Jumpshots, slam dunks en buzzer beaters. 2K komt ook voor 2008 weer met een basketbalgame op de proppen. Kan hij NBA Live 2008 van EA verslaan? Vorig jaar vonden de meeste die-hard NBA fans van wel. Dat komt vooral omdat 2K met hun games vaak op realisme speelt. De reden dat veel footie-fans Pro Evolution Soccer ‘vroeger’ beter vonden dan FIFA. FIFA staat tot PES als NBA 2K staat tot NBA Live.
Spijtig is dat daar meteen mijn eerste minpunt voor NBA 2K8 om de hoek komt kijken. Ze zijn namelijk wat doorgeschoten. NBA is show, NBA is snel. De nieuwe game van 2K is dat niet. Je kunt niet rennen en dan met een mooie move je tegenstander het bos in sturen om vervolgens de bal keihard door de ring te rammen. Althans, het kan wel, maar meestal ben je de bal kwijt als je zoiets probeert. Natuurlijk moet het niet mogelijk zijn om dat alsmaar te doen, maar in NBA 2K8 is het vrijwel onmogelijk. Je moet je al schakend een weg naar een schot of dunk zien te krijgen. Een pass naar links, dan een pass naar rechts en weer terug naar de spelverdeler. Dan een van je tactieken gebruiken en daarmee iemand een vrije schotkans bieden. Het gaat mij allemaal wat te ver. Natuurlijk zie je deze praktijken ook wel in de NBA, aanvallen duren soms lang. Er is ook niet voor niets een schotklok. Het verschil met de echte basketbalcompetitie en die in NBA 2K8 is dat bijna elke aanval van jou en ook van je tegenstander een schaakwedstrijd is. Mits je goed verdedigt natuurlijk.
Daar kan ik dan ook het tweede minpunt aan de ketting rijgen, verdedigen. Het blijft een probleem in NBA games omdat het allemaal zo snel gaat. Iets wat EA in het verleden goed had uitgewerkt. Het was gewoon iets over the top en daardoor kwam het verdedigen goed uit de verf. Bij NBA 2K8 is het ook niet heel slecht gedaan, maar de computer heeft altijd een voordeel. De AI zal standaard sneller reageren en beter verdedigen dan jij, ook als je op de voor jou juiste moeilijkheidsgraad speelt. Het is een terugkerend probleem in basketbalgames dus wat dat betreft kunnen we dat 2K niet echt aanrekenen. Het is echter wel irritant, dus ook absoluut noemenswaardig.
Tijdens mijn eerste oefenpotje smeet ik bijna de controller de kamer door. Als je de basketbalgames van 2K niet echt gewend bent of al een tijd niet gespeeld hebt dan is de besturing echt weer even wennen. Ook de gameplay moet je even weer doorhebben voor je een wedstrijd zult winnen. Na een tijdje ging het dan ook al beter en gingen verscheidene jumpshots eindelijk door de ring. Mocht je dus gefrustreerd raken, leg NBA 2K8 niet te vroeg weg, want je moet gewoon even wennen.
Het is namelijk echt wel een goed spel, er zijn veel mogelijkheden wat betreft gamemodi en anders kun je in de Association mode helemaal los gaan. In deze spelmodus krijg je de leiding over een NBA team. Het is de bedoeling dat je trainingen inplant en wedstrijden speelt. Elk team heeft zijn eigen prioriteiten. Zo zijn er eigenaars die alleen willen dat je geld verdient met je franchise en andere eigenaars die willen dat het team beter wordt. Uiteraard zijn er ook eigenaars die verwachten dat je de titel in de prijzenkast kunt bijzetten. De season modus komt op hetzelfde neer, maar dan minder uitgebreid. Je hoeft dan geen rekening te houden met de wensen van de eigenaar, je moet gewoon proberen je team naar de top te leiden en dat is al moeilijk genoeg.
Ook een leuke modus die absoluut even genoemd moet worden is de NBA Blacktop mode. Hierin geeft 2K aan dat ze toch wel wat van het showelement begrepen hebben. Dit zijn namelijk de dunkcontests en driepunterwedstrijden. Gooi zoveel mogelijk driepunters met een bepaald aantal ballen, in een bepaalde tijd of maak de mooiste slamdunk en win de wedstrijd. In de dunkcontest alleen al zijn er veel mogelijkheden. Je kunt allerlei attributen voor de basket zetten waar je overheen moet springen terwijl je dunkt of je kunt gewoon een spectaculaire dunk laten zien. Hoe dit in zijn werk gaat heeft 2K ook goed uitgewerkt. Het is in het begin erg moeilijk, maar als je het eenmaal onder de knie hebt kun je de eenvoudige dunks al doen. Daarna is het oefenen geblazen zodat je uiteindelijk over een tafel of een ander object heenspringt en de bal door de ring, tegen de grond aan mept.
Hoe je die bal tegen de grond aan mept zie je in ieder geval goed in beeld. 2K heeft grafisch gezien erg goed zijn best gedaan om deze game nog beter te maken. De spelers lijken heel goed op hun echte collega’s en ook de meeste bewegingen gaan erg soepel. Soms maakt een pass wel eens een rare stuiter (omdat hij anders niet aangekomen was terwijl dat wel moest) of glijdt een speler wel eens op zijn voeten in plaats van dat hij loopt. Beide zijn echter zeldzaam en dat maakt NBA 2K8 grafisch gezien wel een van de betere sportgames. Hiermee doen de mannen van 2K zeker niet onder voor de concurrentie bij EA Sports.
