De Sims-serie is één van de populairste gameseries, maar wat mensen nou zo leuk vinden aan deze games is mij een raadsel. Kijken hoe een zelf aangemaakt gezinnetje zich ontwikkelt en hen naar de wc laten gaan, vind ik nou niet erg spannend. Wat ik altijd wel leuk vond aan de Sims was het huis en de inrichting een metamorfose te geven als een Jan des Bouvrie. Waarschijnlijk konden ze bij EA mijn gedachten lezen, want MySims voor de Wii draait puur om het doe-het-zelven. Bouw een huis, ontwerp meubels en geef de muren een likje verf, in MySims doe je dat allemaal. Daarnaast lijkt de game door zijn kleurige graphics en schattige personages veel op Animal Crossing. Genoeg ingrediënten voor een goede game, toch?
Om maar gelijk met een antwoord op die vraag te komen: MySims is een leuke game maar geen topper. Leuk aan de game is het concept: bouw een uitgestorven dorp om tot een bruisende stad. Jij bent de bouwer die de burgemeester van de stad uit de brand helpt door huizen te bouwen en meubels voor de Sims te ontwerpen. Als je deze klussen doet voor de Sims, stijgt de sterrenmeter. Je verdient een ster (er zijn er vijf in totaal) als de meter helemaal vol is. Hierdoor verschijnen er meer Sims in je stad die een huis willen, krijg je meer bouwmodellen en gereedschap om nieuwe gebieden te bereiken. MySims voelt dus meer aan als een game, omdat je ergens naar toe werkt. Daarnaast is het heel leuk om te zien hoe je stad steeds meer opleeft en voller raakt met Sims.
Die Sims zijn allemaal verschillend, zoals gothics en nerds. Je bepaalt zelf wie je in de stad laat intrekken. Je kunt dus kiezen of je liever een bibliotheek of een ijssalon in de stad wilt. Bij het bouwen van een huis moet je wel rekening houden met de bewoner, want een gothic wil geen roze muren en een feestvierder geen pilaren. Echt beperkend is het niet, want de vorm van het huis bepaal je zelf. Je hoeft daarbij ook geen rekening te houden met de binnenkant van het huis, want ook al is een woning rond, vanbinnen zijn de kamers toch vierkant. Een beetje raar, maar het geeft je wel de creativiteit om de gekste vormen te bouwen. Het bouwen gaat ook erg gemakkelijk; het is net Lego. Sleep met de Wiimote een paar blokken naar de bouwplaats, plaats deze op elkaar en je hebt eigenlijk al een huis staan. De besturing is simpel en soepel. Samen met de vrijheid van het bouwen, maakt dat het huizen ontwerpen tot eigenlijk het leukste onderdeel van de game.
Het ontdekken van nieuwe plekken en het zoeken naar extracten is een ander aardig onderdeel in de game en geeft deze een avontuurlijk tintje. Vooral door het ontdekken van nieuwe gebieden wil je verder spelen. Al eerder kon je lezen dat je bij iedere verdiende ster ook gereedschap krijgt. Deze kun je gebruiken voor obstakels, zoals een pikhouweel waarmee je stenen weghakt om een nieuw pad te onthullen dat leidt naar een nieuw gebied. Hier kun je dan ook weer huizen bouwen voor Sims en op zoek gaan naar nieuwe extracten. Extracten vindt je overal, zoals appels, stenen, vissen of slangen die je kunt gebruiken als decoratiemateriaal of verf. Moeilijk zijn ze niet te vinden, maar je hebt ze wel nodig als je meubels voor Sims ontwerpt. Het ontwerpen van meubels is eigenlijk niet zo heel leuk, je wordt namelijk niet geprikkeld om creatief te zijn en de camera werkt niet echt mee. Probeer je planken in een boekenkast te plakken, dan kun je niet goed zien of ze goed op het voorbeeld zitten. Je draait met de camera en zwiept met de Wiimote naar voren en achter om in en uit te zoomen, maar een goed overzicht krijg je niet. Daarnaast moet je zo veel meubels ontwerpen dat het eentonig wordt. Voor een groot deel draait de gameplay daar om: je krijgt een ontwerpopdracht van een Sim, maakt het meubel, geeft deze aan diegene en zo ga je maar verder.
Uitdagend is de game ook niet, want nergens wordt het echt moeilijk. Je krijgt alleen een kick als je een nieuw gebied in kan, nieuwe Sims ontmoet en huizen bouwt. Veel variatie is er ook niet, behalve dan nieuwe gebieden ontdekken en extracten vinden. Voor de rest is de game vrij gemakkelijk en ontbreekt het de game aan een sterke sfeer. De Sims zelf zien er schattig uit en het stijltje is leuk gedaan, maar muziek is er bijna niet. Als er wel muziek klinkt, mocht dat wel hipper. Er klinken namelijk weinig bijzondere deuntjes als je langs de huizen loopt en de muziek in de laadschermen zijn te kinderachtig voor worden. Laadschermen zijn trouwens het meest irritante aan de hele game. Als je het spel opstart, begin je in je eigen huis, maar als je naar buiten wilt komt er eerst een laadscherm tevoorschijn. Ga je een grot of ander gebied in, weer die laadscherm. En hij komt ook nog eens tevoorschijn als je de huizen van Sims ingaat. Daarnaast kan het laden wel zo’n tien seconden duren, wat de vaart enorm uit de game haalt. Zonde, want de game is al vrij eentonig en dan helpt het niet dat het ook nog langer moet duren.
Conclusie
MySims is voor een kleine twee weken een leuke game, vooral het huizen bouwen en het zien groeien van je stadje is leuk. Je kunt lekker creatief huizen in elkaar zetten en het geeft voldoening als het lekker druk wordt in je stad. Daarnaast wil je verder spelen om die nieuwe gebieden te ontdekken. Maar de game is helaas vrij eentonig, want je moet voor een groot deel meubels maken, wat niet lekker gaat door de camera. Daarnaast zijn er teveel laadschermen en is de muziek weinig bijzonder. Mensen die houden van huizen bouwen en meubels ontwerpen in een kleurrijke wereld, zullen hier veel plezier aan beleven, maar mensen die uitdaging, sfeer en variatie zoeken zijn bij MySims aan het verkeerde adres.