In een land versnipperd door broedertwist vestigen de aanhangers van het vroegere keizerrijk hun hoop op jou, de bastaardzoon van de vermoorde keizer. Je zal vanuit je futuristische zeppelin troepen moeten trainen, nieuwe wapens onderzoeken, politiek bedrijven en zo jezelf ontplooien als leider en krijger. Divinity: Dragon Commander combineert role-playing met turn-based en real-time strategy. De Belgische ontwikkelaar, Larian Studios, was alvast erg ambitieus met dit spel. Maar ben je in deze mix nog zelf in ‘command’ of zijn de vele opties van de game de ultieme drakendoder?
Divinity: Dragon Commander speelt zich af in het voormalige keizerrijk, Rivellon. Het rijk raakte versnipperd toen de kinderen van de keizer, die het land had eengemaakt, hun vader vermoordden en zich in een bloedige burgeroorlog stortten. Maxos, de magiër en rechterhand van wijlen de keizer, zag maar één hoop om de vrede in het land te herstellen - en dat ben jij. Je bent de bastaardzoon van de keizer en de machtige draak, Aurore, en moet als nieuwe heerser het rijk terug eenmaken. Daarvoor zal je zowel je tactische, militaire als politieke kunnen moeten inzetten.
The Raven is de futuristische zeppelin die als je machtszetel en uitvalsbasis dienst. Dragon Commander speelt zich af vanuit jouw oogpunt en er zijn verschillende locaties op je schip waar je aandacht aan moet besteden. Elke ruimte is een mooi geanimeerde set die je kunt bezoeken. De belangrijkste plek op The Raven is de brug. Hier vind je de map waarop je je gebieden beheert, troepen traint en militaire campagnes in gang zet. Je generaals en politieke adviseurs zullen je hier ook bezoeken met dringende vragen. Andere ruimtes zijn de Bar, de Royal Chamber, de Engineering Bay, de Throne Room en de Queen’s Chambers.
Een centraal element van Divinity: Dragon Commander is een point-and-click RPG die er erg gelikt uitziet, als je PC het aankan. Elk personage heeft zijn eigen karakter en belangen. Je hebt naast je rechterhand, Maxos, vijf politieke adviseurs die elk een ras en bepaalde waarden vertegenwoordigen: de religieuze Undeads, de natuurlievende Elves, de goudzuchtige Dwarves, de intellectuele Lizards en de technologische Imps. Zij zullen je beleidsregels voorleggen, die je goed- of afkeurt. De invoering van de dienstplicht, de organisatie van collectieve gezondheidszorg en de bescherming van de befaamde Fromombertkaas zijn slechts een greep uit de politieke vraagstukken. Ook zal je keuzes moeten maken voor je koningin. En ja, ze kan best een blok aan je been zijn.
Een groot deel van je tijd zul je doorbrengen op de wereldkaart. Deze ziet eruit als een Risk-bordspel en speelt als een turn-based strategy game. De kaart toont jouw gebieden met hun inwoners en opbrengsten, alsook die van je vijanden. In elk gebied kun je een gebouw neerzetten dat je bepaalde bonussen oplevert. Je eenheden drag-and-drop je in de gebieden die je wil versterken of aanvallen. Tactisch inzicht is daarbij een vereiste. In dit spelgedeelte van Divinity: Dragon Commander kun je ook spelkaarten inzetten die je tijdens je volgende beurt een bepaalde bonus zullen opleveren. Denk hierbij aan een productie- of rekruteringsbonus. Deze kaarten zorgen voor een extra strategische dimensie en verkrijg je via research of zijn het gevolg van je politieke beslissingen.
De eigenlijke gevechten van Divinity: Dragon Commander spelen als een RTS strategy game met een staartje. Wie zijn handen liever niet vuilmaakt, kan er steeds voor kiezen de computer automatisch het gevecht te laten beslechten. Meestal zul je zelf de handen uit de mouwen willen steken. Hoewel infoteksten en korte in-game instructiefilmpjes je de spelmechanieken proberen te verduidelijken, zal je die toch pas leren met vallen en opstaan. Een duidelijkere tutorial was wel welkom geweest voor deze real-time battles. Voor elk gevecht krijg je de kans spelkaarten in te zetten die bijvoorbeeld de stats van een type eenheid verhogen.
