Monkey Business is een programma op Animal Planet waarin enkele mensen zich inzetten voor het wel en wee van apen. Deze mensen hebben een grote opvang en reizen naar diverse plekken ter wereld om apen uit de entertainmentindustrie te redden. Jawel, de beesten worden regelmatig misbruikt om toeristen te vermaken op het Rode Plein in Moskou of in het warme, Turkse Alanya. Zodra de medewerkers van Monkey Business lucht krijgen van dit soort zaken, pakken ze hun koffers en gaan ze kijken wat ze er aan kunnen doen. SEGA maakt zich ook al jaren schuldig aan het gevangen houden van apen in plastic ballen. Dit puur voor het entertainment. Monkey Business weet hier waarschijnlijk nog niets vanaf, dus SEGA heeft voorlopig nog vrij spel. Onlangs kwam het bedrijf met Super Monkey Ball: Step & Roll en in deze review kun je lezen of je SEGA hier dankbaar voor zou moeten zijn, of dat het beter is dat we de ontwikkelaar gaan verraden.
Bij het beoordelen van deze game beginnen we voor de verandering eens bij de credits. Normaliter zien we deze enkel op het eind van een game en meestal ergeren we ons eraan, omdat we ze vaak niet door kunnen klikken. Toch horen de credits erbij, want hierdoor worden de mensen die aan de game meegewerkt hebben in het zonnetje gezet. Het probleem bij Step & Roll is dat deze mensen na iedere wereld in het zonnetje worden gezet. De credits verschijnen namelijk na iedere spelwereld en je voelt het al bijna aankomen: ze kunnen niet overgeslagen worden. Het resultaat is dat je na ieder kwartier spelen ongeveer vijf minuten naar een aftiteling zit te staren.
Waarschijnlijk is SEGA bang dat men de credits anders niet te zien krijgt en dat is in zekere zin wel terecht. Super Monkey Ball: Step & Roll is namelijk behoorlijk moeilijk in de latere spelwerelden. De kans dat veel mensen het spel niet geheel uitspelen is daarom in grote mate aanwezig. Vooral het spelen met het Balance Board is erg lastig. Wat op papier erg goed lijkt te werken, komt er niet helemaal goed uit in de praktijk. Ondergetekende koos ervoor om na het spelen van enkele spelwerelden over te gaan op de besturing met de Wii Remote. Deze besturing werkt simpelweg beter, waardoor het uitspelen van levels een stuk gemakkelijker lijkt te worden.
SEGA moet haast wel in de gaten gehad hebben dat de besturing met het Balance Board niet geheel vlekkeloos verloopt, want wanneer je met de Wii Remote speelt, zijn de levels moeilijker gemaakt door diverse obstakels. Echter zijn deze oplossingen behoorlijk goedkoop te noemen, want een level moeilijker te maken door grote delen af te sluiten met rotsen, getuigt niet van een grote hoeveelheid inspiratie. Echter zijn de obstakels wel functioneel, want het zorgt ervoor dat je veel meer tijd nodig hebt om levels uit te spelen.
Tot nu toe lijkt het oordeel erg negatief te worden voor Super Monkey Ball: Step & Roll, maar gelukkig zijn er ook positieve punten. Het spel is namelijk best vermakelijk. Het rollen met de apen over diverse parkoersen met de nodige obstakels is uitdagend en vereist de nodige precisie. Ben je het even beu om de normale levels te doorlopen, dan is de mogelijkheid aanwezig om één van de vele minigames te spelen. Vooral met andere mensen over de vloer zul je absoluut lol beleven.
Wat ook erg fijn is, is het feit dat er vrijwel geen laadtijden te bespeuren zijn. In een rap tempo volgen de levels zich op, waardoor het uitspelen van een wereld niet lang hoeft te duren als je er de skills voor hebt. Helaas is het daarna wachten geblazen vanwege de steeds terugkerende credits, die ondersteund worden door verschrikkelijke muziek. Tijdens het spelen zelf zijn de geluiden, afgezien het feit dat ze vrij standaard zijn, beter. Op grafisch gebied is er geen enkele vooruitgang geboekt ten op zichte van het in 2006 verschenen Banana Blitz. Dat spel zag er echter wel goed uit, dus wat dat betreft is er niet erg veel reden tot klagen.
Conclusie
We zullen SEGA nog niet gaan verraden bij Monkey Business, want als je alle punten op een rijtje zet, is het gewoon een vermakelijke game. Echter is er op geen enkel vlak vooruitgang geboekt ten opzichte van de voorganger. Sterker nog, als je Banana Blitz niet gespeeld hebt, kun je beter die game halen voor een schappelijke prijs. Step & Roll faalt enigszins met het gebruik van het Balance Board, waardoor er eigenlijk weinig is overgebleven om Banana Blitz mee te overtreffen. Dus SEGA, volgende keer een beter product alstublieft, want anders zitten jullie in de volgende uitzending van Monkey Business.