De mensheid is gesteld op lekker weer. Een stelling die maar weinig mensen met argumenten zouden weerleggen. Warme oorden worden opgezocht om eens lekker in het zonnetje te zitten en wat bruiner te worden. Deze oorden zitten rond de evenaar, aangezien het weer warmer wordt naarmate je je dichter bij de evenaar bevindt. Een ideaal baantje is dan ook barman worden op een tropisch eiland of onderzoek doen naar het koraalrif. In Just Cause 2 verrast de baas van Rico Rodriquez de hoofdrolspeler met een tripje naar het zonnige Panau, maar of Rico daar nu blij van wordt?
In Just Cause 2 gaat de speler aan de slag met Rico Rodriquez, een agent die werkzaam is voor The Agency en ditmaal wordt uitgezonden naar het eiland Panau in Zuidoost Azië. De vriend van Rico, genaamd Tom Sheldon, is vermist en de vraag is natuurlijk hoe en waarom. Hierdoor zul je op Panau informatie moeten inzamelen om een idee te krijgen waar de collega van Rico uithangt. Dit doe je door jezelf bij drie verschillende gangs op het eiland te laten zien, missies uit te voeren en daarmee vertrouwen te winnen.
Rico Rodriquez staat in de game bekend als ‘Scorpio’. Dit vanwege de schorpioen die op zijn pak te vinden is. Rico kan beschikken over een indrukwekkend arsenaal aan wapens, waarmee hij vriend en vijand een kopje kleiner kan maken. Zijn meest begeerde wapen is de ‘Grappling Hook’, waarmee hij zich aan rotsen, gebouwen, voertuigen en bomen kan vastgrijpen om zo snel over het landschap voort te bewegen. Daarnaast kan de grappling hook ook gebruikt worden om vijanden het leven zuur te maken. De gameplay is dan ook grotendeels gewijd aan het gebruik van dit wapen. Ook zal de parachute van Rico regelmatig op het beeldscherm verschijnen. Dit komt doordat de game zich regelmatig op grote hoogtes afspeelt. Het hijacken van een helikopter behoort namelijk ook tot de mogelijkheden.
Wat al snel opviel bij Just Cause 2 is dat de game geen grafisch hoogstandje is geworden. De cutscènes zien er niet strak uit en ook de graphics zijn over het algemeen niet revolutionair te noemen. Toch moeten we Just Cause 2 niet afkraken op dit punt, aangezien het vrij lastig is om een sandbox game met een oppervlakte van 32x32 vierkante kilometer er grafisch uitmuntend uit te laten zien. Tel daar bij op dat bijna alles te vernietigen is. Als je de game op dit aspect meet met de grafische top van sandbox games, dan kan deze game er mee door. Daarnaast moet wel gezegd worden dat Just Cause 2 een prima voice acting heeft neergezet. Vooral de tekstschrijvers verdienen op dit punt een complimentje. De rake grappen van Rico en Co zijn namelijk goed verzonnen en getimed. Dit zorgt ervoor dat er tussen de actie door af en toe ook tijd is voor een brede glimlach.
Het is belangrijk dat een sandbox game voorzien is van een goede besturing. De grote ruimtes moeten namelijk goed benut worden door goede controls. Helaas heb ik op dit punt niet echt van de game genoten. De grappling hook van Rico werkt over het algemeen prima, maar nadat de agent zich ergens aan heeft vastgeklampt verloopt alles wat moeizaam. Daarnaast is er geen goed dekkingssysteem. Enkel door het gebruiken van de R1-knop kun je kogels ontwijken. Het zou de game echter ten goede komen als er achter muurtjes zou kunnen worden gescholen. Dit zorgt er namelijk voor dat gevechten spannender zijn en niet overkomen als één grote chaos waar degene met de meeste geluk wint. Ook zijn er tricks uit te voeren, welke meestal dankzij de grappling hook tot stand komen. Deze zien er over het algemeen goed uit en zijn niet erg lastig. Dit zorgt ervoor dat de gameplay een klein pluspuntje heeft, alhoewel de andere gameplay aspecten wel zwaarder wegen.
Over het algemeen staan sandbox games erom bekend dat de levensduur van een uitmuntende klasse is. Over het algemeen valt er in Just Cause 2 genoeg te beleven. Er zijn namelijk genoeg challenges om even zoet mee te zijn. Als je de game op 100% zou willen uitspelen, dan zul je daar toch wel zo’n 60 uur voor uit moeten trekken. Het hoofdverhaal van Just Cause 2 laat echter zien hoe het niet moet. Deze bestaat namelijk maar uit zeven missies, die je binnen drie uurtjes wel achter de rug kunt hebben. Niet echt bevorderlijk voor het verhaal dus.
Conclusie
Just Cause 2 is een leuke sandbox game geworden waarin de grappling hook een groot aandeel heeft. Omdat er naast de extreem korte verhaallijn genoeg te doen is, heeft ontwikkelaar Avalanche er toch voor gezorgd dat het met de levensduur min of meer wel goed zit. Het is jammer dat de gameplay hier en daar niet lekker aanvoelt. Iets dat je de ontwikkelaar wel degelijk kwalijk kunt nemen. Gelukkig ziet Just Cause 2 er voor een sandbox game goed uit en is er een gezonde dosis humor aan de game toegevoegd, zodat ik na mijn uitgebreide speelsessie toch een goed gevoel aan de game heb overgehouden.