In de RTS-gevechten zijn de funderingen van de basissen al aanwezig op een kaart. Nadat je een fundering hebt geclaimd, kun je bouwen. Dragon Commander kent drie types eenheden: land-, zee- en luchttroepen. Voor elke eenheid zijn tal van power-ups te onderzoeken waarmee je ze kunt aanpassen aan je speelstijl. Het probleem bij het RTS-gedeelte van het spel is dat de kaarten relatief klein zijn en er totaal geen formatiespel vereist is. Een gevecht resulteert dan ook vaak in een rush van vijandige basis naar vijandige basis. Divinity: Dragon Commander vertrouwt sterk op een ‘blad-steen-schaar’-systeem, maar omdat de gevechten zo’n hoog spelritme hebben, merk je dat je vaak zo snel mogelijk zo veel mogelijk units traint en die richting de vijand stuurt. Tijd om de speciale vaardigheden van je eenheden in te zetten, heb je nauwelijks.
Het staartje van de RTS in Divinity: Dragon Commander is eigenlijk een fameuze staart. Jij bent namelijk een Dragon Knight, half mens en half draak. Tijdens een gevecht kun je jezelf op de map teleporteren als vuurspuwende draak mét jetpack. Er zijn drie soorten draken waarvoor je verschillende vaardigheden kunt unlocken. Ook voor je drakenvorm bestaan spelkaarten die je tijdens het gevecht een bepaalde bonusaanval of –aura geven. Het is tof om je als draak in de strijd te mengen. Je kunt zo soms echt het verschil maken tussen verlies of overwinning, maar nooit zul je je té sterk voelen.
De storyline campaign is de voornaamste troef van de game. In het leuke verhaal staat de speler centraal. Het enige probleem is dat de AI in Divinity: Dragon Commander uiterst pienter is. Op Normal kan hij je in het TBS-gedeelte tactisch overklassen en je tijdens een RTS-gevecht verpletteren. De Easy AI zal echter voor de meesten te weinig uitdaging bieden. Als je verliest, zit er niets anders op dan het opnieuw te proberen, maar dan moet je natuurlijk alweer door alle obligate dialogen. Deze kun je wel min of meer versnellen, maar het is toch een minpuntje. Naast de story campaign heeft Divinity: Dragon Commander ook een Custom Campaign en een Skirmish-mode die de levensduur van het spel moeten verhogen. Er is ook een multiplayer waar je terechtkunt voor skirmishes en online custom campaigns.
Divinity: Dragon Commander is grafisch een pracht van een spel. De verschillende kamers op The Raven zijn mooi geanimeerd en de aanwezige personages zien er goed uit. Waar de graphics op de wereldkaart wat ‘jaren 2000’ zijn, kunnen we niet klagen over het uitzicht en de animaties van de eenheden tijdens real-time battles. Dat merk je des te meer wanneer je zelf als draak op het strijdtoneel verschijnt. Qua geluid zit het in Dragon Commander ook snor. Vooral de verschillende stemmen en accenten van de personages dragen bij aan de charme. Het Gentse Larian Studios verdient overigens bonuspunten voor de droge humor, grappige knipogen en taalspelletjes die je in het spel terug kunt vinden.
Conclusie
Ontwikkelaar Larian Studios is er met Divinity: Dragon Commander in geslaagd om een afgelikte, sfeervolle en unieke role-playing, turn-based annex real-time strategy game neer te zetten. De combinatie van drie soorten gametypes slaagt erin je te laten voelen als een vaardige heerser, als een groot militair tacticus en als een te duchten drakenkrijger op het slagveld. Het ontbreken van een volwaardige tutorial en een AI-tegenstand die of te genadeloos of wat te mak is, zijn de reptielenkantjes van dit anders machtige drakenspel. De game is een uiterst geslaagde RTS met TBS- en RPG-elementen. Of een leuke point-and-click RPG met een sterk TBS- en RTS-luik. Hoe je het ook ziet, Divinity: Dragon Commander is een spel dat je als PC-gamer zeker eens moet uitproberen.