Met Gouwe Ouwe blikken we maandelijks terug op bovengemiddelde titels die de laatste 20 jaar zijn verschenen. Spellen die volgens de redactie van GameQuarter anno 2010 nog absoluut het spelen waard zijn. Deze zondag is het de beurt aan Nintendo’s Donkey Kong Country 2: Diddy Kong’s quest: een platform avonturenspel uit 1995 dat exclusief voor de Super Nintendo (SNES) is verschenen.
Diddy Kong’s Quest is het directe vervolg op Donkey Kong Country. Onze trouwe kameraad Donkey had in het eerste avontuur veilig en wel zijn bananenvoorraad teruggevonden. Nog voordat hij maar even van dit succes kan genieten, wordt hij aan het begin van het tweede deel ontvoerd door kapitein K.Rool. De slechte en bovenal lelijke reptiel wil in ruil voor Donkey’s veilige terugkeer de volledige bananenvoorraad in bezit krijgen. Hier gaat zijn beste vriend, Diddy Kong, niet mee akkoord. Het jonge aapje roept de hulp in van vriendin Dixie Kong en zo gaat het duo op een groots avontuur.
Net als het origineel is deze opvolger 2D-platformer in hart en nieren. Een zevental werelden staan op de aapjes te wachten. Een verschil met het eerste deel is dat hier alle werelden zijn ontfutseld in piratenstijl, naar de wensen van K.Rool. Het zorgt voor wat variatie, iets wat we na het eerste deel zeker nodig hadden. Nieuwkomer Dixie Kong zorgt eveneens voor een frisse wind in het spel. Met behulp van haar staart kan ze namelijk tijdelijk door de lucht vliegen. Hier is het (wederom keurige en vrolijke) leveldesign met succes op ingesteld. De aanstekelijke deuntjes zijn overigens ook terug van weggeweest, tesamen met een paar nieuwe muziekjes die weer urenlang in je hoofd blijven spoken.
Een daadwerkelijk groot effect hebben de veranderingen echter niet, en dat is maar goed ook. De speltechnische elementen uit het eerste deel stonden namelijk al als een huis. Gelukkig dus dat we in Diddy Kong’s Quest weer veel moeten klauteren, op vijanden kunnen springen, de beruchte KONG-letters en muntstukken mogen verzamelen en door bewegende tonnen afgeschoten kunnen worden. De aardige vriendjes van Donkey zijn ook weer van de partij en ze willen natuurlijk niets liever dan jou in je avontuur te hulp staan. Zo zorgt Funky Kong met zijn waveboard nog steeds voor makkelijk vervoer door de levels en haal je oude herinneringen op met Cranky Kong. Het gezelschap is tevens twee vrienden rijker geworden, te weten Wrinky Kong, die je het spel laat opslaan, en Swanky Kong, die in iedere wereld een nieuwe quiz voor je heeft waarmee je weer leuke items vrij kunt spelen.
Behalve het apengezelschap is ook het berijdbare dierengezelschap in dit deel uitgebreid. In totaal kun je met zeven dierenvrienden uit de voeten, zoals enkele oude veteranen als de neushoorn Rambi en de zwaardvis Enguarde. De spin Squitter, die met zijn web nieuwe platformen kan maken, en de slang Rattly, die heel hoog kan springen, zijn de nieuwkomers in het gezelschap. Ook zij zorgen ervoor dat het spel iets anders en daardoor nog leuker speelt als het eerste deel. Met het hieropvolgende deel, te weten Donkey Kong Country 3: Dixie Kong’s Double Trouble, ging het helaas bergafwaarts, waardoor we lang niets van de serie hebben vernomen. Dit jaar werd echter Donkey Kong Country Returns aangekondigd, welke als de eeuwenoude terugkeer van de eerste twee SNES-klassiekers bedoeld wordt.
Conclusie
De conclusie op dit stuk is vrij simpel: iedere Super Nintendo-bezitter moet Donkey Kong Country 2: Diddy Kong’s Quest gespeeld hebben. De opvolger is vrolijker, oogt kleurrijker en is daardoor nog leuker om te spelen, ondanks de afwezigheid van Nintendo-icoon Donkey Kong. Maar hier krijgen we wel twee hele schattige aapjes voor terug. Twee aapjes die voor een dijk van een spel hebben gezorgd.