Nathan Drake is na Uncharted: Drake’s Fortune ineens een personage dat meetelt in de game-industrie. Hier heeft deze treasure hunter slechts één game voor nodig gehad, want Drake’s Fortune was geweldig. Het had een ijzersterk verhaal en een minstens zo sterke gameplay. De graphics waren adembenemend en het geluid was weerzinwekkend. Het was dus niet vreemd dat GameQuarter de game destijds met een 9.4 bekroonde. Nu we twee jaar verder zijn, is de tijd aangebroken voor Uncharted 2: Among Thieves, een game waarvoor Naughty Dog alles uit de kast moest halen om het eerste deel te overtreffen. In deze review bespreken Sander en Dennis of de ontwikkelaar daar in geslaagd is.
Dennis:
Sander, jij bent al maanden aan het wachten op deze game. Ik had dat iets minder, maar ik moet zeggen dat alles qua gameplay nog beter is geworden dan deel één. Wat heb jij daarop te zeggen?
Sander:
Je hebt helemaal gelijk wat betreft het wachten Dennis. Uncharted 2 hield ik in de gaten sinds de dag dat de game werd aangekondigd. Drake’s Fortune heb ik namelijk helemaal grijs gespeeld en ik kon dus niet wachten op het vervolg. De gameplay is inderdaad weer een niveau hoger dan Drake’s Fortune. Alles gaat net even wat lekkerder en soepeler en wat nieuwe dingen zijn toegevoegd. Één van de meest opvallende vernieuwingen is het combat-systeem. In Drake’s Fortune kon je vrij gemakkelijk een tegenstander met de vuist tegen de grond werken.
In dit nieuwe deel laten de huurlingen van bad-guy Lazarevic je niet zomaar passeren. Ze zullen je namelijk proberen te counteren. Verder zijn er nieuwe wapens toegevoegd aan Uncharted 2: Among Thieves. Ook deze wapens zorgen voor de nodige veranderingen. De GAU-19 is bijvoorbeeld een extreem zwaar wapen, maar is tegelijkertijd erg sterk. Dit maakt je erg traag maar offensief zeer sterk. Het klimmen is ook verbeterd: het gaat net iets soepeler en er is een aantal nieuwe klimbewegingen in Uncharted 2 geïmporteerd. Ook een opvallende vernieuwing is het stilletjes omleggen van een vijand. Dit kon al in deel één, maar dit keer zal stealth veel vaker kunnen gebruiken.
Uncharted: Drake’s Fortune stond al bekend als een echt pareltje wat betreft het grafische gedeelte. Voor Uncharted 2: Among Thieves heeft ontwikkelaar Naughty Dog een nieuwe engine ontwikkeld waardoor alles er nog beter uit zou moeten zien. Wat heb jij daar van gemerkt Dennis?
Dennis:
Drake’s Fortune vond ik tot op heden al één van de mooiste games die ik ooit gespeeld heb, maar Naughty Dog heeft dit in alle aspecten overtroffen. Dat begon al vrij snel, want in de jungle in Borneo zul je versteld staan hoe mooi alles er uit ziet, maar het echte werk begon wat mij betreft pas in Nepal. De stad waarin je terecht komt is een behoorlijke ravage, maar dankzij de zon en de kleurrijke slingertjes zal je mond openstaan van verbazing. De lichtinval en de schaduweffecten zijn fantastisch en als je dan nog eens op het hoogste punt van de stad komt, zul je ongetwijfeld een paar minuten uittrekken om van het uitzicht te genieten.
Op die plek heb je namelijk even de kans, want in het gros van het spel zul je op de hielen worden gezeten door de vijand. Helikopters die je onder vuur nemen tijdens een treinrit in een sneeuwstorm, gebouwen die in elkaar zakken wanneer jij er in zit: het is een lust voor het oog. Het oor mag ook niet klagen, want net als het eerste deel ondersteunt Among Thieves ook DTS, waardoor je nog verder het avontuur ingetrokken wordt. Daarnaast wordt het verhaal verteld middels prachtig geanimeerde tussenscènes en geweldige voice acting. Enig klein minpuntje wat betreft de presentatie van de game, is het feit dat je vaak exact dezelfde vijand ziet.
Naast de singleplayer, waarmee je wel een uurtje of tien zoet bent, bevat Uncharted 2 ook een multiplayer. Sander heeft deze uitgebreid getest en kan jullie hier alles over vertellen.
Sander:
Inderdaad. Naughty Dog heeft voor de release van Uncharted 2: Among Thieves tweemaal een multiplayer-demo uitgebracht. De eerste was ergens in mei van dit jaar. Deze was slechts voor weinig mensen beschikbaar. Vorige maand kwam Naughty Dog met een demo die in de PlayStation Store verscheen. Beide demo’s heb ik gespeeld.
In de multiplayer van Uncharted 2: Among Thieves zijn meerdere dingen mogelijk. Elkaar afschieten of samenwerken tegen de AI…alles is mogelijk. De zogeheten competitieve modi bestaan uit onder andere Team Deathmatch en Deathmatch. Elimination is een mode waarin je maar één leven hebt per ronde. Het team dat als eerste al haar leden verliest heeft verloren. Verder zijn echte teammodi zoals Plunder ook mogelijk. Deze mode is eigenlijk hetzelfde als Capture the Flag, maar dan zijn de vlaggen vervangen door schatten.
Al deze modi werken prima en dat is een mooi gegeven. De maps zien er goed uit. In vergelijking met de singleplayer is er een klein beetje aan graphics ingeleverd, maar dit is geen groot verschil. De multiplayer zal lang blijven boeien door de vele perks die te verdienen zijn en de personages, die ervoor zorgen dat er niet alleen maar Nathan Drake’s rondlopen. De multiplayer is dus een goede toevoeging die de speelduur op een positieve manier verlengt.
Conclusie
Er zijn enkele kleine minpuntjes, zoals het feit dat je vaak dezelfde vijand tegenkomt, maar die zijn eigenlijk het benoemen niet waard. Uncharted 2: Among Thieves is misschien wel de beste game voor de PlayStation 3. Het combineert geweldige en afwisselende gameplay met grafische pracht. Ook het geluid is dik in orde en dan met name de voice-acting. Het verhaal zal je weken in haar greep houden en de multiplayer zorgt ervoor dat de game qua replay-value een stuk hoger ligt dan zijn voorganger. Uncharted 2: Among Thieves is ongetwijfeld een groot kanshebber voor Game of the Year.