hotness 0
GROSS PC

GROSS

Maar wat is er eigenlijk zo smerig?

GROSS is een bijzondere naam voor een game, laten we eerlijk zijn. Wat moet je in vredesnaam verwachten als je niet zou weten wat voor spel je hebt aangeschaft, maar alleen de titel zou horen. Een game á la Surgeon Simulator? PowerWash Simulator? In ieder geval iets dat smerig is, dat moet wel. Eigenlijk valt het echter wel mee in GROSS, een game van Hangry Owl Games. Het meest smerige is namelijk het uitschakelen van zombies wat nog wel eens wat bloed kan opleveren, maar we zijn wel erger gewend, toch?

In GROSS is de wereld naar de klote, dat kunnen we toch wel stellen. Een zombie-uitbraak zorgt ervoor dat er niets anders op zit dan jezelf zo goed mogelijk te verdedigen. GROSS kent hiervoor een opmerkelijk uitgebreid verhaal, maar het schiet zichzelf in de voet door deze alleen in grote lappen tekst aan te bieden. Er zullen weinig gamers zijn die de tijd nemen om dit allemaal door te pluizen. Een comic book benadering zou veel meer zijn vruchten afwerpen, maar daarvoor was waarschijnlijk de mankracht of het budget niet. We hebben hier namelijk te maken met echt een kleine ontwikkelaar. Afijn, we hebben hier niet te maken met een visual novel, maar een FPS meets tower defence game…zeg maar.

Bouwen en schieten

In GROSS is het de bedoeling om je camper te beschermen tegen waves aan zombies. Deze komen vaak van alle kanten, waardoor je moet proberen ze te centreren. Dit doe je door in de bouwfase barricades te bouwen en turrets te plaatsen. Om dit te kunnen doen, heb je geld nodig. Dat geld bemachtig je door in de actiefase zombies naar het hiernamaals te schieten. Sommige zombies laten geld vallen wat je meteen kunt oprapen. Je kunt ook wachten tot alle waves zijn geweest, maar daarna heb je slechts tien seconden om alles op te pakken wat er te pakken valt. Zeker in grotere levels is het een kansloze missie om dan nog alles te grijpen. Hangry Owl Games heeft wel een handigheidje ingebouwd door middel van een gun die geld van afstand int. Die speel je wat later in het spel vrij.

Naast het bouwen van barricades, heb je dus je eigen arsenaal aan wapens om zombies af te knallen. Denk hierbij aan de bekende shotgun, sniper, machinegeweer en revolver. Ook breid je je arsenaal vrij snel uit met de nodige granaten. Naast het schieten moet je je bekommeren om het plaatsen van barricades en torens. Je kunt er dus voor kiezen om al je geld in omleidingen te steken en zelf de klus te klaren, maar zeker in de latere levels zal dit niet genoeg zijn. Gedurende de campagne speel je steeds meer torens vrij. Denk aan vlammenwerpers en snipertorens. Dit zijn echte maatjes in de strijd om het verdedigen van je camper.

GROSS building

Opvallend vrolijk

GROSS is een game met een opvallend vrolijke stijl als je kijkt waar het over gaat. De kleuren spatten van het scherm. De game is qua stijl te vergelijken met spellen als For the King. Verwacht geen oogstrelende snufjes die je grafische kaart tot het uiterste duwen. Nee, deze game is prima zoals hij is. Het ziet er allemaal degelijk uit en vraagt weinig van je computer. Qua audio is het allemaal ook vrij basaal, maar in acht nemend van de grote van de ontwikkelaar prima. Er mag wel gezegd worden dat er de nodige variatie te vinden is in de levels. Het ene moment verdedig je een garage bij een benzinestation, terwijl je het andere moment op een weg midden in een bos staat, waarbij de zombies werkelijk van alle kanten lijken te komen. Deze variatie aan levels zorgt dat het spel net weer wat langer blijft boeien.

GROSS moet niet gezien worden als een game die zich ergens in onderscheid. De gunplay is prima, niet uitmuntend, maar ook zeker niet slecht. De torens zijn gevarieerd, maar lang niet zo origineel als bij concurrent Orcs Must Die. Grafisch is het aantrekkelijk, maar zet het geen eigen standaard. Voor het prijskaartje van €17,49 is dit een spel dat voor fans van Orcs Must Die en Sanctum zeker vermakelijke uurtjes zal opleveren. Voor iemand die baanbrekende ontdekkingen wil doen in het genre, is dit een spel om te laten liggen.