Jarenlang was Pokémon: Trading Card Game Online dé plek waar mensen zich verzamelden om digitaal met Pokémon-kaarten te spelen. Toen kwam eerder dit jaar het nieuws dat de live-service geen nieuwe uitbreidingen zou ontvangen. Was het hiermee ten dode opgeschreven? Well yes, but actually no.
De game genaamd Pokémon: Trading Card Game Online stond met deze aankondiging inderdaad met één been in het graf, maar er was weinig aan het handje voor fans van de digitale Pokémon TCG. Game Freak kondigde namelijk ook Pokémon: Trading Card Game Live aan; zo ongeveer hetzelfde spel, maar dan in een ander jasje. Een jasje dat overigens wel verbetert op Online, maar nog steeds niet geweldig staat en kinderachtig oogt. Belangrijker is echter dat deze make-over niet gelijk staat aan een do-over. Content van Online kan gewoon worden overgezet. (let op: overzetten, dus niet kopiëren. Eens gemigreerd naar live kun je jouw content niet meer in Online gebruiken).

Duidelijke focus
Pokémon: TCG Live is te spelen op smartphones, tablets en PC, maar is duidelijk gemaakt met het oog op de eerste. Op tablets proef je dit aan het feit dat de resolutie niet opgekrikt wordt voor het grotere scherm. Het gevolg is onscherpe visuals en opgerekte spelelementen. Toch is dat beter dan de PC cliënt, die een Bug-type zou zijn als het een Pokémon was.
In mijn recensieperiode heb ik gezien dat de avatar van de tegenstander op PC zonder kledij werd geladen, tijden van de Battle Pass verkeerd werden weergegeven en de game gewoon als geheel niet heel erg lekker liep. Dit was bovendien nog buiten de ergernis die de game bij me opwekte als ik het spel enkel al opstartte om. Iedere keer weer moest ik tot een volle minuut wachten tot de game zichzelf klaar had gestoomd, terwijl ik moest kijken naar domme meldingen als ‘’Wilde Pokémon worden gevangen’’ of ‘’Printen van kaarten’’. Dat dit moet na een update of om je progressie via een ander device te syncen is één ding, maar juist een mobiele titel wil je snel even op kunnen pakken.

Wil de verdachte zich melden?
Bij de term mobiele titel, schept zich bij de meeste van ons al een beeld. En die is niet rooskleurig. Dus laten we de checklist eens aflopen. Free-to-play? Yep. In-game currencies? Drie zelfs! Coins voor cosmetics, crystals voor boosters, decks en de Battle Pass, en credits om specifieke kaarten te kopen. De microtransacties die onlosmakelijk verbonden zijn met dit systeem? Nee…die zijn nergens te bekennen! Live is erop gebrand om spelers te belonen voor tijd en enthousiasme en geeft je alle drie de valuta gaandeweg wanneer je matches speelt, de Battle Pass doorloopt en challenges voltooit. Er is geen andere directe manier om geld in het spel te investeren. Indirect kan dit wel, door de fysieke booster packs te kopen voor de QR-code die erbij zit. Dat kun je echter niet meetellen als je het mij vraagt, daar de QR-code meer een bonus is dan wat anders.
Alleen dit feit al, vertelt je stiekem dat deze game niet bedoeld is om de strijd aan te gaan met een Magic: The Gathering of Hearthstone. Het spel heeft een ranked mode en een unranked mode, maar is vooral bedoeld voor de casual spelers die de TCG willen spelen of überhaupt willen leren hoe het werkt. Het is ideaal om tussendoor even op te pakken, op de laadtijd na, maar niet om uren aan een stuk door te spelen. Dat is niet enkel prima, maar ook oprecht verfrissend in het langzaam stagnerende TCG-genre.
Conclusie:
Live is een kleine verbetering op wat Pokémon Trading Card Game Online ooit bood en is daarmee een degelijke TCG zonder de nare invloeden van microtransacties. Toch heeft het ook genoeg minpunten, vooral op het technische vlak.
0 reacties op "Pokémon: Trading Card Game Live"
Gelieve eerst in te loggen of te registreren om een reactie te plaatsen a.u.b.
Log in of registreer hier