Het is juni 2004. Het EK voetbal is aan de gang. Nederland speelt in de groepsfase tegen Tsjechië in het stadje Aveiro. Nederland komt op 2-0 voorsprong door twee vroege goals van Bouma en Van Nistelrooy. Dan voltrekt zich een ramp. Het wordt 2-1 en na een klein uur besluit bondscoach Dick Advocaat de man van de wedstrijd, genaamd Arjen Robben, te wisselen voor Paul Bosvelt. Dit betekende het einde voor het Nederlands elftal. Tsjechië walste over het Nederlands elftal heen en ging met een 2-3 overwinning naar huis. Vele Nederlanders lustten Advocaat toen wel rauw.
Er zijn genoeg momenten waar managers jou met de handen in je haren laat zitten door een onbegrijpelijke beslissing te maken, net als Dick Advocaat. Gelukkig zijn er tegenwoordig spellen die jou de touwtjes in handen geven. Één van die spellen is Football Manager 2010, welke onlangs verscheen voor de PSP en PC.
In Football Manager 2010 heb je werkelijk alle touwtjes in handen. In vergelijking met het vorige deel zijn er aardig wat dingen aangepast. Een belangrijke vernieuwing die de realiteit dichterbij brengt is de band met het personeel. De assistenten zullen namelijk regelmatig aan je vragen om te vergaderen. Ook zullen zij met meer adviezen komen. Zo zei Leon Vlemmings tegen mij dat ik verdediger Bahia misschien beter kon aanleren langer met de bal te lopen. Dit zou zijn prestatie op het veld namelijk verbeteren.
Ook de pers hangt ditmaal aan je broek. Vele kranten en magazines vragen je het hemd van het lijf op de daarvoor belegde persconferenties. ‘’Wat voor transfers bent u van plan te gaan waarmaken?’’, ‘’Is het werken voor deze club een droom die uitkomt?’’. Het zijn meer dan 500 vragen die jij naar je hoofd geslingerd krijgt. Wordt een vraag je te asociaal, dan kun je woedend weglopen. Heb je helemaal geen zin in de persconferentie, dan stuur je toch gewoon je assistent? Toch blijven de persconferenties wat matig. Meer interactiviteit tussen pers en trainer zou gewenst zijn. Zo zijn in de eerste persconferentie de vragen van tevoren al vastgesteld voor elk nieuw spel.
Om tijdens de wedstrijden meer grip te krijgen op het spel van je ploeg, is er nu de optie om vanaf de zijlijn snel aanwijzingen door te geven. Waar je bij FM 2009 een heel menu moest openen om nieuwe tactieken te gebruiken, is het nu een simpele kwestie. Roep even dat je vol op de aanval wilt spelen of dat je spelers juist de score moeten vasthouden. Kijk echter uit wat je doet, want voor je het weet heb je net als Advocaat een woedende menigte achter je aan.
Om goed te kunnen zien wie degelijk speelt en wie niet, moet je de wedstrijd goed kunnen bekijken en analyseren. De 3D-engine die in 2009 zat is in 2010 onder handen genomen. Helaas blijft de engine er wat belabberd uitzien. Je zit niet naar een potje FIFA of PES te kijken, maar naar kleine gekleurde vierkantjes met rechthoekige benen en een hoofd. De engine is zeker verbeterd, maar mag er niet meer zo uitzien anno 2010. Ook zijn de nodige bugs nog te vinden. Zo zijn sommige aannames verschrikkelijk slecht en zijn er passen waar je grote vraagtekens bij zet. Toch is het aantal bugs nihil vergeleken met FM 2009. Goed werk SI!
Om jouw ultieme tactiek uit te stippelen en toe te passen, is er een nieuwe tool die je volledige toegang geeft tot het maken een uitgestippelde tactiek. Kies een systeem, maak looplijnen en vertel spelers welke taak ze op het veld hebben. Krijgen de spelers vrijheid of moeten ze statisch op hun posities blijven. De keuze is geheel aan de trainer.
Wat vooral een voordeel is voor de editers onder ons, is de toegankelijkheid voor aanpassingen. Heel veel is namelijk aan te passen, van spelers tot gehele competities. Naast de editors zullen de casual-gamers ook juichen om de game. De menu’s zijn namelijk toegankelijker en makkelijker geworden ten opzichte van de oude versies. Dit zal ongetwijfeld even schrikken zijn voor de doorgewinterde fan, maar voor de nieuweling een welkome vernieuwing.
Conclusie
Football Manager 2010 is ongetwijfeld het beste managementspel van 2009. Met de nodige aanpassingen weet Sports Interactive dit deel weer een stuk beter te maken dan zijn voorganger. Alhoewel de 3D-engine wat mooier had gemogen en de pers wat enthousiaster had mogen zijn, is het management-gevoel toch nog nooit zo dichtbij geweest.