Spijtig is dat daar meteen mijn eerste minpunt voor NBA 2K8 om de hoek komt kijken. Ze zijn namelijk wat doorgeschoten. NBA is show, NBA is snel. De nieuwe game van 2K is dat niet. Je kunt niet rennen en dan met een mooie move je tegenstander het bos in sturen om vervolgens de bal keihard door de ring te rammen. Althans, het kan wel, maar meestal ben je de bal kwijt als je zoiets probeert. Natuurlijk moet het niet mogelijk zijn om dat alsmaar te doen, maar in NBA 2K8 is het vrijwel onmogelijk. Je moet je al schakend een weg naar een schot of dunk zien te krijgen. Een pass naar links, dan een pass naar rechts en weer terug naar de spelverdeler. Dan een van je tactieken gebruiken en daarmee iemand een vrije schotkans bieden. Het gaat mij allemaal wat te ver. Natuurlijk zie je deze praktijken ook wel in de NBA, aanvallen duren soms lang. Er is ook niet voor niets een schotklok. Het verschil met de echte basketbalcompetitie en die in NBA 2K8 is dat bijna elke aanval van jou en ook van je tegenstander een schaakwedstrijd is. Mits je goed verdedigt natuurlijk.
Daar kan ik dan ook het tweede minpunt aan de ketting rijgen, verdedigen. Het blijft een probleem in NBA games omdat het allemaal zo snel gaat. Iets wat EA in het verleden goed had uitgewerkt. Het was gewoon iets over the top en daardoor kwam het verdedigen goed uit de verf. Bij NBA 2K8 is het ook niet heel slecht gedaan, maar de computer heeft altijd een voordeel. De AI zal standaard sneller reageren en beter verdedigen dan jij, ook als je op de voor jou juiste moeilijkheidsgraad speelt. Het is een terugkerend probleem in basketbalgames dus wat dat betreft kunnen we dat 2K niet echt aanrekenen. Het is echter wel irritant, dus ook absoluut noemenswaardig.
Tijdens mijn eerste oefenpotje smeet ik bijna de controller de kamer door. Als je de basketbalgames van 2K niet echt gewend bent of al een tijd niet gespeeld hebt dan is de besturing echt weer even wennen. Ook de gameplay moet je even weer doorhebben voor je een wedstrijd zult winnen. Na een tijdje ging het dan ook al beter en gingen verscheidene jumpshots eindelijk door de ring. Mocht je dus gefrustreerd raken, leg NBA 2K8 niet te vroeg weg, want je moet gewoon even wennen.
Het is namelijk echt wel een goed spel, er zijn veel mogelijkheden wat betreft gamemodi en anders kun je in de Association mode helemaal los gaan. In deze spelmodus krijg je de leiding over een NBA team. Het is de bedoeling dat je trainingen inplant en wedstrijden speelt. Elk team heeft zijn eigen prioriteiten. Zo zijn er eigenaars die alleen willen dat je geld verdient met je franchise en andere eigenaars die willen dat het team beter wordt. Uiteraard zijn er ook eigenaars die verwachten dat je de titel in de prijzenkast kunt bijzetten. De season modus komt op hetzelfde neer, maar dan minder uitgebreid. Je hoeft dan geen rekening te houden met de wensen van de eigenaar, je moet gewoon proberen je team naar de top te leiden en dat is al moeilijk genoeg.
Ook een leuke modus die absoluut even genoemd moet worden is de NBA Blacktop mode. Hierin geeft 2K aan dat ze toch wel wat van het showelement begrepen hebben. Dit zijn namelijk de dunkcontests en driepunterwedstrijden. Gooi zoveel mogelijk driepunters met een bepaald aantal ballen, in een bepaalde tijd of maak de mooiste slamdunk en win de wedstrijd. In de dunkcontest alleen al zijn er veel mogelijkheden. Je kunt allerlei attributen voor de basket zetten waar je overheen moet springen terwijl je dunkt of je kunt gewoon een spectaculaire dunk laten zien. Hoe dit in zijn werk gaat heeft 2K ook goed uitgewerkt. Het is in het begin erg moeilijk, maar als je het eenmaal onder de knie hebt kun je de eenvoudige dunks al doen. Daarna is het oefenen geblazen zodat je uiteindelijk over een tafel of een ander object heenspringt en de bal door de ring, tegen de grond aan mept.
Hoe je die bal tegen de grond aan mept zie je in ieder geval goed in beeld. 2K heeft grafisch gezien erg goed zijn best gedaan om deze game nog beter te maken. De spelers lijken heel goed op hun echte collega’s en ook de meeste bewegingen gaan erg soepel. Soms maakt een pass wel eens een rare stuiter (omdat hij anders niet aangekomen was terwijl dat wel moest) of glijdt een speler wel eens op zijn voeten in plaats van dat hij loopt. Beide zijn echter zeldzaam en dat maakt NBA 2K8 grafisch gezien wel een van de betere sportgames. Hiermee doen de mannen van 2K zeker niet onder voor de concurrentie bij EA Sports.
Conclusie
NBA 2K8 is een sterke basketbalgame met goede graphics en motoriek. De game laat het op showgebied wel een beetje liggen in de reguliere wedstrijden, maar probeert dat in de blacktop mode weer goed te maken. Dat lukt maar deels, want je wilt ook in een wedstrijd eens een spectaculaire dunk maken of een onmogelijke alley-oop. De jumpshots, vrije worpen en gewone schoten zijn allemaal prima uitgewerkt. De gameplay van het spel is even wennen, maar als je het eenmaal doorhebt zul je goed partij kunnen bieden aan de AI tegenstanders.