (0)

Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers

Plaats een reactie

Reacties laden...