Het paradepaardje van deze bundel is Cassidy met zijn "NERF or Nothin'" legendary skin, compleet met bijpassende weapon skin. Helaas kon je niet zomaar de weapon skin los kopen maar moest je de Cassidy-bundel aanschaffen. Blizzard heeft dit gelukkig later aangepast, zodat spelers die alleen de hero skin kochten, wat wel losstaand te koop was, alsnog gratis het wapen erbij kregen. Een halve toegeving.
De skin zelf is teleurstellend oppervlakkig. Het is voornamelijk een nieuwe verflaag over een reeds bestaande Cassidy skin met de kenmerkende NERF-kleuren: fel oranje, blauw en grijs. Wanneer je zowel de hero- als weapon skin tegelijk draagt, worden wel extra visuele en geluidseffecten ontgrendeld. Het klinkt alsof je met plastic schiet in plaats van echte kogels, wat een leuk detail is dat het speelgoedgevoel versterkt.

Plastic wapens
Gelukkig hoef je voor andere heroes niet meteen een complete bundel aan te schaffen. Hanzo, Genji, Mei, Soldier, Tracer en Baptiste krijgen allemaal hun eigen NERF-weapon skin die je los kunt kopen. Deze wapens zien er uit als speelgoed, maar missen de authenticiteit van echte NERF-producten. Ze hebben weliswaar de juiste kleuren, maar de vormgeving blijft te dicht bij de originele Overwatch-wapens hangen.
Het grootste probleem is dat deze speelgoedwapens visueel nog steeds functioneren als echte wapens. Soldier: 76's aanvalsgeweer heeft bijvoorbeeld nog steeds een werkende munitieteller die netjes aftelt tijdens het schieten. Vanuit gameplay-perspectief begrijpelijk, maar het ondermijnt het hele speelgoedconcept. Blizzard had moediger kunnen zijn door deze wapens echt als plastic speelgoed te laten aanvoelen. Denk aan doffe plastic texturen, nepkogels die uit de loop rollen of het iconische NERF-geluid wanneer je herlaadt.

Marketing boven creativiteit
De NERF-samenwerking roept herinneringen op aan de vreemde Porsche-collab van vorig jaar waarbij veel spelers zich afvroegen voor wie dit nou eigenlijk bedoeld was. Net als toen voelt ook deze collaboratie als het betalen voor reclame en lijkt de collab meer op een commerciële deal tussen twee merken dan een creatieve uitbreiding van het Overwatch-universum.
Waar andere games zoals Fortnite volledig losgaan met hun samenwerkingen en complete gameplay-elementen aanpassen, blijft Overwatch 2 hangen in veilige cosmetische aanpassingen. Een gemiste kans.
In-game wapens







Conclusie:
De Overwatch 2 x NERF-samenwerking voelt als een gemiste kans om echt creatief los te gaan met het speelgoedconcept. Waar Blizzard had kunnen experimenteren met unieke gameplay-elementen en authentieke NERF-details, krijgen we oppervlakkige skins die nauwelijks verder gaan dan een nieuw kleurtje. De Cassidy skin met zijn extra effecten is het hoogtepun,maar zelfs die voelt niet de premium prijs waard. Het is jammer, want de combinatie van Overwatch's kleurrijke wereld en NERF's speelse esthetiek had meer kunnen opleveren. In plaats daarvan krijgen we weer een samenwerking die meer aanvoelt als een marketingcampagne dan een liefdevolle ode aan twee geliefde merken.