Ik heb mij na de eerdergenoemde reviews voorgenomen dat ik ooit een goede game van eastasiasoft wil gaan reviewen, maar ik kan je nu alvast zeggen dat RedEx dat 100% zeker niet is. Ik durf zelfs te zeggen dat deze game nog slechter is dan Mechanita welke ik beoordeeld heb met een score van 17%.
Verhaal
Het verhaal is net zo diepgaand als het gemiddelde pierenbadje in de Aquadome in Center Parcs: je neemt de rol aan van een soort saboteur die het opneemt tegen een duistere logistieke organisatie genaamd RedExpress. Zij smokkelen wapens en doen huurlingenwerk. Jouw taak is de organisatie uit te schakelen. Veel meer diepgang zit er niet in. Het zegt al veel dat bijna niemand van de makers zijn of haar echte naam in de credits wilde hebben.

Gameplay
De game gooit per level golven aan tegenstanders op je af met tussen elke golf een kleine pauze om bij een terminal de verkregen muntjes aan goodies uit te kunnen geven, zoals een turret die voor jou schiet of een dummy die de domme AI niet kan onderscheiden van jouw karakter. Hier kent de game zowaar wat zelfspot aangezien ze de dummy ook op die manier in de terminal verkopen. Ook kun je bij die terminal granaten kopen en je ammo laten bijvullen. Dit kun je overigens ook midden in een golf doen aangezien de game volledig wordt gepauzeerd wanneer je je in de terminal bevindt.
De controls van de game zijn met één woord te beschrijven: belachelijk. Gelukkig kun je deze naar eigen wens instellen, maar dan nog steken ze verschrikkelijk in elkaar. Als je ze dan naar jouw wens hebt ingesteld, zul je er ook achter komen dat de knoppen om de menu's mee te bedienen, ook zijn veranderd. Of dit een engine issue is of gewoon slecht programmeerwerk, zou ik je niet kunnen vertellen. Dat het amateuristisch is, zeker wel.
Als het daarbij zou blijven, dan zou dat nog te overleven zijn, maar helaas is er nog veel meer mis met deze game. De tegenstanders zijn letterlijk sponzen die vele kogels aankunnen en naarmate je spel of beter gezegd, je run, vordert hoe meer kogels ze op kunnen lijken te nemen. Dat zou zorgen voor een uitdaging, maar het roept eerder complete frustratie op. Zeker in combinatie met de erbarmelijke knopregistratie. Wederom kan ik niet met zekerheid zeggen of dit komt door programmeerwerk of engine-gerelateerde zaken, maar aangezien de game lijkt te zijn gemaakt in dezelfde engine als Popotinho's Adventures en Mechanita lijkt me dit een engine issue.
De makkelijkste manier om de waves te overleven en tot de eindbaas van het level te geraken, is om zo snel mogelijk twee dummies te kopen en deze aan je linkerkant en aan je rechterkant plaatsen en er zelf lekker tussenin te gaan staan. De tegenstanders zullen alleen maar op de dummy schieten en die is zo mogelijk zelfs nog een grotere spons. Na elke wave wordt het leven van de dummy's hersteld, alsmede jouw eigen leven.
Als je dan eenmaal bij de eindbaas bent dan staat je een "hell of a fight" te wachten die zonder flinke level-stijgingen niet te doen is. Je verzamelt XP in de verschillende golven en die zorgen ervoor dat je in level stijgt. Als je dood bent kun je in het hoofdmenu je levels toewijzen aan een aantal eigenschappen, waaronder je accuratesse en herlaadsnelheid. Dit is zeer aan te raden, want de accuratesse is van zo'n belabberd niveau dat je nog geen olifant kunt raken al stond je er bovenop recht naar beneden te schieten. Ook het herladen kost ongeveer een mensenleven.

Audiovisueel
Als je enigszins bekend bent dit type game van eastasiasoft, dan weet je dat het grafisch niet best is. Het oogt allemaal inspiratieloos en generiek. Nou weet ik dat dit een stijl is die je moet liggen, maar een beetje afwisseling zou de game echt geen kwaad gedaan hebben. Hetzelfde geldt voor de audio, het is gewoon saai en niets, maar dan ook niets, sleept je de game in.

Conclusie:
Ik vroeg het me in de subtitel al af en niet veel later gaf ik al aan dat deze game mogelijk nog slechter was dan Mechanita. Als je tot hier bent gekomen met lezen, dan weet je dat dit inderdaad het geval is. Audiovisueel is het gewoon simpelweg saai en de gameplay is van hetzelfde, bedenkelijke niveau. Tel daar de beroerde controls en de verhaalvertelling van een jellybean bij op en je hebt een draak van een game. Nou zou je nog kunnen zeggen dat dit voer is voor Trophy Hunters, maar ook dat raad ik je zeer af. Zelfs als je echt niets anders met je leven te doen hebt. Gooi die paar euro die deze game kost liever in een wensfontein en wens dat je deze game nooit hoeft te spelen, of beter nog, geef het weg aan iemand die het kan gebruiken.
NB. tijdens het schrijven van de review zijn er vele jellybeans gesneuveld en dat bracht mij meer plezier en voldoening dan het spelen van de game. Mijn excuses aan de jellybeans voor de eerdere vergelijking met de verhaalvertelling van RedEx.






Reacties (0)
Deel je mening over dit artikel met andere GameQuarter-lezers
Plaats een reactie